Mathias1981 3 Postad 10 September , 2021 Har en trailer med 4stöttor i vardera hörn så att säga i dagsläget. Ska bygga om den så ja kan få i båten genom att köra ner den. Väljer mellan float on och med rullar. Mest sugen på rullar. Men undrar hur många rullar dels på sidor samt på kölen som kan gå åt? Ngn som vet något? Försökte googla men hittar inget specifikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 10 September , 2021 Kolla på de stor trailertillverkarnas modeller i din båts viktklass så kanske du får tillräckligt med ledtrådar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 10 September , 2021 Float on har sina fördelar, speciellt när man inte kan se trailern alls inifrån båten vid upptagning (enligt min egen högst personliga uppfattning alltså). Enda nackdelen är väl egentligen om båten ska ligga på trailern när den bottenmålas/tvättas, det blir större yta som är blockerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathias1981 3 Postad 10 September , 2021 6 timmar sedan skrev Gausafeten: Float on har sina fördelar, speciellt när man inte kan se trailern alls inifrån båten vid upptagning (enligt min egen högst personliga uppfattning alltså). Enda nackdelen är väl egentligen om båten ska ligga på trailern när den bottenmålas/tvättas, det blir större yta som är blockerad. Ok ok, för nu tänkte jag att ja skulle kunna vinscha upp den. För att slippa krångel . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 10 September , 2021 2 timmar sedan skrev Mathias1981: Ok ok, för nu tänkte jag att ja skulle kunna vinscha upp den. För att slippa krångel . Fast om du vill wincha upp båten är väl float-on inget alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathias1981 3 Postad 10 September , 2021 Jo de är ett alternativ beroende på hur mycket jobb och hur mycket kostnad de blir med rullar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 10 September , 2021 1 timme sedan skrev Mathias1981: Jo de är ett alternativ beroende på hur mycket jobb och hur mycket kostnad de blir med rullar. Men, jag kan naturligtvis ha fel men, om man har en float-on kärra så kör man ner den i vattnet så att båten flyter (float) på den. Har mycket svårt att tänka mig att rullar ska kosta så mycket så att det överväger kostnaden för att dränka vagnen med hjullager och allt och det som kommer med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mathias1981 3 Postad 10 September , 2021 36 minuter sedan skrev ChristerN: Men, jag kan naturligtvis ha fel men, om man har en float-on kärra så kör man ner den i vattnet så att båten flyter (float) på den. Har mycket svårt att tänka mig att rullar ska kosta så mycket så att det överväger kostnaden för att dränka vagnen med hjullager och allt och det som kommer med det. Samt att de är svårare att få båten rakt på en float on eftersom du måste dränka den och du ser inte hela trailer som du kan göra om du har rullar eftersom du inte behöver åka lika långt ner i vattnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 10 September , 2021 hmm, vi har en 22fots kabinbåt och den funkar bra ihop med en float on. Man behöver inte köra ner hela trailern i vattnet, men man behöver blöta filten lite och det hjälper ju till ifall båten är lite slemmig på undersidan Men vi har en bra ramp i Sternö och det underlättar såklart. En brantare ramp eller en tyngre båt så hade det nog funkat sämre att vinscha. Jag kör upp båten halvvägs och vinschar resten, då hamnar den centrerat och bra. Men det är inget jag hade velat göra varje vecka - fast det går så klart smidigare ju mer man övar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser