Gausafeten 38 Postad 29 Augusti , 2021 tjo. igen På min nyinköpta gamla båt så sitter det en 60hk yamaha (F60AET årsmodell 2002) där visningen av trimvinkel i displayen alltid visar max. Det känns lite opraktiskt och något jag skulle vilja fixa. Någon som har erfarenhet om var jag ska börja? och hur givaren funkar, antar att det bara är ett variabelt motstånd, men vilka värden skall det vara vid max och min? Jag har kollat så det sitter en givare där Men alla kablar är inplastade i en kabelstam så mätningen görs väl enklast vid instrumentet men å andra sidan har jag inte någon aning om vilka kablar som är vilka där. Det borde rimligen finnas en skarv någonstans i närheten av motorn också men den har jag inte hittat, ännu (det regnar fortfarande så det har inte blivit nån mek alls i helgen, och inga båtfärder heller). Det enda nyttiga som skett är att vi i morse konstaterade att regnmätaren var full så den har vi tömt nu . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 552 Postad 29 Augusti , 2021 Hade tidigare en F50 från 2000 där trimgivaren gav upp efter bara några år. Var alldeles rostig mellan delarna - om jag kommer ihåg rätt. Hade en kille som meckade till den och la en gummimassa runt. Höll ett par år. Lät sen en Yamaha-verkstad byta den. Kostade rejält. Funkade sen utan problem tills jag sålde motorn för ett par år sedan. Gissar att det är samma givare på din, dvs typ fabrikationsfel, och de nya är bättre. Men jag har haft fel förr (påstår min fru 🙄). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 29 Augusti , 2021 2 timmar sedan skrev ChristerN: Hade tidigare en F50 från 2000 där trimgivaren gav upp efter bara några år. Var alldeles rostig mellan delarna - om jag kommer ihåg rätt. Själva givaren ser ok ut på utsidan, och när jag vippar på den känns den som jag förväntar mig, men det betyder ju inte så mycket. El och vatten ihop blir ju lätt spännande 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser