Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
BL_BL

Byta limpor och knän?

Rekommendera Poster

Jag undrar ett par saker och jag är nybörjare så v.g ha tålamod med mig 😉

 

Har en MerCruiser 4.3L MPI inombordare. Den går fint. Vid en mindre åtgärd innan sommaren så sa firman som lagade det felet att de samtidigt noterade "läckage mot bockhorn från knä" och att det skulle vara lämpligt att åtgärda under vintern (denna firma är f.ö auktoriserad på MerCruiser).

 

1. Betyder detta per automatik att knä(n) är dålig(a) och behöver bytas eller är det packningar som är dåliga?

2. Hur många knä finns det på en sådan motor?

3. Hur många limpor finns på en sådan motor?

4. Om ett knä är dåligt så byter man samtliga samtidigt?

5. Om knä är dåligt så byter man limpor samtidigt?

6. Vad är rimligt att ett sådant jobb skall kosta beroende på delar osv.?

7. Finns det risk för följdfel och vad är "worst scenario"?

 

Tacksam för svar på ovan frågor 🙂

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BL_BL:

 

1. Betyder detta per automatik att knä(n) är dålig(a) och behöver bytas eller är det packningar som är dåliga?

2. Hur många knä finns det på en sådan motor?

3. Hur många limpor finns på en sådan motor?

4. Om ett knä är dåligt så byter man samtliga samtidigt?

5. Om knä är dåligt så byter man limpor samtidigt?

6. Vad är rimligt att ett sådant jobb skall kosta beroende på delar osv.?

7. Finns det risk för följdfel och vad är "worst scenario"?

 

1. Man tar isär och kollar, är det sönderrostat så byter man.

2. Två

3. Två

4. I regel ja

5. Om rostigt, ja

6. 10 000-15 000:- plus jobb

7. Vatten i motorn, totalhaveri

 

Limpor o knä är förbrukningsvara, förr eller senare rostar dom sönder, byter man inte i tid får man byta motorn istället.

Men gör man en inspektion av packningsytorna så ser man hur illa det är.

Det är steg 1 sedan utgår man därifrån.

 

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt exakta svar! 😊

 

Har du rentav tips på firmor (din profil indikerar västkusten) som du anser vara bra på detta och gör det för en rimlig peng?

 

En annan sak också, om motorn går bra idag och man gör denna åtgärd under vintern så är det väl rimligt att det skall/bör vara lugnt sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev BL_BL:

 

En annan sak också, om motorn går bra idag och man gör denna åtgärd under vintern så är det väl rimligt att det skall/bör vara lugnt sedan?

Ja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har sötvattenkyld 4.3 MPI, behöver man fortsatt byta både limpor och knän? Hur långt in når sjövattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndrewR:

Om man har sötvattenkyld 4.3 MPI, behöver man fortsatt byta både limpor och knän? Hur långt in når sjövattnet?

Det där beror på vilket system man har. Det finns halv respektive helsystem.

 

I helsystem ingår avgaslimporna i glykolkretsen men inte avgasknäna. Sitter en avskiljare mellan knä och limpa i det fallet. Dvs sjövattnet dumpas i knät. Dessa system kräver en större värmeväxlare för att klara av den extra värmen från avgaslimporna.

 

I halvsystem så dumpas sjövattnet i limporna och vidare ut genom knäna. Dvs ingen av avgasdelarna ingår i motorns glykolkrets.

 

Avgaslimporna i helsystem håller således längre, medans knäna har samma livslängd som i ett halvsystem.

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om man har en sötvattenkyld 4.3 MPI och hur kan man se om det är halv eller helsystem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev BL_BL:

Hur vet man om man har en sötvattenkyld 4.3 MPI och hur kan man se om det är halv eller helsystem?

Sitter en värmeväxlare (en stor tub med lite slangar på) om man har sötvattenkylning.

 

Vattendumpen från värmeväxlaren går via slangar direkt till avgasknäna vid helsystem

Vid halvsystem går dessa slangar till avgaslimporna istället.

 

Kan ju säga att det är viktigt att veta vad man har för kylsystem den dagen det är dax att vinterkonservera motorn. Skiljer markant på tillvägagångsätten mellan dessa system.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-25 vid 19:09 skrev Gelis:

Det där beror på vilket system man har. Det finns halv respektive helsystem.

 

I helsystem ingår avgaslimporna i glykolkretsen men inte avgasknäna. Sitter en avskiljare mellan knä och limpa i det fallet. Dvs sjövattnet dumpas i knät. Dessa system kräver en större värmeväxlare för att klara av den extra värmen från avgaslimporna.

 

I halvsystem så dumpas sjövattnet i limporna och vidare ut genom knäna. Dvs ingen av avgasdelarna ingår i motorns glykolkrets.

 

Avgaslimporna i helsystem håller således längre, medans knäna har samma livslängd som i ett halvsystem.

 

Tack för bra och utförligt svar! Vad jag kan se har jag helsystem... Det går slang från värmeväxlare till knäna.

PXL_20210830_111027291.jpg

PXL_20210830_111129922.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...