Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Secalka

Båten "studsar" utan vågor...!

Rekommendera Poster

Fakta: * Höga Rodd 410 S. Mercury 20 Hk 2 takt. (Styrpulpet) * Något överviktig förare på drygt 100 kg där bak. Företeelse:Någonstans mellan 3/4 dels fart och maxfart så studsar båten mot sjön trots att det är spegelblankt. Studsarna ökar så man är tvungen att dra ner på gasen Det känns som att man kör mot vågorna ! Den har planat sedan ett tag tillbaka. Strax innan studsen så är den lite vinglig. Jag har rätt rigg (kort) och satt motorn på hålet längst mot båten till (första eller sista vilket Ni vill). Skall jag prova med hydrofoil, banta eller byta båt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med lite ballast i fören. Förmoldligen enklast och billigast. /Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo förstås....men det finns inget utrymme att fylla. Jag får lägga något på sittplatsen och det är inte så bra. Jag skall prova med 2 barn i helgen, fast jag vill att det funkar när jag är ensam. (Ibland vill man va för sig själv......Norrlands Guld)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om du inte har stuvfack fram så borde en 6-7 kilos dragg och en fylld 10 liters dunk göra susen. Draggen i botten, tampen över det och sen en dunk som kronan på verket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, jag förstår tanken, och jag har ju då inget stuvfack därframme utan det blir liggande i båten löst och inte så långt fram som jag önskar. Dessutom har Pappa förklarat för barnen att man skall ha så lite löst som möjligt i båten. Skulle däremot kunna prova med en fylld vatten dunk och hänga längst fram i fören. Men det måste väl gå att trimma motorn på något sätt. Hydrofoil ?? Vill inte gärna åka runt med tross, vatten och ankare löst i båten när det går fort. Skulle jag få ett slag eller liknande så åker grejerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag hade samma problem och köpte trimfenor på classes. Dessutom så ändrade jag riggvinkeln ett pinnhål så att fören pressas ner lite mer. Det funkade för mig. 199:- kostade det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Det är flera som har föreslagit trimfenorna eller Hydrofoil. Jag kan inte trimma ner motorn mera, den sittterredan på sista/första pinnen. Jag får prova detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hello. Du kan ju alltid såga upp ett hål under britsen i fören, då har du plötsligt ett litet stuvutrymme & en plats för lite ballast :) så gjorde jag på min uttern 4100 & det fungerade kanon.... i annat´fall så kan du köpa en starkare motor ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae, jag vill nog inte såga upp. Där sitter flykroppen, men det var ett förslag i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

Eftersom du säger att du trimmat motorvinkeln så mycket som det går kan man prova att tillverka en kilformad platta av plywood som du moterar mellan akterspegel o båtmotor. Detta för att öka på vinkeln ännu mera. Se även http://www.maringuiden.se/forum/;thread=52602

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att det var din tråd, Magnus. Fick Du ordning på båten med hjälp av plattan eller har Du satt dit större fena på kavitationsplattan ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...