Rolle85 69 Postad 26 September , 2021 Som alla år går båten trögt mot slutet av säsongen, detta trots obefintlig bottenpåväxt och inget vatten i durken vid kontroll. Båten väger normalt typ 1 ton men känns som 1,3 ton i slutet av säsongen. Var suger båten på sig fukt? Ska man ha någon annan bottenfärg/epoxy för att inte båten ska suga åt sig väta eller vad?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 26 September , 2021 Plast kan inte suga i sig 300 liter vatten. Dessutom borde båten ligga märkbart lägre i vattenlinjen. Vad menar du med ”obefintlig beväxning”? Tänker på Tage Danielssons definition; något som inte finns, fast bara lite. Till och med lite beväxning kan bromsa rätt rejält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 27 September , 2021 (redigerade) 15 timmar sedan skrev Rolle85: Båten väger normalt typ 1 ton men känns som 1,3 ton i slutet av säsongen. Hur känner man det.....😎 Normalt marschar jag med min båt på 3500 rpm och ligger då på 27-28 knop. I slutet på augusti gjorde den 22-23 knop vid samma varv och drog 10-15% mer soppa per sjömil. Efter en halvtimmes körning var hastigheten uppe i 25-26 knop fast fortfarande med mer bränsleförbrukning än normalt. När jag tog upp den förra veckan var det en hel del (dock inte så att jag klassa det som mycket jämfört vad man sett på andra båtar) tulpaner långt bak på skrovet. De påverkar mycket..... Redigerad 27 September , 2021 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 27 September , 2021 Jag epoxybehandlade och målade min båt i början av säsongen. Så i år har det knappt varit några skillnader i prestanda men ändå en liten. Har tappat ca 2kn i toppfart som som jag härleder till några tulpaner på trimplan och drevet samt ett slemlager på skrovet. Så även så pass lite påväxt är klart mätbar /märkbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser