nicab 0 Postad 20 Juli , 2005 Hej är det någon som kan ge mig lite vägledning om kvalitet och andrahandsvärde på Beneteau vs Janneau jag funderar på att köpa en ny 32 fot. Tacksam för synpunkter Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst French Postad 20 Juli , 2005 Bra fråga, men inte så lätt att svara på. Numera har de väl samma ägare - men trots det kan ev kvalitetsskillnader bestå. Både B och J har så stort modellprogram att jag skulle dra mig för att geneeralisera! Här i Sverige tror jag att Beneteau har varit mest representerad, och sedan 10-20 varit ett respekterat märke. Samtidigt som båda två är storproducenter, med allt vad det drar med sig. I en begagnad båt så är det ofta lätt att se (och lukta!) hur den mår, och naturligvis se vad man tycker om disposition / lay-out. Det är viktigare än ev generella omdömmen om respektive tillverkare. /French Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicab 0 Postad 20 Juli , 2005 Tack för dina synpukter Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bölja Postad 15 Augusti , 2005 Jeanneau bygger traditionellt utan innerliner i skrovet, samt enbart motor med rak axel, allt för ett långt och bekymmersfritt båtägande. Beneteau är litet enklare byggda med innerliner och S-drev... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flippe 0 Postad 16 Augusti , 2005 Hej! Jag har precis beställt en Beneteau Oceanis 323. Jag valde just mellan dessa två. Jag tycker att båtarna är i stort sätt jämnbördiga, det som avgjorde för mig var den mer omfattande standardutrustingen hos Beneteau tex. rattstyrning. Sedan kunde de på ett smidigt sätt ta min nuvarnde båt i inbyte. Skall tilläggas att jag är nybliven seglare och har endast gemfört båtarna utifrån utrymmer, disposition o.s.v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bölja Postad 16 Augusti , 2005 Om Du gjorde affär med Blue Ocean Yachts, så räkna fingrarna efter eventuellt handslag, jag har blivit ordentligt blåst av dem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 16 Augusti , 2005 En känga till P.A.? LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bölja Postad 16 Augusti , 2005 Japp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoachimH 0 Postad 22 Augusti , 2005 Hej, Skriver detta som privatperson och för att räta ut ett frågetecken. Beneteau köpte upp Jeanneuvarvet för ungefär 6 år sedan. Ägaren heter Groupe Beneteau. Har arbetat på Blue Ocean Yachts i ca 2 år nu och mig veterligen har ingen behövt att räkna några fingrar efter att köpt båt av BOY. Det är ju aldrig roligt att läsa om att ens arbetsplats skulle vara oseriös, därför tyckte jag att det var bäst att svara på inlägget av bölja, som gärna får maila mig och berätta om sitt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bölja Postad 28 Augusti , 2005 Detta skedde 1998, Blue Ocean Yachts mäklade en begagnad First 29, som vi var intresserade av, vi sålde vår egen båt vecka efter...varvid Blue Ocean Yachts samtidigt passade på att sälja First 29:an, trots att vi var lovade att båten var vår, seriöst, tjaaa det få väl var och en avgöra. Att jag berättar detta offentligt, beror helt enkelt på att jag vill varna andra intet ont anande båtköpare för att göra affärer med dem. Med hjälp av Navark löste sig allt till det bästa till slut, men Blue Ocean Yachts - ALDRIG MER! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bölja Postad 29 Augusti , 2005 Givetvis lurar man inte alla kunder för all framtid, även om jag blev grundlurad, men bolaget är trots allt detsamma, så det kan väl vara på sin plats med viss försiktighet vid affärer med dem, det är det jag menar med att räkna fingrarna efter ett handslag - ett skrivet kontrakt är givetvis bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Uffe Postad 12 September , 2005 Hejsan, Beställde ny båt 2003 efter att ha kollat igenom Jeanneau o Beneteau ordentligt. La STOR vikt på uppbyggnaden o fann att Jeanneau, i mina ögan, var överlägsen med tanke på traditionellt byggande med spant, kraftig bottenstock o bultar, enkellaminat mm. Tror inte att limmade båtar passar för alla våra grynnor o vinter med frostsprängningar. Sen får man nog snegla på hur dom seglar, tänker på ton/kvm segelyta o sen var ett av mina krav att jag skulle få på en själskotningsskena - så inget innre förstag för mig. Sen, alltid kul att få diskutera sin båt med någon trevlig säljare som kommer fram med de uppgifter som man frågar efter. H/Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicab 0 Postad 13 September , 2005 trevilgt att höra vad är det för storlek? Mvh Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser