A-bahn 0 Postad 7 September , 2021 (redigerade) Hej Vad är det generella kring optimering Jag har en DC som har maxgräns på 150hk och det finns en nuvarande yamaha motor på 150 hk på den nu Men vad händer med båten om den trimmas upp till 175hk? Händer det något? Maxhastighet kommer ju bara bli vid körning rakt fram på lugnt vatten... Och mellanregisterts motorvarv spelar väl ändå inte roll , då det knappast ens finns 150hk vid de tillfällerna.. Redigerad 7 September , 2021 av A-bahn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 7 September , 2021 Det kommer att gå att köra fortare. Förhoppningsvis utan att vridmomentet sjunker vid planingströskeln - som ju är det viktigaste på en planande motorbåt. Nackdelarna är att det normalt drar mer bränsle - även när toppeffekten inte används. Motorns garanti gäller inte. Dess livslängd förkortas. Om eller när den högre farten används kommer båten att ligga högre i vattnet och riskera att bli instabil. Min båt toppar 39 knop och ibland kör jag kort i 35 som är marchfart för motorn. Mest kör jag i 30 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
A-bahn 0 Postad 8 September , 2021 Ok. Då blir det inte direkt någon fysisk skada, typ på skrov eller akterspegeln. Utöver större slitage på motorn... Utan det hela handlar egentligen om instabilitet vid körning under högre hastighet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 11 September , 2021 Vi har alltid haft 25-50% mer effekt än max rekommenderad på våra utombordsbåtar. Akterspegeln håller säkert men skicket bör kollas. Det viktiga är hur ofta/mycket som det maxbelastas, dvs fullast och fullgas. Skarpa svängar i fullgas är en allvarlig extra belastning. Att köra med en stor badring för 2 personer bakom båten i 30 knop med 6 man i båten och svänga häftigt för att de 2 ska ramla av innebär extrema belastningar på akterspegel och motorinfästningar. Det går säkert att ha i sönder båten efter några 100 belastningar på detta vis. Om ni är 2 pers i båten och kör rakt fram i full fart så är belastningen på akterspegel och skrov ganska litet. Men högre fart ger att du får mindre skrov-ytekontakt med vattnet, till sist är bara propellern i luften och det blir som att gå på lina. Båten kan börja wobbla och plötsligt kastas åt sidan. Detta sker oftast vid yttre påverkan som av en svallvåg man kör över. Detta kan komma överraskande fort, då plötsligt vågor från olika håll adderas ovanpå varandra - detta syns inte alltid i tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
A-bahn 0 Postad 12 September , 2021 Hallå Jo men precis, så är det. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PerWe 10 Postad 14 September , 2021 (redigerade) 2021-09-07 vid 20:46 skrev A-bahn: Hej Vad är det generella kring optimering Men vad händer med båten om den trimmas upp till 175hk? Händer det något? Maxhastighet kommer ju bara bli vid körning rakt fram på lugnt vatten... ***** Hej. Det händer inget med båten, den klarar det. Din maxfart kommer inte ändras särskilt mycket den heller om du idag med 150hk ligger i rätt maxvarvs intervall, däremot kommer du nå maxfart lite snabbare. För högre toppfart måste även proppen bytas. Redigerad 14 September , 2021 av PerWe Ville justera lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser