ABC 476 Postad 12 September , 2021 44 minuter sedan skrev coderbob: Citat Någon typ av automatik som stänger ner förbrukarbatterierna om spänningen blir för låg är väl heller inte dumt. Det här var nytt för mig, kan du peka på en sån pryl eller droppa ett namn som jag kan googla? 28 minuter sedan skrev ChristerN: Victrons blåtands-lösningar för batteritank-mätning är bäst enligt min erfarenhet. (Fast jag har inte en Victron tankmätare själv. De fanns inte när jag satte in min Battmeter 3) Köper man batterimätaren med Bluetooth, BMV-712, så kan den prata med många av deras laddare och tala om vilken ström som passerar shunten, dvs vad som verkligen går in i batteriet. BMV-712 kan även larma och styra ett relä om spänningen sjunker under en viss gräns eller när mer än X% av batteriet laddats ur. Victron har även Battery Protect (eller Smart Battery Protect med Bluetooth) som skyddar batterierna så att dom inte kan laddas ur för mycket. Här kan du börja googlingen, men det finns säkert fler liknande prylar på marknaden 😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 September , 2021 (redigerade) 2 minuter sedan skrev coderbob: Får du byta shunt då också? Sen finns det de med enbart blåtand, men jag är kluven, vill gärna ha en informativ display någonstans i båten. Ja det var en annan shunt, med grövre anslutningsskruvar. Det var tur att jag hade med mig den STORA krymptångej och lämpliga kabelskor. Jag tycker litet bakåtsträvande, att det är skönt att slippa blåtandsuppkopplingar, vill ha analog visning av värderna. Edit, jag lade till en del om djupurladdningsskydd i mitt förra inlägg. Redigerad 12 September , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 12 September , 2021 1 timme sedan skrev coderbob: Tack @Georg_Ohm för gratis konsulting på en söndag Det där låter som ett hack sparar plats i säkringsboxen för småförbrukare men allt är skyddat av voltmätarens säkring. Tror inte någon har pillat på detta men man vet aldrig. Jag låter marinan göra en översyn när vi tar upp den för vinterförvaring. Det är kanske här som meningarna kan gå isär. Mycket kräm på kort tid är startbatteriet bättre på att leverera men å andra sidan vill man alltid kunna starta motorn. Bogpropeller och ankarspel är inte livsnödvändiga. Dessutom skulle jag aldrig använda dem om inte motorn är igång, då hjälper generatorn till och om skiljerelät är slutet så drar det från båda banker ändå. Jag funderar på att ha de helt skilda och använda en arg och fet isolator från victron istället och samtidigt ersätta 1-2-All-brytaren med en en en-polig brytare per bank. Lägger jag denna på isolatorns ingång, så får båda banker laddning. Japp, det vill jag ha! Har inte bestämt mig för vilken modell ännu bara... Tack för tipset, hittade bilden nedan på SXK. (https://www.sxk.se/artiklar/teknik-saker-landstrom) Kopparplåten var nytt för mig, men "sluten i båt på land som spänningssätts" greppar jag inte. Varför kan den inte vara konstant sluten? Vad jag lärt från YT är att skyddsjorden kopplas ihop med minus på DC-kretsarna som då jordar via motor och propeller. Det finns en risk med detta om fas och nolla byter plats och någon okunnig kopplat ihop noll och jord i båten. Vad finns det mer för risker? Samma resonemang här, om jag kopplar laddaren på argofetens ingång laddas båda 12V bankar. MEN jag har separat 24V bank för bogpropellern som sitter i fören alldeles i närheten. Jag startade en tråd här på MG där vi kom fram till en lösning som kunde ladda både från generatorn och landström. Det var nån Sterling pryl, jag kompletterar med länk här om någon är intresserad. Gissar att det är 12V och 24V bankerna du avser med laddare per bank och inte en laddare för startbatteri och en laddare för förbrukningsbanken. Laddarens kapacitet tar jag gärna lite input på. A = Ah / 10 är en tumregel jag hört. Så jag har 1 bank med 2 st 95Ah och ett startbatteri, också 95Ah. Så 190Ah på förbrukarbanken alltså behöver laddaren kunna ge 19A. Om jag använder skiljerelä istället för en argofet behövs 50% till, eller 30A. Tänker jag rätt? Det här var nytt för mig, kan du peka på en sån pryl eller droppa ett namn som jag kan googla? Nu kliar det i fingrarna att sätta igång Skall skissa och kolla på komponenter nu. Sök på battery brain https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.batterybrain.co.uk/&ved=2ahUKEwiqy6L0pfryAhWqtIsKHWdjDiEQFnoECAoQAQ&usg=AOvVaw0zyTPttyz9fIEG2aQ5KJBc 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 12 September , 2021 1 hour ago, ABC said: Köper man batterimätaren med Bluetooth, BMV-712, så kan den prata med många av deras laddare och tala om vilken ström som passerar shunten, dvs vad som verkligen går in i batteriet. BMV-712 kan även larma och styra ett relä om spänningen sjunker under en viss gräns eller när mer än X% av batteriet laddats ur. Victron har även Battery Protect (eller Smart Battery Protect med Bluetooth) som skyddar batterierna så att dom inte kan laddas ur för mycket. Här kan du börja googlingen, men det finns säkert fler liknande prylar på marknaden 😀 700, 702, 712, alla har blåtand och den enda skillnaden, förutom pris, som jag kan utläsa av beskrivningarna på seasea.se är att 700 stöder bara ett batteri medan de andra kan mäta spänning på ett andra batteri. Vet du skillnaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 13 September , 2021 7 timmar sedan skrev coderbob: 700, 702, 712, alla har blåtand och den enda skillnaden, förutom pris, som jag kan utläsa av beskrivningarna på seasea.se är att 700 stöder bara ett batteri medan de andra kan mäta spänning på ett andra batteri. Vet du skillnaden? Jag har en Victron smart shunt (bluetooth) utan display. Den kan mäta spänningen på ett andra batteri ELLER temperaturen med hjälp av en tempsensor. Jag har valt att mäta temperaturen vid batterierna eftersom den förmedlas vidare, via bluetooth, till solregulatorerna som sitter på annan plats. På så vis kan anslutna Victron smart-laddare/regulatorer enkelt temperaturkompensera oberoende av var de sitter fysiskt i båten. Jag kan tänka mig att den extra ingångens funktion är lika för "display shuntarna" från Victron. Är dock inte säker. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 September , 2021 10 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Ja det var en annan shunt, med grövre anslutningsskruvar. Det var tur att jag hade med mig den STORA krymptångej och lämpliga kabelskor. Edit, jag lade till en del om djupurladdningsskydd i mitt förra inlägg. Victrons 700 har väl ingen blåtand? Jag tänkte på det där med eget batteri kontra långa tjocka kablar till ankarspel och bogpropeller. Fördelen med extra batteri är att man slipper långa dyra kablar som kan vara trixiga att dra på ett snyggt sätt i båten. Å andra sidan får man extra vikt, och om man har ett öppet batteri så kan man ju få vätgas och syrgas runt batteriet som man inte vill ha. Fördelen med kabel är ju att man slipper ett extra batteri med vad allt det innebär, men man bör ju tänka på att bara köra dessa större förbrukare när motorn är igång, och egentligen finns det ju ingen anledning att inte göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 13 September , 2021 15 minutes ago, Georg_Ohm said: Victrons 700 har väl ingen blåtand? Den finns upplagd som demoprodukt i appen victron connect. Men prisskillnaden till 702 är marginell. Frågan är då vad dom särskiljer 712:an... Hur som helst tänker jag gå all in med prylar från victron. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 13 September , 2021 1 timme sedan skrev coderbob: Hur som helst tänker jag gå all in med prylar från victron. Jag är helt övertygad om att det är ett bra beslut. Det finns säkert bra alternativ men det vet jag inget om, det enda jag vet är att jag är mycket nöjd med mitt beslut att satsa på Victron-prylar. Det var en här på forumet som fick mig att se fördelarna med deras "helhetssyn". De olika enheterna är inte isolerade (sett ur ett systemperspektiv) utan de har möjlighet att samverka, med allt vad det innebär. Det här är inte heller fel: "Victron Energy has committed itself to make certain of its projects open source. On this page you'll find more information about available sources and projects." Det öppnar härliga möjligheter, som en ren bonus! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 13 September , 2021 2 timmar sedan skrev coderbob: Den finns upplagd som demoprodukt i appen victron connect. Men prisskillnaden till 702 är marginell. Frågan är då vad dom särskiljer 712:an... Hur som helst tänker jag gå all in med prylar från victron. Smart innebär väl att den har Båtand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 13 September , 2021 32 minuter sedan skrev Skoter: Smart innebär väl att den har Båtand. 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Victrons 700 har väl ingen blåtand? Tror 700-an finns med för att man kan komplettera den med en BT-enhet och då kommer den upp i appen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 13 September , 2021 (redigerade) 39 minutes ago, Skoter said: Smart innebär väl att den har Båtand. Jag utgår ifrån att alla monitorer på bilden kan anslutas till från appen Victron Connect. Bilden är en skärmdump från själva appens demoläge där man kan känna på gränssnittet för olika typer av enheter. Har svårt att tro de lägger in enheter i demoläget som inte har BT stöd. EDIT: Nope, detta är fel, se nästa kommentar. Redigerad 13 September , 2021 av coderbob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 13 September , 2021 (redigerade) 3 minutes ago, ChristerN said: Tror 700-an finns med för att man kan komplettera den med en BT-enhet och då kommer den upp i appen. Där kom det rätta svaret! https://www.seasea.se/båtel/batteriladdare/tillbehör-till-batteriladdare/bluetooth-dongle-victron Quote VE.Direct Bluetooth Smart dongle gör att du kan visa din BMV-, eller MPPT-information i din iOS eller Androidenheter med hjälp av Victron Connect-appen. Visar information trådlöst såsom batteristatus och solpanelstyrka och andra användbara uppgifter. Dongeln kan läsa data från BMV-70x -serien (batterimonitorer) , Phoenix växelriktare med VE.Direct port, MPPT Solar Charge regulatorer (med undantag för 150/70 och 150/85 ) med hjälp av VE.Direct kommunikationsporten och den blå Smart IP65 Charger. Redigerad 13 September , 2021 av coderbob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 13 September , 2021 För övrigt fantastiskt med en liten Raspberry Pi med Venus OS på båten som rapporterar allt till VRM Portalen, kan man ha stenkoll på sin båt när man inte är där. Krävs lite 4G/wifi på båten och en Pi för några hundralappar, någon VE Direct-kabel osv men i båt-sammanhang inga stora utgifter. Brukar ställa ner laddningen från solen så den laddar till 13,6 max och 13,3 float (LFP) när jag inte är i båten, någon dag innan jag vet att vi ska använda den ställer jag upp till 14,2/13,6 för att ha full bank när vi lämnar hamn. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 13 September , 2021 20 timmar sedan skrev IngemarE: Precis. Och detta (att det är förbrukare och inte batterierna som drar strömmen) kan ingen laddare i världen skilja på med 100% säkerhet - så länge laddaren är inkopplad som "de brukar vara". Och det kommer de vara så länge tillverkarna bara ser dem som laddare, inte det nätaggregat det egentligen också fungerar som i "våra" installationer. Därför är t.o.m. en mer ointelligent bättre eller att man ställer ner spänningen en aning och accepterar att fulladdning de sista tiotal procenten tar längre tid. Min Ctek, nu såld till annan båtägare, laddade som jag skrev helt fint om den fick börja ”från början”. Då spelade det ingen roll om jag körde ganska stora förbrukare samtidigt, den backade inte i sin cykel eller låg kvar för länge i något steg. Däremot, som jag också skrev, grillade den batterierna när de var ok laddade. Mitt exempel med när jag var i båten på vintern och den laddade med, som jag tyckte, för hög spänning inträffade när batterierna hade mellan 85 och 95% SOC. Hade den haft ett Supply-läge hade jag använt det då. Min nya Victron kan jag via appen ställa om både laddspänning, när den ska gå över till nästa steg (iaf de flesta) och jag kan också sätta den i Supply-läge. För mig funkar det bättre. Att laddare av princip inte kan veta vad som tar strömmen, batterier eller förbrukare, håller jag såklart med om. De flesta moderna laddare har någon sorts algoritm för ett, som den tycker, normalt beteende. Men det gäller att välja laddare som anpassar sig så bra som möjligt till hur man faktiskt använder dem. Precis som allt annat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 13 September , 2021 8 timmar sedan skrev coderbob: Den finns upplagd som demoprodukt i appen victron connect. Men prisskillnaden till 702 är marginell. Frågan är då vad dom särskiljer 712:an... Hur som helst tänker jag gå all in med prylar från victron. BMV-712 är den enda med Bluetooth, något du säkert vill ha. Om du inte har nytta av det just idag så går det ju alltid att stänga av. Du kommer nog att ångra dig om du inte har Bluetooth och du framöver köper fler Victron-prylar. (Alternativet till BT är väl ev. deras trådbundna nät, vad det nu heter.) BMV-712 has Bluetooth BMV-712 draws much less current than the other two: <1mA vs <4mA BMV-712 have a slightly lower maximum input voltage than the other two: 70V vs 95V 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 September , 2021 Vilken batteriladdare skall man då välja som man kan enkelt, utan appar eller andra tillkopplade instrument, ställa ned spänningen på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 13 September , 2021 42 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Vilken batteriladdare skall man då välja som man kan enkelt, utan appar eller andra tillkopplade instrument, ställa ned spänningen på? Den finns nog inte. Antingen sitter laddaren i ett nätverk (”andra tillkopplade instrument”) eller så styrs den av BT. Så är det iaf på Victrons och Mastervolts produkter. Och varför ska tillverkarna av laddare satsa på en skärm i sina produkter när säkert 100% av deras kunder har en telefon med ok skärm? Jag har en EpEver regulator. Till den krävs den externa enheten MT50 eller, kopplad via sladd, en PC för att kunna ställa in värdena. Tror att EpEver också kommer fixa BT på sina regulatorer inom en snar framtid. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 13 September , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev ChristerN: Jag har en EpEver regulator. Till den krävs den externa enheten MT50 eller, kopplad via sladd, en PC för att kunna ställa in värdena. Tror att EpEver också kommer fixa BT på sina regulatorer inom en snar framtid. Finns även app för Android om man föredrar det. Okej, den är inte integrerad i själva laddaren ännu, men ändå... 😁 Redigerad 13 September , 2021 av ABC 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 September , 2021 59 minuter sedan skrev ChristerN: Den finns nog inte. Antingen sitter laddaren i ett nätverk (”andra tillkopplade instrument”) eller så styrs den av BT. Så är det iaf på Victrons och Mastervolts produkter. Och varför ska tillverkarna av laddare satsa på en skärm i sina produkter när säkert 100% av deras kunder har en telefon med ok skärm? Jag har en EpEver regulator. Till den krävs den externa enheten MT50 eller, kopplad via sladd, en PC för att kunna ställa in värdena. Tror att EpEver också kommer fixa BT på sina regulatorer inom en snar framtid. EpEver låter bra, MT50 och dator finns redan ombord, eller en av mina jobbdatorer brukar följa med, den användes (nästan aldrig) till AISen ändå... Kollar på Epsolarps hemsida och finner att jag ju egentligen redan har en redan regulator fast med ett annat namn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser