Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Kjell64B

TD-Power TDME-485 (i Filand) troligen RRun - TD446i Sverige

Rekommendera Poster

Kina motor eller EU motor? 

Nu har jag haft min Kina motor (TD-Power TDME-485 (i Finland) troligen RRun - TD446 i Sverige)  från 2014- och hittills har jag inte haft några andra problem med den än sådana som berott på min bristande erfarenhet och de felmonteringar som berott på det.

Motorn har alltså i "princip" gått felfritt intill nu, förra året fick jag problem med stoppa stanna reläet det är det ända som efter alla dessa år har krånglat. 

Till de självförvållade problemen hör att jag pga för dåliga slangklämmare haft problem med att motorn tar in luft och platser för problemet har varit svårt att lokalisera. Ett annat problem jag haft berodde på att oljan som anges för Bakslaget har utgått vilket gjorde att jag använde fel olja och fick problem med att det ibland dröjde allt för länge då jag skulle byta från framåt till bakåt vilket vållade stora problem då jag skulle ta iland vid svåra förhållanden. 

När det gäller reservdelar vet jag inte vad jag skall säga. Startmotorn skar pga att den badat i vatten två gånger! (risk för att bli idiotförklarad men varsågod). Att få en ny sådan från Kina var vid den tidpunkten svårt då det var svårt att veta vem man skulle kontakta och sedan då jag viste det var leveranstiden lång. Sökte lite efter lämplig ersättnings startmotor i Finland men blev till sist att beställa från Kina med en månads leveranstid. 

Nuförtiden finns ju http://www.td-power.com/channel.asp?id=269&page=2 vilket gör det mycket lättare. Kanske finns det också större utbud i Sverige och Norge som haft denna motor i sitt sortiment en längre tid än i Finland. 

Just nu står jag i funderingar att lyfta över den från min skrotade plastade träbåt till min "nya" plastbåt som är något mindre. Passar motorn i det trånga utrymmet blir det troligen ett byte från Perkins 4.108 till TDME-485.

Tycker motorn har en renare gång än Perkins och lite modernare utrustning som generatorn och startpanelen men då har jag något problem med Pekinsen så kan inte säga säkert. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...