Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
marlon69

Evinrude 50 hk -86 svår start + missljud

Rekommendera Poster

Har äntligen fått i min Riviera med en 50 hk Evinrude med elstart. Har problem med starten. Vi fick köpa nya vajrar från gasreglaget till motorn då de gamla var för korta. Vad ska man tänka på när man ställer in dessa? Det är viss skillnad på hur motorn startar när man skruvar åt dom. Men vi har varit ute med båten tre gånger och har hört ett visst oljud, metalliskt som om något är löst. Sist så dog motorn när vi var ute och gick inte att starta. När vi sedan försökte så lät startmotorn som om den skurit eller något. Någon som vet vad detta kan vara?

post-8798-1394234434,0369_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Låter som växelvajern är den som inte riktigt ligger som den ska.. När du för reglaget framåt respektive bakåt har du en av vajrarna som går distinkt till ett givet läge bakåt eller frammåt. (inte lite i taget som gasvajern..) Om du får i backen lätt så ska den antagligen lite åt andra hållet. Om du åkt runt länge så sliter det där på rätt rejält.. Inte så bra.. Mvh Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var lite lat och lånade din bild eftersom den liknar/ illustrerar mitt problem bra. Hoppas du inte blir allt för förnärmad av mitt framfusiga tilltag. Vänligen Snyltarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo så mycket har jag förstått. Men jag vet inte exakt hur mycket vajrarna ska spännas åt alt. lösas. Någon som har en instruktionsbok eller liknande? Jag försökte att ställa tillbaks vajrarna till utgångsläget, men det låter som om något under rotorhjulet skrapar emot. Har tänkt att skruva loss det och titta. Någon varnade mig för att man måste vara försiktig då man tar loss det så att inget hamnar fel när man sen sätter tillbaks det. Har någon mer info om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...