Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Jullle

Val av propeller.

Rekommendera Poster

Det är nu daxs att byta propeller. http://www.blocket.se/view/5223339.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 ( denna båt modell, ej min på bilden) Frågan är du om jag ska ha 17 lr 19 ?. har haft en 17 .Den hade då bra ett bra axx och toppade runt 40 knop. Båten plande direkt ! ! Kan ej säga varvet, eftersom jag inte har någon varvmätare. Tacksam för svar !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan varvräknare vet du inte om du får en propeller som varvar motorn optimalt på fullgas. Övervarv riskerar att skada motorn och övervarvningsskyddet hoppar förhoppningsvis i då du passerar gränsen för vad tillverkaren anser är nog för motorn att utsättas för. För propeller med för hög stigning och därmed lågt varv innebär att motorn får arbeta i uppförsbacke och det är inte bra det heller. Kanske en Tiny tach kan vara nåt? http://www.tinytach.com/tinytach/index.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ! Okej, men vad skulle du gissa på ? glömde säga att det är en johnson 50 hk VRO -87. 17 eller 19, det är så att båten står hoss pampas marina och han måste ha ett svar nu nån dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt: Börja med 17 tum. Så ser du till att skriftligt i köpavtalet få inskrivet bytesrätt till 19 tum propeller om 17 tum övervarvar motorn, vilket du i och för sig inte kommer att veta såvida inte övervarvningsskyddet hoppar in och påminner dig (om sådant skydd finns på den motorn). Har de ingen gammal varvräknare till Johnson de kan slänga med i köpet så du får nån fason på det här med maxvarv på fullgas? Det är viktigare än man kan tro. Dumt att förstöra motorn eller minska livslängden på den genom att köra utan varvräknare. Faktum är att en varvräknare är mer värdefull än en hastighetsmätare. Själv kör jag mer på varvräknaren än knopmätaren. Tycker faktiskt det är enklare och man lär sig av erfarenheten ungefär vilken fart man får vid olika varv och med olika belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag ska fråga dom. Jag ska ditt på fredag och hämta båten . Dom har då planat toppen samt bytt alla packningar i cyllen. Gör det någon skilnad när man planat toppen ? Han på pampas trodde att en 19 skulle funka , lite sämre axx men annars skulle det funka.( trodde han ) Får jag ut mer fart ur en 19 ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

19 tum propeller: Ja det bör bli bättre fart om nu motorn orkar varva ur ordentligt men det kan ta rätt lång tid innan du når högre varv. Men var beredd att den kan bli väldigt slö i accelerationsfasen - och det är inte så kul. Jag hoppas motorn har elektrisk trim (och tilt) annars får du stora problem att hitta ett bra trimläge, både för accelerationsfasen och planingsfasen inkl toppfart. Jag skulle inte köpa en sådan här racerbåt utan elektrisk trim på motorn. Kolla upp det. (Borde ha elektrisk trim då den ju inte är så jättegammal, en 87:a). Båten kan ju inte väga så värst många kilo, så motorn bör väl i och för sig räcka till hyfsat (åtminstone med 2 pers belastning). Kolla vad max hk den båten är godkänd för så du vet det (brukar stå på en blå skylt, ofta på utsidan av akterspegeln).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, Ja satsar på en 19. Efter som båten har haft ett riktigt bra axx så borde den klara av 19. men som du säger inte kul om båten knapt orkar plana. Jag ser till så att jag klan byta in den till en 17 om det inte funkar. Har tyvär ingen elektrisk trim och tilt. Hel värdelöst. vad kosat det att köpa en sådan ? klarar man av att sätta på det själv ? Tror att båten väger runt 200 kg ? kanske mindre ? hur många knop bör jag komma upp i med en 50 hk ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då, ingen elektrisk trim. Ja, konsekvenserna av det kommer du garanterat att märka då ditt båtåkande kommer att bli mindre flexibelt än det annars kunnat bli med elektrisk trim. Nu kommer du att behöva ställa in riggvinkeln: 1. För rimlig accelearation så inte fören pekar rätt upp i skyn under den fasen. Du måste i detta fallet vinkla in motorn lite mer mot akterspegeln på pinnhålen. 2. Eller för bästa toppfart men då kommer accelerationsfasen att bli lidande. Du får då vinkla ut motorn lite från akterspegeln. 3. Eller för bästa gång i marshfart. Det blir då att försöka hitta en kompromiss inställning nånstans i mitten skulle jag tro. 4. Eller en kompromiss av 1-3 ovan, bara att pröva sig fram med riggvinkeln så du får hyfsad gång i alla faser. Det finns elektriska trim att sätta på i efterhand från tredjeparts leverantör men de är inte billiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, ska testa altinativen.Men vilken toppfart bör jag nå med båten ? med som sakt en 50 hk. dra en vild gissning ! !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite info om Finnsport 500 Löa 5,10 m. Bredd 1,75 m. Vikt 240kg. Max belastning 5 pers. Motor 35-85hk, Fart 50 hk 32 knop, 85hk 42 knop. Lång rigg. propn_speed@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Tja, ett billigt och rätt fiffigt alternativ till en varvräknare är en multimeter på biltema som också mäter varv. Du hakar bara på en sladd runt en av tändkablarna och ställer instrumentet på sätet. Att det dessutom är en helt schysst multimeter gör den inte mindre värd. 469 spänn är ett fynd. Varvräknare är iallafall mest intressant för mej när jag testar och mekar. [LINK]www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=263&iItemId=81491[/LINK] Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej , Ska åka och titta på en sådan varvräknare. Bor i haninge så har ett biltema precis här i krokarna. Okej , tror min båt går snäppet vassare en ditt exempel finnsport. Men vet ej bara en tanke. Faktumet är att min båt även går bra i lite hårdare sjö ( för sin storlek,vikt, osv ). Min båt tror jag ej klarar mer en 50 hk . För du sjunker den !! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, köpte en 17 tum. Var och testa ida. jag har som sagt bytt växelhus. då hade jag en 17 på det gamla. den 17 gick bra, hade då bra fäste. så vi tog en 17 nu med, och trode de skulle bli bra. men nu är det så att den inte riktigt får feste, den vill gärna släppa. Har testa ställa motorn på olika sätt . har den på 2an. På 1 så vill båten bara lägga sig ner. går där inge bra alls. på 2ans går den ok men vill som sagt släppa. 3an funkar inte överhuve taget. det står några siffror på propellrarna.( 3x13.25x17 på den gamla) (oc3x12x17) på den nya. Om jag ska byta propeller vad ska det bli för stigning och tum ? Är inte så haj på propellarar ! ! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu gubbar !! Ett svar på mina frågor skulle inte sitta fel må jag lova ! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är ni på semester ? Nej då men snälla svara ! Måste veta om jag sak köpa en ny propeller. för då ska den andra lämnas tillbaka !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...