SonyBL 21 Postad 10 September , 2021 Hej, finns det några regler när det gäller just läge av utombordare. Jag har alltid i mitten. Ska man välja andra läge och när i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 10 September , 2021 Oj! Det finns ganska mycket skrivet om detta här på forumet men jag tar lite basfakta. På en planande båt bör man sänka motorn så mycket som möjligt i starten eftersom den då fortare kommer upp i planing. Sen höjer man motorn successivt tills strax innan propellern börjar ”ta luft”, dvs tappar greppet. Med lite testande märker man ganska lätt var gränsen går. Detta ger bästa farten ifht bränsleförbrukningen. Jag brukar också slå av på gasen när båten är fullt uppe i plan eftersom det inte är optimalt att ligga på wot. När man ska svänga kraftigt kan man behöva trimma ner motorn tillfälligt. Vid körning i motsjö är det oftast bra att trycka ner fören lite genom att trimma in motorn. Vid körning i medsjö bör motorn trimmas upp lite så att stäven inte dyker. Detta är de grundläggande ”reglerna” och dessa varierar med olika båtar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SonyBL 21 Postad 10 September , 2021 Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SonyBL 21 Postad 13 September , 2021 (redigerade) Kan motorlägge,upp/ner påverka hastigheten? Tex jag har ganska tajt mellan bryggorna och vill ha det lägsta hastigheten jag kan uppnå när jag lägger till. Redigerad 13 September , 2021 av SonyBL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 13 September , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev SonyBL: Kan motorlägge,upp/ner påverka hastigheten? Tex jag har ganska tajt mellan bryggorna och vill ha det lägsta hastigheten jag kan uppnå när jag lägger till. Marginellt vid krypfart. Manöverförmågan är bäst med motorn max nedtrimmad. "Neutralen är din bästa vän" vid tilläggning. Redigerad 13 September , 2021 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 13 September , 2021 Topphastigheten påverkas flera knop mha trimning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SonyBL 21 Postad 13 September , 2021 (redigerade) Det känns som att jag fick 2 olika svar. Är mitten(neutrall) eller nertrimmad(längst ner ) bäst när jag ska manövrera ,lägga till Redigerad 13 September , 2021 av SonyBL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 13 September , 2021 Nertrimmat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 13 September , 2021 (redigerade) 12 minuter sedan skrev SonyBL: Det känns som att jag fick 2 olika svar. Är mitten(neutrall) eller nertrimmad(längst ner ) bäst? Försök läs mitt inlägg igen. I början är det, för att få upp båten i planing, bäst att trimma in (längst ner) motorn för att planingsläget ska inträda så fort som möjligt. Det är en generell regel som passar de allra flesta båtar. Efter det så spelar en massa saker roll som skrovets utformning, hastighet, vågor, hur mycket last båten har osv. Generellt ska du, när båten planar, trimma ut (upp) tills du hör att propellern börjar suga luft. Då har du trimmat ut lite för mycket. Det finns en anledning till att man gick ifrån fasta lägen på trimmet. Tidigare fanns det bara 5-6 hål där man satte en pinne som motorn lutade mot. Det var ”trimläget”. Nu har du power-trim och du ska använda det så att båten får bästa gångläget. Att säga att längst in (ner) eller mitten är bästa läget är alltid fel! Ett exempel. På min båt, en Yamarin 490 med en 70 hk motor på, börjar jag alltid trimma motorn längst in. När båten sedan kommit upp i planing höjer jag motorn successivt och vid plattvatten och 75% gas trivs den bäst med trimmet i läge 8 av 10. Maxar jag varvtalet kan jag höja motorn lite till. Är du med nu? Är det motsjö, kanske lite krabb med relativt korta vågor, kör jag med trimmet på ca 4 av 10. Redigerad 13 September , 2021 av ChristerN 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser