Miapia 2 Postad 17 September , 2021 Hej, ni båtexperter! Är trimaranskrovet på Särki 530 ht kasst eller bra? Jag läser både och, på de få saker man hittar på svenska på nätet. Miapia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 17 September , 2021 Jag hade en liknande båt med ”katedralskrov” alltså tre kölar, under skrovet. Båten var stabil vid stillaliggande, gick jättebra i sjön inomskärs på lugna vatten, men när det gick litet sjö var den hopplös. Sammantaget var den rätt platt i botten föröver, den hade igen distingt skarp V-botten som kunde klyva vågorna, det tre V-formationerna var inte tillräckligt djupa och vassa. Dessutom var den båten kortare än fem meter, eller kortare än de obligatoriska 21 fot, dvs. 6,20 som båtar i Bohuslän bör vara för att klara en del sjögång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Miapia 2 Postad 17 September , 2021 Tack, det var det jag var rädd för! Får nog kolla på annan båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 17 September , 2021 1 timme sedan skrev Miapia: Tack, det var det jag var rädd för! Får nog kolla på annan båt. Var båt har sitt vatten, eller tvärtom, varje kuststräcka och större insjö har sin speciella båttyp, det är ingen slump. Ibland har båtbyggarna dragit lärdom från många generationers kollegor, ibland ända till vikingaskeppens konstruktörer och utvecklat det vidare. Så ta en titt i ditt närområde, vad är det för båttyper som dominerar där, är det en tillfällig slump eller finns det en rimlig förklaring? Nu skall man väl kanske inte vara så där 100% strömlinjeformad och köpa likadant som granarna, kanske, men andra och tredje båten man skaffar sig gör man med förnuft och med erfarenheter från den första, där man upplevt brister och onödiga kompromisser. Sedan finns det ju förvisso få kompromisslösa båtar heller, alltid är det något som är litet fel. Så köp aldrig din första båt...😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Miapia 2 Postad 9 Oktober , 2021 Du har rätt såklart! Kollar på en Bella 512 Europa nu från 2004 med 75-hästars Mariner 4-takt från 2006. Detta är faktiskt vår tredje båt - den första en liten Crescent-eka med 15hp på och den andra en Sahla med 40-hästars yamaha. En tvåraktare utan nyckelstart som jag aldrig kunde starta själv:) Men sålde den för 12 år sedan och har bara haft kajaker sen dess. Men nu är det dags för motorbåt igen så de små barnbarnen kan följa med ut på holmarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser