Jojje67 0 Postad 6 September , 2021 (redigerade) Köpte båt förra hösten och dåvarande ägare hade då öppnat dyvikan och dränerat mellan skroven. Tog nu upp båten för vinter och tänkte dränera men blir inte klok på denna dyvika, behöver man något specialverktyg? Tacksam för idéer. Redigerad 6 September , 2021 av Jojje67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 6 September , 2021 (redigerade) Brukar vara ett spår eller läpp att ta tag i från utsidan. Kan pluggen vara inskruvad från insidan? Samt varför så mycket tätmassa på utsidan? Kanske även undersöka hur denna dyvika är monterad i båten. Redigerad 6 September , 2021 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jojje67 0 Postad 6 September , 2021 3 minuter sedan skrev per_62: Brukar vara ett spår eller läpp att ta tag i från utsidan. Kan pluggen vara inskruvad från insidan? Det är det som är det märkliga, finns inget spår eller läpp och man kommer inte åt den från insidan. Börjar misstänka att tidigare ägare har satt den fel väg, men det känns ju kanske lite långsökt, han påstod ju att han haft upp den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 6 September , 2021 (redigerade) Kan själva pluggen sitta fast så att förra ägaren monterade bort hela dyvikan med skruvar och allt samt därefter återmonterad med nytt tätningsmedel? Eller är dyvikan monterad år fel håll? Kanske dax att ta bort hela dyvikan och kolla hur det ser ut så att detta inte sänker båten framöver. Redigerad 6 September , 2021 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe68 40 Postad 6 September , 2021 Det ser ut som att hela dyvikan är monterad åt fel håll. Den där flänsen ska nog gå in i akterspegelns hål. kolla här: https://www.marinshopen.se/Product/Dyvika-mässing-533287 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jojje67 0 Postad 6 September , 2021 Det lutar åt han haft lös den och monterat tillbaka den fel väg. Något tips på lämpligt lim/tätningsmedel om man plockar lös den och monterar den rätt väg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 6 September , 2021 Sikaflex brukar vara bra till sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jojje67 0 Postad 6 September , 2021 Ok, tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jojje67 0 Postad 7 September , 2021 Ok, tack för tipset Uppdatering, har plockat lös den och mycket riktigt så satt den fel väg, spåret var inåt 😀 En annan sak jag upptäckte nu var givaren på bilden som jag trodde tillhörde ekolodet men ser nu då den gått sönder att det är en slang. Något tips på vad den kan ha för uppgift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 7 September , 2021 9 minuter sedan skrev Jojje67: - - - En annan sak jag upptäckte nu var givaren på bilden som jag trodde tillhörde ekolodet men ser nu då den gått sönder att det är en slang. Något tips på vad den kan ha för uppgift? Det är en trycklogg. Längst ner på fenan finns ett litet hål. Det blir ett tryck i slangen när du kör. Ju högre hastighet - desto större tryck. Tryckloggar är rätt inexakta och har nog numera ersatts av GPS-logg (finns hastighetsvisning i alla GPS-plottrar). Rekommendation - ta bort logg-givarresterna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jojje67 0 Postad 7 September , 2021 19 minuter sedan skrev Lintott: Det är en trycklogg. Längst ner på fenan finns ett litet hål. Det blir ett tryck i slangen när du kör. Ju högre hastighet - desto större tryck. Tryckloggar är rätt inexakta och har nog numera ersatts av GPS-logg (finns hastighetsvisning i alla GPS-plottrar). Rekommendation - ta bort logg-givarresterna! Aha, det förklarar varför inte knopmätaren på instrumentpanelen inte visar något. Då är det andra ord bara att ta bort givare/slang/och mätartavla och stoppa in något annat roligt i instrumentpanelen. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 8 September , 2021 14 timmar sedan skrev Jojje67: Aha, det förklarar varför inte knopmätaren på instrumentpanelen inte visar något. Då är det andra ord bara att ta bort givare/slang/och mätartavla och stoppa in något annat roligt i instrumentpanelen. Tack för hjälpen! Å andra sidan. Fixa slangen så den är tät är nog enkelt och snabbt. Så fungerar loggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser