GTI 38 Postad 22 September , 2021 (redigerade) Hej! Har en Monsun 31 med Vetus 27 hk från 2010 med backslag och rak axel. Den senaste tiden har det kommit röd backslagsolja i tråget under motorn. Inte så mycket men irriterande. Kollade oljan ikväll efter motor ut ur och in i hamn för kvällssegling i sundet. Torkade torrt senast och nu låg det en lite skvätt där igen. Oljestickan visar inte någon närmare förbrukning utan står i stort sett till. Kände under bakslaget med torrt papper men inte så mycket olja där. Kan det läcka i övergången mellan motoraxel och backslag? Redigerad 22 September , 2021 av GTI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 941 Postad 22 September , 2021 1 timme sedan skrev GTI: - - - Kan det läcka i övergången mellan motoraxel och backslag? Det sitter packboxar både på ingående och utgående axel i ett backslag. Det kan bli slitet och läcka på båda ställena. Packningen under backslagslocket är ett ställe där det kan läcka. (efterdra skruvarna lite försiktigt, finns det momentangivning i manualen så följ dem, packningsklister kan bättra på tätningen) Vid reglagearmen för fram/neutral/back kan det även uppstå läckage. Torka kliniskt torrt o rent. Tvätta gärna med något fettlösande så är det lättare att indikera ev läckage. Sen är det bara att fästa upp toa/hushållspappersbitar på alla tänkbara ställen och syna efter körning. Ibland kan det ge indikation från vilken ände av backslaget läckaget kommer så det går att koncentrera sökandet till färre ställen. Det är ju bra med röd backslagsolja så du kan utesluta läckage från motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 19 Januari , 2023 (redigerade) 2021-09-22 vid 23:04 skrev Lintott: Det sitter packboxar både på ingående och utgående axel i ett backslag. Det kan bli slitet och läcka på båda ställena. Packningen under backslagslocket är ett ställe där det kan läcka. (efterdra skruvarna lite försiktigt, finns det momentangivning i manualen så följ dem, packningsklister kan bättra på tätningen) Vid reglagearmen för fram/neutral/back kan det även uppstå läckage. Torka kliniskt torrt o rent. Tvätta gärna med något fettlösande så är det lättare att indikera ev läckage. Sen är det bara att fästa upp toa/hushållspappersbitar på alla tänkbara ställen och syna efter körning. Ibland kan det ge indikation från vilken ände av backslaget läckaget kommer så det går att koncentrera sökandet till färre ställen. Det är ju bra med röd backslagsolja så du kan utesluta läckage från motorn. Feedback. Rep konstaterade läckaget i backslaget. Han monterade bort drev-överföringen mellan backslag och axeln, lyfte motorn och därefter demontering av backslag för översyn i verkstaden med ompackning och om-limning mellan de två delarna inuti backslaget, till sist montering av uppdaterat backslag och drev-överföring; 19 h. Redigerad 19 Januari , 2023 av GTI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser