Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
A-bahn

Motoroptimering 150hk till 175hk

Rekommendera Poster

Hej

 

Vad är det generella kring optimering 

Jag har en DC som har maxgräns på 150hk och det finns en nuvarande yamaha motor på 150 hk på den nu

 

Men vad händer med båten om den trimmas upp till 175hk? Händer det något?

Maxhastighet kommer ju bara bli vid körning rakt fram på lugnt vatten...

Och mellanregisterts motorvarv spelar väl ändå inte roll , då det knappast ens finns 150hk vid de tillfällerna..

 

Redigerad av A-bahn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att gå att köra fortare. Förhoppningsvis utan att vridmomentet sjunker vid planingströskeln - som ju är det viktigaste på en planande motorbåt.

Nackdelarna är att det normalt drar mer bränsle - även när toppeffekten inte används.

Motorns garanti gäller inte. Dess livslängd förkortas.

Om eller när den högre farten används kommer båten att ligga högre i vattnet och riskera att bli instabil.

 

Min båt toppar 39 knop och ibland kör jag kort i 35 som är marchfart för motorn. Mest kör jag i 30 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Då blir det inte direkt någon fysisk skada, typ på skrov eller akterspegeln. Utöver större slitage på motorn...

Utan det hela handlar egentligen om instabilitet vid körning under högre hastighet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har alltid haft 25-50% mer effekt än max rekommenderad på våra utombordsbåtar. Akterspegeln håller säkert men skicket bör kollas. Det viktiga är hur ofta/mycket som det maxbelastas, dvs fullast och fullgas. Skarpa svängar i fullgas är en allvarlig extra belastning. Att köra med en stor badring för 2 personer bakom båten i 30 knop med 6 man i båten och svänga häftigt för att de 2 ska ramla av innebär extrema belastningar på akterspegel och motorinfästningar. Det går säkert att ha i sönder båten efter några 100 belastningar på detta vis.

 

Om ni är 2 pers i båten och kör rakt fram i full fart så är belastningen på akterspegel och skrov ganska litet. Men högre fart ger att du får mindre skrov-ytekontakt med vattnet, till sist är bara propellern i luften och det blir som att gå på lina. Båten kan börja wobbla och plötsligt kastas åt sidan. Detta sker oftast vid yttre påverkan som av en svallvåg man kör över. Detta kan komma överraskande fort, då plötsligt vågor från olika håll adderas ovanpå varandra - detta syns inte alltid i tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-07 vid 20:46 skrev A-bahn:

Hej

 

Vad är det generella kring optimering 

 

Men vad händer med båten om den trimmas upp till 175hk? Händer det något?

Maxhastighet kommer ju bara bli vid körning rakt fram på lugnt vatten...

*****

Hej.

Det händer inget med båten, den klarar det.
Din maxfart kommer inte ändras särskilt mycket den heller om du idag med 150hk ligger i rätt maxvarvs intervall, däremot kommer du nå maxfart lite snabbare.
För högre toppfart måste även proppen bytas.

 

Redigerad av PerWe
Ville justera lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...