Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Gilda

Byta glödstift på vp md 2030

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har seglat i sju veckor i denna härliga sommar. På slutet av sommaren började motorn att vara svårstartad vid kallstart. Tidigare under säsongen har den startat direkt utan problem. Efter idogt googlande kan jag läsa att det kan vara glödstiften som behöver bytas.  När motorn är kall får man nu köra startmotorn väldigt länge. När den väl ha startat kan jag stänga av den bara efter någon minut och efter det startar den hur snällt som helst. Är det glödstiften som behöver bytas och i så fall är det en enkel sak för en normalt hyffsat händig person och var sitter glödstiften ?

Alla svar emottages tacksamt. Finns möjligen en bild på en md 2030 där glödstiften syns vore det toppen.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite att läsa:

 

https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=11954#p116830

 

Innan du skruvar ur stiften, kan det vara en god idé att mäta om det finns spänning på ett glödstift just när du typ gör startförsök. 

 

Spänningen kommer från ett glödströmsrelä, förmodligen försedd med en säkring.

Följ kabeln från ett av glödstiftet, så hittar du reläet. 

 

Ström genom stiftet flyter det bara om stiftet är helt och om det finns spänning. 

I = U/R

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och googla: 

vp md2030 glödstift

 

Så hittar du mycket nyttigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Hybro said:

Lite att läsa:

 

https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=11954#p116830

 

Innan du skruvar ur stiften, kan det vara en god idé att mäta om det finns spänning på ett glödstift just när du typ gör startförsök. 

 

Spänningen kommer från ett glödströmsrelä, förmodligen försedd med en säkring.

Följ kabeln från ett av glödstiftet, så hittar du reläet. 

 

Ström genom stiftet flyter det bara om stiftet är helt och om det finns spänning. 

I = U/R

 

7 minutes ago, Hybro said:

Tack för svar. Menar du att en det kan starta när den är kall öven om en säkring i relät skulle ha gått?

Har googlat mycket utan några konkreta svar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...