Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Krokkodriljo

Hur fäster jag bojlinan?

Rekommendera Poster

Hej!

Min bojkätting gick sönder och jag bestämde mig för att byta till lina (Bojlina Liros Mooring) istället.

Linan kommer komplett med schackel, kaus etc. men jag är osäker på hur jag ska fästa linan i bojen. Det kaus som medföljer är för stort för att gå genom tenet och det lär alla andra schackel gjorda för en 20 mm lina också vara.

Hur är det tänkt att man ska göra? Kan jag lägga en plastslang runt linan, dra det genom "öglan" längst upp på tenet och sätta ett vajerlås under?

Har försökt rita en bild på hur jag menar.

6484.jpg.e20bb18f9b4d1c7c721f181e6f511a56.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma fundering för några år sedan. Det slutade med att jag har kätting överst och genom tenen och strax under tenen har jag mooringlinan. Eftersom jag har haft ganska stort slitage på undre delen av bojtenen satte jag en sån där plastring underst i den ena bojen. Det kräver att kättingen är något klenare än annars men eftersom jag plockar bort bojarna under vintern (och sätter en nätvakare på en lina till linan) så kan jag lätt inspektera dem varje år. 
Jag behöver dock sätta lite tyngder under bojen för att den ska hålla sig upprätt. Brukar använda gamla kättingar som fästs i ett schackel i undre delen av kättingen. Jag sätter också två anoder runt kättingen som jag fäster med buntband.

Örnbojarna är bra men det händer (för) lätt att tenen åker ut och sedan inte går att få ner genom bojen när den ligger i vattnet då den fastnar på innerkanten av plasthöljet. Köpte idag ett par rörklämmor, artnr 792360, på Biltema som jag tänkte fästa precis under bojkroppen i höst. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev ChristerN:

Hade samma fundering för några år sedan. Det slutade med att jag har kätting överst och genom tenen och strax under tenen har jag mooringlinan. Eftersom jag har haft ganska stort slitage på undre delen av bojtenen satte jag en sån där plastring underst i den ena bojen. Det kräver att kättingen är något klenare än annars men eftersom jag plockar bort bojarna under vintern (och sätter en nätvakare på en lina till linan) så kan jag lätt inspektera dem varje år. 
Jag behöver dock sätta lite tyngder under bojen för att den ska hålla sig upprätt. Brukar använda gamla kättingar som fästs i ett schackel i undre delen av kättingen. Jag sätter också två anoder runt kättingen som jag fäster med buntband.

Örnbojarna är bra men det händer (för) lätt att tenen åker ut och sedan inte går att få ner genom bojen när den ligger i vattnet då den fastnar på innerkanten av plasthöljet. Köpte idag ett par rörklämmor, artnr 792360, på Biltema som jag tänkte fästa precis under bojkroppen i höst. 

Tack för tipset med kätting genom bojen! Så får det nog bli. Liksom extra kätting som tyngd.

Kan ju använda min gamla kätting eftersom den är väldigt fräsch hela vägen ned till sista metern (oklart hur mycket som ligger kvar på botten) där den är som sytråd.

Redigerad av Krokkodriljo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Krokkodriljo:

Kan ju använda min gamla kätting eftersom den är väldigt fräsch hela vägen ned till sista metern

Antar att du med ”sista metern” menar den närmast bojen? Det som ligger på botten brukar vara fräscht. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Antar att du med ”sista metern” menar den närmast bojen? Det som ligger på botten brukar vara fräscht. 

Nej, det är biten närmast bojstenen som är slitet. Resten är helt ok. Se skillnaden på bilden.

Jag antar att det biten som blir liggandes på botten då kättingen inte är spänd som slits så väldigt mycket mer än resten.

IMG_20210826_194947(1).thumb.jpg.7a460213a367b8a706527e1ac54bacca.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan skrev Krokkodriljo:

Nej, det är biten närmast bojstenen som är slitet

Ok, då har jag det tvärtom. Eller hade när jag hade kätting hela vägen. Min teori är att det på botten är före syrefattigt för att rosten ska frodas men det varierar ju såklart på olika ställen och olika djup. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 8/30/2021 at 2:04 PM, ChristerN said:

Ok, då har jag det tvärtom. Eller hade när jag hade kätting hela vägen. Min teori är att det på botten är före syrefattigt för att rosten ska frodas men det varierar ju såklart på olika ställen och olika djup. 

Precis så jag har förstått det också. Kanske också beror på vilken typ av botten det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I sötvatten, Vänern med is, så har jag nu sett fler än 10 bojar med kätting, som röstat sönder ca, 1 meter under boj. 

Kommer väl ihåg, när rostiga kättingen brast för en bojliggare, på en BLÅ SKK boj i Malbergshamn / Djurö en tidig morgon, i nordan. 

Nu var ägaren vaken vid tillfället... Vilket han inte var

två timmar innan... 

Så allt gick bra. 

Och jag kokade kaffe, hörde skrän och kraftigt motorljud, båten drev mot land. 

Oavsett om jag ligger på svaj för ankare eller på boj, så sätter jag två ankarlarm. 

Räddat mig några gånger (vid ankring). 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...