Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
skepparn75

VP 570 bensin V8 max 2800-3000 varv på väg hem efter 1-2t vila

Rekommendera Poster

Hej,

undrar om någon känner igen fenomenet att en bensin VP 570 (350 GM smallblock) går bra på väg ut, men efter 1-2t vila på väg hem vill den max 2800-3000 varv och går ojämnt (lite dovt ljud och att den saknar tändning, evt som om att den kvävs).

Det är precis som att det finns ingen kraft/ork, går ojämnt, dovt ljud  vid 2800-3000 och att jag reducerar till 2600 så går den med lite mer effekt, jämnt och fint. Ingen backfiring eller oljud annars.

Ny holley 4150 double pumper förra året. Måste ge full gas för att den ska väckas till liv över 2800varv,  men annars fungerat bra.
Funderar på justering av denna behövs om andrasteget ger för lite eller för mycket evt om elchoken står lite "åt vänster för mitten", dvs högt ställt bör reduceras. Aldrig problem att starta dock.
Kompprov förra året var ok.


Tänkte testa att byta tändspolen.

Fördelaren är halvelektronisk, dvs utan brytarspetsar. Förtändning via lod (som jag inte vet om fungerar). Ser ok ut visuellt.

 

Tackar för tankar och almän båtfilosofi.
 

Redigerad av skepparn75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske får kolla det.
Hade kört ca 5-6 turar (ca 60 M, ca max 120liter bränsle) innan felet började och det började efter att vi låg på svaj med lite vågor, så det skvalpade nog rejält i tanken. Tycker kanske ändå filtret inte borde gå åt så snabbt?

Lite mystiskt att det är ok på väg ut ur hamnen. Om filtret var igensatt borde felet vara 100%?

Redigerad av skepparn75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att kolla / tömma ev vattenseparande filter. Gick det sjö kan avlagringar kommit in och satt igen filtret. 
 

ganska enkel sak att göra oavsett 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömde/bytte bränslefiltret som var nästan rent och kollade tändstiften som var i bra skick.

 

Jag får bara fram felet vid vila  efter ca 15min körning och därefter 15min-30 vila (dvs avstängd motor). Nästa start/körning då får felet med probem över 2500 varv.

 

par videon finns här. Precis som ett dovt "vrål" ljud över 2500-3000 varv, att den inte får tillräckligt bränsle på sekundär port? Låga varv/primärport verkar gå fint och accpumpen verkar fungera.

 

https://photos.google.com/share/AF1QipM3PoWS2Zz6LFWigeXWjlkQEMSbON1c8kd6tGbbbagJSo5zzxk7_A4rZe56DGtkGQ?key=Y0dtVU0xdWFmR2dKX3pGMGlTZ0N5ZnpSQVFjeldn

 

Bytte tändstift och tändkablar nu,  även om de såg ok ut.
Ska testa igen, men tror felet finns kvar - väntar även på ny tändspole i posten.

Funderar på bränsle nu också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skepparn!

Det kommer bensin i sekundärsteget som det ska, motorn borde rusa!

Ja, prova annan tändspole - men jag kan inte se vad problemet skulle vara.

Det hela känns bekant, men kommer inte på vad som är lösningen på detta.

Själv bytte jag till HEI:

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/hei-fordelare-brytarlos-chevrolet.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...