Gilda 0 Postad 1 September , 2021 Hej! Jag har seglat i sju veckor i denna härliga sommar. På slutet av sommaren började motorn att vara svårstartad vid kallstart. Tidigare under säsongen har den startat direkt utan problem. Efter idogt googlande kan jag läsa att det kan vara glödstiften som behöver bytas. När motorn är kall får man nu köra startmotorn väldigt länge. När den väl ha startat kan jag stänga av den bara efter någon minut och efter det startar den hur snällt som helst. Är det glödstiften som behöver bytas och i så fall är det en enkel sak för en normalt hyffsat händig person och var sitter glödstiften ? Alla svar emottages tacksamt. Finns möjligen en bild på en md 2030 där glödstiften syns vore det toppen. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 165 Postad 1 September , 2021 (redigerade) Lite att läsa: https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=11954#p116830 Innan du skruvar ur stiften, kan det vara en god idé att mäta om det finns spänning på ett glödstift just när du typ gör startförsök. Spänningen kommer från ett glödströmsrelä, förmodligen försedd med en säkring. Följ kabeln från ett av glödstiftet, så hittar du reläet. Ström genom stiftet flyter det bara om stiftet är helt och om det finns spänning. I = U/R . Redigerad 1 September , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 165 Postad 1 September , 2021 Och googla: vp md2030 glödstift Så hittar du mycket nyttigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gilda 0 Postad 1 September , 2021 7 minutes ago, Hybro said: Lite att läsa: https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=11954#p116830 Innan du skruvar ur stiften, kan det vara en god idé att mäta om det finns spänning på ett glödstift just när du typ gör startförsök. Spänningen kommer från ett glödströmsrelä, förmodligen försedd med en säkring. Följ kabeln från ett av glödstiftet, så hittar du reläet. Ström genom stiftet flyter det bara om stiftet är helt och om det finns spänning. I = U/R 7 minutes ago, Hybro said: Tack för svar. Menar du att en det kan starta när den är kall öven om en säkring i relät skulle ha gått? Har googlat mycket utan några konkreta svar. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser