thomasx 4 Postad 28 Augusti , 2021 Denna typ av travare, gör den någon skillnad mot en utan hjul? Man har ju fortfarande delen som löper i likrännan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 Augusti , 2021 Fast delen som löper i likrännan är ju "avlastad" när hjulen ligger emot. Såna används väl när man har fullängdslattor, som kan ge ett avsevärt tryck in mot masten. Hjulen minskar friktionen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 28 Augusti , 2021 Är det verkligen så att det enbart bli ett ortogonalt tryck in mot masten när man hissar/revar seglet, och varför blir det i så fall så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 28 Augusti , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev thomasx: Är det verkligen så att det enbart bli ett ortogonalt tryck in mot masten när man hissar/revar seglet Nej. Redigerad 28 Augusti , 2021 av McLasse Tog bort en lite väl generaliserad förklaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 28 Augusti , 2021 Så då är vi tillbaka på ursprungsfrågan. Gör den någon skillnad med en vanlig travare? Hur stor skillnad i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 29 Augusti , 2021 9 timmar sedan skrev thomasx: Så då är vi tillbaka på ursprungsfrågan. Gör den någon skillnad med en vanlig travare? Hur stor skillnad i så fall? Ser raols svar. De är absolut nödvändiga vid fullattor. De gör stor skillnad vid en fullängdslatta, men i princip ingen skillnad om det inte är fullängdslattor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad 29 Augusti , 2021 Jag har fullattor i storseglet, som förvisso är litet på en Johnson 26. Vad skulle jag vinna på att byta till travare med hjul? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 29 Augusti , 2021 3 minuter sedan skrev sajjen: Jag har fullattor i storseglet, som förvisso är litet på en Johnson 26. Vad skulle jag vinna på att byta till travare med hjul? Om du lätt kan dra upp och få ner seglet: inget alls! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 29 Augusti , 2021 48 minuter sedan skrev raol: Om du lätt kan dra upp och få ner seglet: inget alls! Nja… Den avlastar bl a också de brytkrafter som uppstår av fullängdslattan när man seglar, vilket minskar risken för skador på likrännan i masten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser