Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Rolle85

Tung båt i slutet av säsongen!

Rekommendera Poster

Som alla år går båten trögt mot slutet av säsongen, detta trots obefintlig bottenpåväxt och inget vatten i durken vid kontroll. Båten väger normalt typ 1 ton men känns som 1,3 ton i slutet av säsongen. Var suger båten på sig fukt? Ska man ha någon annan bottenfärg/epoxy för att inte båten ska suga åt sig väta eller vad?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plast kan inte suga i sig 300 liter vatten. 
Dessutom borde båten ligga märkbart lägre i vattenlinjen. 

Vad menar du med ”obefintlig beväxning”? Tänker på Tage Danielssons definition; något som inte finns, fast bara lite. Till och med lite beväxning kan bromsa rätt rejält. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Rolle85:

Båten väger normalt typ 1 ton men känns som 1,3 ton i slutet av säsongen. 

Hur känner man det.....😎

Normalt marschar jag med min båt på 3500 rpm och ligger då på 27-28 knop. I slutet på augusti gjorde den 22-23 knop vid samma varv och drog 10-15% mer soppa per sjömil. Efter en halvtimmes körning var hastigheten uppe i 25-26 knop fast fortfarande med mer bränsleförbrukning än normalt.

När jag tog upp den förra veckan var det en hel del (dock inte så att jag klassa det som mycket jämfört vad man sett på andra båtar) tulpaner långt bak på skrovet. De påverkar mycket.....

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag epoxybehandlade och målade min båt i början av säsongen. Så i år har det knappt varit några skillnader i prestanda men ändå en liten.

Har tappat ca 2kn i toppfart som som jag härleder till några tulpaner på trimplan och drevet samt ett slemlager på skrovet.

Så även så pass lite påväxt är klart mätbar /märkbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...