Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
jollas

Läckage relingslist

Rekommendera Poster

Jag har misstänkt ett tag att jag under relingslisten haft läckage.Tog bort den igår och konstaterade att det fanns sprickor som troligtvis orsakar vattenläcka.Funderar på att ta vinkelslip och slipa en aning större spår och täta med sikaflex eller liknande ,tänker jag rätt?

20210901_174230.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna "spricka" är sannolikt en naturlig skarv mellan skrovets under- och överdel.

Men oavsett så måste det vara tätningsmassa i den, så att slipa upp lite (om det behövs) och trycka i massa är inte fel. Men kolla samtidigt att förbindningen mellan skrovdelarna är stum och intakt (limning men oftast skruvförband). För om detta rör sig eller inte hänger ihop kommer lite tätmassa att vara ogjort arbete.

Och om det inte sitter ihop riktigt bra längre kan det dessutom på sikt bli betydligt allvarligare konsekvenser än läckage...

Hade en kollega för flera år sedan som köpt en amerikansk DC som visserligen såg fin ut men med liknande läckage. När listen kom av visade det sig att överdelen höll på att helt separera från underdelen, 75% av skruvförbanden var borta....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det besvärligaste momentet sedan är ju att få tillbaka avbärarlisten på ett snyggt sätt.

Om det hade varit på min båt och om listen varit demonterad, hade jag lossat på skruvförbandet, slagit in en kil, tvättat rent med aceton, sedan tryckt in någon bra marintätningsmassa och klämt ihop det hela med skruvarna innan massan hade härdad och bett en bön till lämpligt gud, kanske till någon av havsgudarna, att det skall bli tätt och bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2021-09-02 vid 13:08 skrev Georg_Ohm:

Det besvärligaste momentet sedan är ju att få tillbaka avbärarlisten på ett snyggt sätt.

Om det hade varit på min båt och om listen varit demonterad, hade jag lossat på skruvförbandet, slagit in en kil, tvättat rent med aceton, sedan tryckt in någon bra marintätningsmassa och klämt ihop det hela med skruvarna innan massan hade härdad och bett en bön till lämpligt gud, kanske till någon av havsgudarna, att det skall bli tätt och bra.

Håller med 100%, att bara fixa det på kanten är meningslöst. Det håller ihop till den första lite tuffare seglingen. 

Om du kan försök slipa emellan innan aceton och fogmassan. 

Alternativt tar du ner inredningen och plastar ihop över och under skrov :)  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dehler båtar slipper detta problem, känner igen problemet med att jaga läckor.

Ibland ångrar jag att jag inte köpte en Dehler som pensionärbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...