Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
JOLO725M

Rooster 16 renovering

Rekommendera Poster

Hej allesammans!
Köpte en Rooster 16 för 2 somrar sedan, på premiärturen visade sig båten ta in vatten och vara drabbad av allehanda konstiga fel och dåliga snabbfixar.
Tummen satt allt för långt upp förra sommaren, men nu är tanken att fixa iordning den till nånstans mellan tipptopp och perfektion.

Denna tråden kommer bli  lite av en dokumentation på vad jag själv gör, dela med mig av bilden under resans gång, och få lite hjälp ifall jag stöter på problem som jag inte tacklar själv.

 

Har än så länge bara en bild från uppställningen, men så här ser den ut.

 

 

IMG_20190802_142602.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 år för sent så är den slutligen på plats, inomhus!

1.jpg.043c8f41cba767489b7b44c532f5d4c4.jpg
Idag blir det mest lite bilder för dokumentationen, och en fråga till er där ute.

En bild på insidan, ser riktigt tråkig ut både invändigt och utvändigt.

2.jpg.f159ed8a78ffacebe8a99fe70adb7bdf.jpg


Lite hål och sprickor finns att plasta om, inget särskilt märkvärdigt, däremot har denna ypperligt fina spackelkaka irriterat pedanten inom en under en längre tid.

IMG_20210829_162304.jpg.1cd6a304664bf841bcbe92ef6549ac29.jpgIMG_20210829_162311.jpg.fda727fbe99728bb466c0d47144bef02.jpgIMG_20210829_162327.jpg.ce3960ef33e174e04d9aaa0f4575175f.jpgIMG_20210829_162334.jpg.3de75189f7d66093e405c957c2c62f04.jpgIMG_20210829_162418.jpg.7ab88cea42222179d96b78c5a44ddb56.jpg

 


Till frågan.
Jag håller på att ta lös motorn för att dela skrovhalvorna, vart är mest brukligt att lossa hydraulstyrningen, vid motorn/styrväxeln och låta den hänga med ratten+övre skrovhalvan?
Tänker vad som är mest fördelaktigt, jag har inte pysslat med hydraulstyrning förut, så det är nytt för mig.

Är det brukligt att plasta fast hydraulslangen på så vis som tidigare ägare gjort, detta verkar vara en rätt märklig lösning?

IMG_20210831_173752.jpg.cb4d2103c3a5fb9c0bbc9601c0da0d2b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev JOLO725M:

Är det brukligt att plasta fast hydraulslangen på så vis som tidigare ägare gjort, detta verkar vara en rätt märklig lösning?

Jag tycker det ser knepigt ut. I min värld vore det bättre att plasta fast ett rör som slangen träs igenom.

Fast jag är ingen "motorbåtare" och det finns säkert en vedertagen riktig lösning på det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du dela skrovet? det är ju lättare att komma åt men drar på sig en väldigt massa jobb.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Jag tycker det ser knepigt ut. I min värld vore det bättre att plasta fast ett rör som slangen träs igenom.

Fast jag är ingen "motorbåtare" och det finns säkert en vedertagen riktig lösning på det hela.

Din lösning låter mycket bättre, med en gummitutte i ena ändan som tätar mot höljet.

Allt blev dessutom mycket lättare av att det är vajerstyrning, inte hydraulik som jag först trodde! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev gusvo085:

Måste du dela skrovet? det är ju lättare att komma åt men drar på sig en väldigt massa jobb.. 

Jag önskar verkligen att jag hade sluppit, men det är inte tätt mellan skrovhalvorna längre, relingslisten är även den helt "stendöd". och stenhård.

Både akterspegeln och cirkus en halvmeter framåt tar in vatten när man gasar på från stillstående, även när man saktar ner då det sköljer över relingslisten.

Tanken är även att lägga ett extra lager glasfiber+epoxy invändigt, just nu är skrovet lövtunnt, hela skrovet väger in på 100 kg (strax under) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev JOLO725M:

just nu är skrovet lövtunnt, hela skrovet väger in på 100 kg (strax under) .

Tänk på att överdelen stagar skrovet. Risken finns (någorlunda troligt) att skrovet blir ganska sladdrigt (så att säga). Fast det har du ju redan koll på.

 

Vad är det som håller ihop över och underdel i dag? Min tanke är att det är listen som tätar och en ny list kanske är vägen att gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blir ett till sådant där bilddagboksinlägg
Planen var att lyfta av motorn, det blir dock inte alltid som man tänkt sig märkte jag.

Rev ut "elinstallationen" i fören, här är tanken att plasta ordning och bygga något lite sjystare.

IMG_20210901_184436.jpg.94d3ed1d74fced33bb63f8ea1b213379.jpg

 

Motorn är numera helt lös och det får nog bli en ombyggnad av baljan.

Den både tar in vatten mellan överhalva/underhalva skrov, är sprucken och ful.

IMG_20210901_191806.jpg.db88da398f1421e804a4392d79854484.jpg

 

Mycket mer än så blev inte gjort idag.

Jag bjuder på en rövarbild på ett jobb från "Knarkarhasses special-installationer AB", här skådar man hur det ser ut när man slängt in 128 meter slang/el i ett utrymme som är 2.5 meter.

IMG_20210901_191813.jpg.350a2792457d93c28165c42f3127bc74.jpg

 

 

 

Redigerad av JOLO725M
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev McLasse:

Tänk på att överdelen stagar skrovet. Risken finns (någorlunda troligt) att skrovet blir ganska sladdrigt (så att säga). Fast det har du ju redan koll på.

 

Vad är det som håller ihop över och underdel i dag? Min tanke är att det är listen som tätar och en ny list kanske är vägen att gå.

Jag är glad för precis alla råd!
Skrovet kommer att bli sladdrigt, jättesladdrigt befarar jag.
Ett spännband på halvlösen runtom är nog vägen att gå, det håller formen på ett sjyst sätt.

 

Listen tätar och håller nog ihop till viss del. Jag vill dock ha av ovandelen av skrovet av flera anledningar, bland annat för att slipa av hela båten invändigt, lägga ett lager epoxy & glasfiber i underhalvan, förstärka överhalvan, samt måla invändigt.
Idag sitter överhalva och underhalva ihop med små aluminium-popnit rakt i plasten, utan bricka på "baksidan", ännu ett perfekt utfört jobb av Knarkarhasses Specialinstallationer. :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista tiden har varit mycket, och nu börjar jag fundera på om man verkligen hinner få fixat båten innan det blir ohållbart att vistas på sjön?

 

Är där någon som vet hur man lyfter en Evinrude utombordare?
Finns där några avsedda lyftpunkter/fästen?

Har bara hittat lämpliga gänghål ovanpå svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta blev en vild chansning, mätte lite å snurrade fram ett verktyg!
Jättebra, nästa problem, hitta skruvar till denna förbannade jänkemotor.
För den som behöver veta så är det 5/16 UNF, dvs fingängad tumgänga. 

1.jpg.89a0f196476f4e93894f07a966eff84b.jpg2.jpg.a9a9a3ad02462ff84a10cc3626bb5adc.jpg3.jpg.b1cf458bd156b84607fe937d94dbb406.jpg

 

 

 

 

Till slut så kom ju motorn av iaf!

4.jpg.58d409789738af10cdb8129722111423.jpg

 

 

 

Slutet gott, allting gott?

Nej, inte idag.

 

När relinglisten monterats av så fylldes lokalen av den mysiga doften utav ättickssilikon.
Man undrar hur den inte kan ha torkat där under, jag har ju haft båten i två år, och föregående ägare flera år.

 

Vad tror herrskapet är lämpligt att fylla i spalten mellan skrovhalvorna vid återmontering?

TEC7 har jag hört gott om, är här  någon som testat det till denna uppgift innan?

7.jpg.222f48f6d205de66adfa016f413c5664.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovdelningen bjöd på en del inte så förvånande brister.

Att den har tagit in vatten fick sin förklaring i att det de facto inte har varit tätt mellan skrovhalvorna.

1.thumb.jpg.3bcc3c58f982b6a3c111b27c775e780b.jpg

 

 

 

Vid renskrapningen från lim så hittade jag lite delamineringar, körde ner en mejsel å bröt upp det som satt löst.
Ser ut som att någon bara plastat på någon slags förstärjning, symestriskt på båda sidorna?

4.jpg.405967596fb0d412a13119e78e49498b.jpg2.thumb.jpg.f5f34b847ec5e4b97e3ac9ffd7cbbc6e.jpg3.jpg.e802567a5f756d6195d6b3306574761b.jpg5.jpg.d624da922d874f88bf5042c52ac7c697.jpg

 

 

Förutom slarvigt arbete, vad kan ha orsakat detta?`
Även i akterspegelns innerhörnen så skulle det gå att trycka ner en mejsel i glipan och bända till.
Kan vatteninträngning göra så det delaminerar?

 

Tar gärna emot alla ider och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar på min föregående fråga, slarvigt förarbete har gjort att det delaminerade väldigt enkelt.
Man har bara smetat på polyester på befintlig yta, det gick utan problem att riva bort med enbart handkravt på väldigt många ställen.

 

 

Har även hittat genomgående sprickor där vatten har kunnat läcka in, INTE imponerande.

Detta, mitt första båtprojekt börjar kännas som att man köpt en gammal Volvo där trettio artonåringar kommit på patentlösning efter patentlösning.

sii.thumb.jpg.f1ded6453f856b2f477bbce8385c1108.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...