sailoman 0 Postad 17 September , 2021 (redigerade) Har en begagnad Eberspächer X2. Den har enligt uppgift suttit instalerad i en Albin25 tidigare. Se bilagd bild. 1. Är det någon som förstår varför det sitter något som ser ut som en bränsleslang på ett rör som sticker ut ur avgaskröken? 2. Vad är det för grej som ligger längst ner till höger i bild (och separata bilder)? Den har två strömanslutningar, det är inte ett filter. Är det en pump som hör till eberspächern eller en pump som någon satt till som matarpump om membranpumpen inte räcker till? Eberspaecher X2 Manual.pdf Redigerad 17 September , 2021 av sailoman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limoncello 1 Postad 3 Maj Hej. Detta var snart tre år sedan, men inget svar. Detta irriterade mig så till den milda grad att jag var tvungen att regga mig enkom för detta! Bilderna är nämligen väldigt tydliga och visar en komplett installation av Eberspächer X2 på en Albin-båt från tiden det begav sig. Varianter av denna fanns även på Albin Vega samt massor av bussar och lastbilar. Så till frågorna: 1. Den lilla "pipen" är en dräneringsslang för att leda bort eventuellt kondensvatten i avgaskröken. 2. Det är en Hardi bränslepump av membrantyp som används som extern bränslepump. Düsk Kvalität! Den behövs om dieseltanken är monterad lägre än bränsledoserpumpen (den lilla klumpen som "tickar".). Den skall vara av samma typ som används till förgasare eller som matarpump, dvs. ha ett lågt tryck, ca 0,2 Bar, och tåla diesel. Hardi tillverkar fortfarande samma typ av pumpar i Tyskland och är mycket lämpade för ändamålet, men dyrare (ca 1200 kr 2024) än andra lösningar. Man kan fråga sig om det är värt att hålla liv i dessa, men visst är de kult och det brandgula höljet ger mig Televerket-vibbar. Glödstift går fortfarande att hitta men solenoidpumpen kan det bli problem med eftersom det måste vara rätt mängd "per sprut". Å andra sidan är det en mycket enkel konstruktion och bör inte gå sönder med mindre än att den korroderar. Så, nu känns det bättre. /Limoncello 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser