Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
loppen630

Tips på segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej,

Ny till segling och söker tips på vilken båt jag skall införskaffa. Söker något liknande till RS Aero. Bör vara enkel att få upp och ner i vattnet och gå snabbt och smidigt att smälla ihop de olika delarna. Söker alltså en båt för 1 person. 

Allt gott.

Redigerad av loppen630

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att du besöker en hamn nära dig som har nån form av seglarklubb. Där ser man vad som är vanligast just där, för du vill väl kappsegla så småningom och jämföra dig mot andra? Att då komma dit med nånting som ingen annan seglar med blir oftast fel och platsar ej på jollerejsen. Dessutom så kan det vara bättre att köra med samma båttypen då man får många bra tips av klubbkompisarna. Själv så började jag för snart 50 år sedan med en Optimist, numera har jag en liten trimaran som jag plaskar runt i.

7142A539-7524-49E4-807A-101147F15888.jpeg

3A5D0268-821C-4505-B136-EEDC1E8613E2.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte kappsegling är det primära så finns ju några varianter som kan transporteras i en vanlig kombi för att sedan snabbt (enligt reklamen i alla fall) monteras för segling.

Tänker på Tiwal (www.tiwal.com) och Reverso (www.sailreverso.com).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev FM75:

Om inte kappsegling är det primära så finns ju några varianter som kan transporteras i en vanlig kombi för att sedan snabbt (enligt reklamen i alla fall) monteras för segling.

Tänker på Tiwal (www.tiwal.com) och Reverso (www.sailreverso.com).

För transport går det även att lägga trimaranen på biltaket. Inte min båt eller bil men en som har skrivit om just denna båten både här på MG och på FB. Båttypen heter Supernova och ritades av en dansk vid namn Ib Pors Nielsen på tidigt 80-tal. Dyker upp på blocket ibland till humana priser om man jämför med den mer kända Weta-trimaranen som kostar ny 150’, eller begagnad från 70’ och uppåt.

9662D020-CFF6-4E02-9EF5-DE450A115063.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...