metamorfos 8 Postad 23 September , 2021 Hej skulle byta impeller på en motor jag tagit över då den varit oanvänd 5-6 år. Första gången jag gör nåt sånt här. Får lätt loss växelhuset från motorn men när jag kikar på det är det fullt med svart tjärluktande film av olja! Se bifogad bild.. Jag känner rent spontant att den oljan inte helt ska vara där. Kan motorn ha förvarats liggande på fel sida eller läcker den nånstans? Har ej kikat på växellådsoljan än. Dvs tömt eller bytt den. Planen var göra det efter impellerbytet. Motorn startar och går mycket bra kört den i en soptunna. Svag skvallerstråle. Bör jag lämna in den till mekaniker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
metamorfos 8 Postad 23 September , 2021 Gjort rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
metamorfos 8 Postad 23 September , 2021 Nåja sätter dit hela kitet och testar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 23 September , 2021 En helt obegåvad (?) gissning är att någon tidigare lagt på ett icke vattenfast fett (ev gammal smörjolja) på dessa ytor och att fettet med tiden blivit tjärliknande. Sätt ihop med riktigt fett och testa! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
metamorfos 8 Postad 23 September , 2021 Nu återstår bara få dit skrotet på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 23 September , 2021 Det kan ju vara en otät packbox där drivaxeln möter vevaxeln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 23 September , 2021 Avgaserna går väl ut den vägen? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
metamorfos 8 Postad 23 September , 2021 5 timmar sedan skrev Jorgen01: Det kan ju vara en otät packbox där drivaxeln möter vevaxeln. Ska byta växellådsolja endera dagen. Får se hur den ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
metamorfos 8 Postad 23 September , 2021 4 timmar sedan skrev Rascal: Avgaserna går väl ut den vägen? Ja det tänkte jag också kanske kunde vara orsaken. Möjligt det också runnit it motorolja genom där om den legat ner på fel håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
metamorfos 8 Postad 24 September , 2021 Dock inte igång flödet trots ny impeller och packningar. Blåste då tryckluft i hålet på motorn skvallerstrålen är kopplad till. Bubblade till under vattnet och efter ett par gånger med start och stopp, ny tryckluft osv så var strålen stark och fin! VID_53380904_074609_041.mp4 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser