Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
fredde7

Lite hjälp med inkoppling AQ 130

Rekommendera Poster

Hej. Äntligen är det dags att lyfta i och installera min nyrenoverade kära B20.

Det var så otroligt länge sedan jag tog ur den så det är som att uppfinna hjulet på nytt.

 

Jag skulle behöva hjälp med vilka kablar som ska gå vart?

jag har lite olika färger på kablarna (som tur är)

Svart, Röd, Vit, Grå, Grön.......... ett par från fördelaren, några från manöverpanelen..mm

Har drevlyft, misstänker att några kablar ska till den med?

 

Helst hade jag önskat mig ett begripligt EL schema, någon som har?

 

Är tacksam för all hjälp, så ös på, självklarheter för många av er är rena grekiskan för mig så;)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Var visst rena grekiskan för hela forumet..

 

Kanske ska förtydliga frågeställningarna:

Vilka kablar skall gå till startmotorn? färger?

Från till generatorn? färger?

Från/till tändspolen?färger?

Jordflätor vart på motor/drev?

 

Någon som har lite bilder på sin aq130 får gärna posta så kanske det löser sig med färgerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja inte är det grekiska inte, men det ska finnas ett kopplingsschema nånstans det har jag bestämt för mig. sen om färgerna stämmer är kanske mer tveksamt.

 

Det är ju inte så många kablar som tur är :) Ska se om jag kan fixa någon info, undrar om jag inte faktiskt har gamla papper på orginalet liggande någonstans.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Tack för bilden /schemat i ovanstående..

Denna bild jag bifogar var den jag sökte.. lite mer pedagogisk 

mvh

fredrik

IMG_0083.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen...

Nu kommer en fråga om drevet/skölden som är ett 280 med drevlyft.

Någon som vet vad hålet jag pekar på  är för något? kan inte förstå vad som varit där?

 

IMG_0084.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan har jag en fråga till, Jag har skaffat brytarlöst system från 123 Ignition.

Någon som kopplat in detta? som vet om det funkar med originalvarvräknaren på vanligt vis, eller om jag måste koppla in den annorlunda?

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar med 123 ignition på gammal varvräknare. Vi har en AQ170 i en Bayliner och den visar "rätt"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Senare B30-motorer har en bypass-slang från avgaskröken och den ansluts där. B20 har inte det så att du får plugga igen hålet.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick åt fanders. eller egentligen gick det bra, motorn startade och tändning justerades,

tyvärr när jag skulle varva upp till 2000rpm så sa det Pam Pam Pam kadOOOOOOONK!

och detta blev resultatet.

Verkar som ett knutkors skurit och levt rövare...

Vad tror ni? vad har orsakat detta?

IMG_0098.jpeg

IMG_0097.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knutarna ser nya ut. Förmodligen har någon missat låsringen till en av lagerhållarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rollen: Låter rimligt. Tur i oturen att inte struten sprack också. Då hade jag varit på ruta ett igen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...