Martin_Haggstrom 42 Postad 16 Mars , 2022 Ja kanske separat säkringar anl o liknande;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 16 Mars , 2022 39 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom: Ja kanske separat säkringar anl o liknande;) Då är det mycket bättre med en liten central. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 16 Mars , 2022 (redigerade) 27 minuter sedan skrev Kane: Då är det mycket bättre med en liten central. Tack, så den hubben (antar det är det du menar med central) jag kikat på blir bra? Kan jag dra säkringar till såväl start som förbrukarsidan med den jag kikat på eller är det något jag skall se upp med, tänka på? Redigerad 16 Mars , 2022 av Martin_Haggstrom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 16 Mars , 2022 31 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom: Kan jag dra säkringar till såväl start som förbrukarsidan med den jag kikat på eller är det något jag skall se upp med, tänka på? Nej, gemensam plus på den för alla säkringar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 17 Mars , 2022 2022-03-15 vid 18:48 skrev Georg_Ohm: Om man har extra stryrplats, på flybridge eller annan stans, så finns det en Y-kabel därifrån två utgående kabelstammar till varje styrplats. Kanon då har jag koll på detta, tror min stam når 2,5 meter:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 17 Mars , 2022 2022-03-15 vid 18:48 skrev Georg_Ohm: Men var väldigt rädd om originalkabelstammen och dess kontakter, gör inga ingrepp i denna! Varken på drev tilt stammen denna eller motorkabelstammen. Roger that och tack för bra råd och tips kungen:-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 22 Mars , 2022 (redigerade) @IngemarE @Georg_Ohm Som det är nu har jag en säkring planerad om 200 amp mellan huvudbrytaren o startmotorn. Båten har ingen sådan säkring idag o jag undrar om jag kan strunta i den säkringen? Avståndet mellan brytare o startmotor är cirka 1 meter 50mms förtennad? motorn är en Vp kad32 diesel Redigerad 22 Mars , 2022 av Martin_Haggstrom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 22 Mars , 2022 8 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom: @IngemarE @Georg_Ohm Som det är nu har jag en säkring planerad om 200 amp mellan huvudbrytaren o startmotorn. Båten har ingen sådan säkring idag o jag undrar om jag kan strunta i den säkringen? Avståndet mellan brytare o startmotor är cirka 1 meter 50mms förtennad? motorn är en Vp kad32 diesel Nej, behåll den. Men sätt den mellan batteri och brytare. Gör likadant med förbrukningssäkringen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 22 Mars , 2022 (redigerade) 4 minuter sedan skrev Kane: Nej, behåll den. Men sätt den mellan batteri och brytare. Gör likadant med förbrukningssäkringen. Så 200 amp mellan startbatteri kabeln o brytaren och 30 amp mellan förbrukningsbatteri o brytaren? Därför jag frågar väldigt ont om plast;) kanske en terminal fuseblock dvs säkring direkt på batteriet? Redigerad 22 Mars , 2022 av Martin_Haggstrom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 22 Mars , 2022 Kämpigt. Terminal Fuseblock verkar inte vara någon höjdare om säkringen går, då måste man byta den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 22 Mars , 2022 (redigerade) 43 minuter sedan skrev Kane: Kämpigt. Terminal Fuseblock verkar inte vara någon höjdare om säkringen går, då måste man byta den? Nu har jag uppdaterat schemat och flyttat in säkringar från startbatteri och förbrukare nära batteriet. Kan ni kika. Av platsbrist, behvöer jag även säkra start med 200 amp och förburkar med 30 amp? mha av dessa säkringarna som sätts på batteriet. https://www.bluesea.com/products/5191/MRBF_Terminal_Fuse_Block_-_30_to_300A Med en dubbel sådan här skulle jag även kunna säkra up Relät via batterierna dvs 200 och 80 på start och 30 och 80 på förbrukare? Se 2 olika scheman bilderna nedan https://www.odelco.se/saekringar-och-hallare/saekringshallare/2151-info Har som sagt lite trångt därbak i lådan 🙂 Det är lösa säkringar @Kane så går den så bara köpa en ny sockerbitssäkring ...eller missförstår jag Har testat med ANL hållare och kabel och det får ej plats.....) Redigerad 22 Mars , 2022 av Martin_Haggstrom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 22 Mars , 2022 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom: @IngemarE @Georg_Ohm Som det är nu har jag en säkring planerad om 200 amp mellan huvudbrytaren o startmotorn. Båten har ingen sådan säkring idag o jag undrar om jag kan strunta i den säkringen? Avståndet mellan brytare o startmotor är cirka 1 meter 50mms förtennad? motorn är en Vp kad32 diesel Det är ju aldrig fel med ordentliga säkringar, om de är riktigt dimensionerade. Som redan nämnts skall ju säkringen sitta så nära batteriet det bara går, betänk att det är kabeln fram till förbrukaren du skall skydda med en säkring. Jag har KAD43 och har ännu inte hittat någon säkring på kabeln fram till startmotorn, det verkar som om VP bortrationaliserat dessa. En 200A säkring mot startmotorn är ju bra, men frågan är om 35mm2 kabeln klarar så hög ström innan isoleringen börjar smälta..? Men det borde den ju göra. Sedan skall man ju ha reservsäkringar med sig ombord, en sådan 200A säkring är dyr, men sannolikt billigare än vad självrisken är… Säkring i startkretsen har varit uppe till diskussion tidigare, och som vanligt rådde det delade meningar om de olika åsikterna. Redigerad 22 Mars , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 22 Mars , 2022 2 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom: Av platsbrist 2 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom: trångt 2 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom: får ej plats Men, måste allt sitta i batterilådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 22 Mars , 2022 48 minuter sedan skrev Georg_Ohm: En 200A säkring mot startmotorn är ju bra, men frågan är om 35mm2 kabeln klarar så hög ström innan isoleringen börjar smälta..? Men det borde den ju göra. Skall jag köra 150 amp istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 22 Mars , 2022 49 minuter sedan skrev Georg_Ohm: betänk att det är kabeln fram till förbrukaren du skall skydda med en säkring. Så skall säkringen vara mellan förbrukar batteriet och brytaren eller efter brytarens förburkar del?. Den här brytaren har ju fyra terminaler på baksidan med 2 för start och 2 för förbrukare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 22 Mars , 2022 29 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom: Skall jag köra 150 amp istället? Nej, 200A funkar för 35 mm2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 22 Mars , 2022 28 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom: Så skall säkringen vara mellan förbrukar batteriet och brytaren eller efter brytarens förburkar del?. Den här brytaren har ju fyra terminaler på baksidan med 2 för start och 2 för förbrukare? Så nära batteriet som möjligt så helst före brytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 22 Mars , 2022 (redigerade) 28 minuter sedan skrev Kane: Så nära batteriet som möjligt så helst före brytaren. Topp beställer en 200 amp till start och en 30 amp till förbyrtaren och placerar bägge före brytaren. Fråga 1 - Jag har 50mm kabel från start till brytare som jag säkrar med 200 amp. Har även tänkt en 50 mm kabel från förbrukarbatteriet till brytaren men den säkrar jag ju bara med 30 amp? Behöver jag 50mm från förbrukabatteriet till brytaren eller räcker det med tex 16mm eller kanske tom lägre givet att den säkringen bara är 30 amp? Blir ju smidigare att dra med en tunnare kabel?? Fråga 2 - Kan jag då dra en 10mm från byrtarens förbrukningsbatteri terminal fram till säkringsdosa före förbrukarna och inte säkra den kableln? Se schemat nedan Redigerad 22 Mars , 2022 av Martin_Haggstrom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 22 Mars , 2022 (redigerade) Här finns en kalkylator som du kan använda för att kalkylera rätt kabelarea i förhållande till kabelns längd, samt då underförstått hur du skall avsäkra kabeln. Redigerad 22 Mars , 2022 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 22 Mars , 2022 57 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Här finns en kalkylator som du kan använda för att kalkylera rätt kabelarea i förhållande till kabelns längd, samt då underförstått hur du skall avsäkra kabeln. Tack men kan jag ha lägre kabeldimension på förbrukarbatteriet säg 16mm till brytaren o 30 amp säkring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 22 Mars , 2022 Du kan 10 mm2 före och efter brytaren med din 30A säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 22 Mars , 2022 (redigerade) 28 minuter sedan skrev Kane: Du kan 10 mm2 före och efter brytaren med din 30A säkring. Toppen mer plats;) Då ser schemat ut så här nu i v2.0 🙂 Redigerad 22 Mars , 2022 av Martin_Haggstrom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 23 Mars , 2022 8 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom: Toppen mer plats;) Då ser schemat ut så här nu i v2.0 🙂 Vad är anledningen att ha 50 mm2 från startbatteriet och sedan 35 mm2? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 23 Mars , 2022 7 minuter sedan skrev Kane: Vad är anledningen att ha 50 mm2 från startbatteriet och sedan 35 mm2? Hej Jag har gjort 50mm kablar men den gamla kabeln till startmotorn (som jag låter vara) tror jag är 35mm alt 50mm osäker skall jämföra idag. om den som redan sitter är 35mm gör jag om nya 35 mmare eller ok med 50mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 23 Mars , 2022 52 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom: Hej Jag har gjort 50mm kablar men den gamla kabeln till startmotorn (som jag låter vara) tror jag är 35mm alt 50mm osäker skall jämföra idag. om den som redan sitter är 35mm gör jag om nya 35 mmare eller ok med 50mm? Det är helt OK med 50 mm2. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 24 Mars , 2022 (redigerade) Hej för att spara plats funderar jag på att köpa två st Maxi hängsäkringar om 80 amp o koppla till skiljerelä. Undrar om kabeldimensionen för sådan hängsäkring pallar, ser väl små ut ca 6 alt 10 mm, men samtidigt vore ju konstigt om det ej skulle fungera. I sådant fall ersätter jag de pressade kablarna om 16mm och 80 amp anl säkring i bilden mot en hängsäkring mellan acr o brytare? Kan då få det mycket tightare på detta sätt Gör en sådan här säkring jobbet? https://www.seasea.se/båtel/elinstallation/säkringar-säkringshållare/säkringshållare-maxi-flatstift-bep Redigerad 24 Mars , 2022 av Martin_Haggstrom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 24 Mars , 2022 5 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom: Hej för att spara plats funderar jag på att köpa två st Maxi hängsäkringar om 80 amp o koppla till skiljerelä. Undrar om kabeldimensionen för sådan hängsäkring pallar, ser väl små ut ca 6 alt 10 mm, men samtidigt vore ju konstigt om det ej skulle fungera. I sådant fall ersätter jag de pressade kablarna om 16mm och 80 amp anl säkring i bilden mot en hängsäkring mellan acr o brytare? Kan då få det mycket tightare på detta sätt Gör en sådan här säkring jobbet? https://www.seasea.se/båtel/elinstallation/säkringar-säkringshållare/säkringshållare-maxi-flatstift-bep Prova! Det är 10 mm2 på den säkringshållaren. Så koppla 2 st direkt mellan brytare och ACR men med 30A säkringar i. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Haggstrom 42 Postad 24 Mars , 2022 1 timme sedan skrev Kane: Prova! Det är 10 mm2 på den säkringshållaren. Så koppla 2 st direkt mellan brytare och ACR men med 30A säkringar i. Har 60 amp maxi säkringar. Funkar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 24 Mars , 2022 Mot kortslutning är det OK skydd för 10 mm2 men inte för överbelastning. Max 30A kontinuerligt för 10 mm2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 651 Postad 24 Mars , 2022 (redigerade) 45 minuter sedan skrev Kane: Mot kortslutning är det OK skydd för 10 mm2 men inte för överbelastning. Max 30A kontinuerligt för 10 mm2. Nja, det beror på kabellängder, förläggning o.s.v. Man kan inte gå slaviskt på diverse tabeller, som ofta är skrivna för worst case. Jo, kan, kan man förstås. Men det lär ju bli lite extremer då, förstås.... Räknar man på det blir det en max effektutveckling på c:a 1W/dm vid 80A, och det tål kabeln om den inte är inbuntad i ett knippe som är förlagt utan luftväxling. Men ungefär där går väl gränsen om man vill vara helt säker. Kan du inte gå ner till i alla fall 50A, borde ju fortfarande funka ? Nu är det ju dock kortslutning som skall skyddas mot i första hand, och allt är ju i vart fall mycket bättre än t ex Skyllermarks schema utan säkringar alls. Däremot är det viktigt om du använder hängsäkringar att ändå försöka fixera dem mekaniskt så de inte kan röra sig alltför mycket. Redigerad 24 Mars , 2022 av IngemarE 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser