JacobHelenius 0 Postad 25 Augusti , 2021 (redigerade) Hej! Tänkte installera dusch med varmvatten på badbryggan. Har i nuläget dusch med endast kallvatten där. Varmvattenberedare finns och sitter i princip precis nedanför duschen. Är en isotemp 40l som fungerar fint. Nu till min fråga. Är det bara att koppla på en y-koppling på slangen som går från vvb (till kök och toalett) och koppla till duschen? Kallvatten tänker jag att jag bara tar den som nu sitter till befintlig dusch. Är det såhär enkelt eller missar jag något? Mvh Jacob Helenius Redigerad 25 Augusti , 2021 av JacobHelenius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 25 Augusti , 2021 Du behöver väl en blandare vid duschen. Och tempen i beredare bör vara minst 60 grader, kanske t o m högre med tanke på legionärssjuka. Googla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JacobHelenius 0 Postad 25 Augusti , 2021 Givetvis är det ett duschsystem med blandare. Inget fel på vvb som blir varm och fin. Frågan är kopplingen till varmvattendelen på duschblandaren. Mvh Jacob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 25 Augusti , 2021 2 timmar sedan skrev JacobHelenius: Är det bara att koppla på en y-koppling på slangen som går från vvb (till kök och toalett) och koppla till duschen? Ja så har jag gjort och det funkar utmärkt, fast jag satte dit en t-koppling 😁 Både motorn och doppvärmaren värmer upp ordentligt men däremot har jag sänkt tempen ut i systemet med blandarventilen på VVB till kanske 50° 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 25 Augusti , 2021 3 minuter sedan skrev Makro: Ja så har jag gjort och det funkar utmärkt, fast jag satte dit en t-koppling 😁 Både motorn och doppvärmaren värmer upp ordentligt men däremot har jag sänkt tempen ut i systemet med blandarventilen på VVB till kanske 50° Precis som man skall göra. Blandarventilen skall skydda mot skållning (50°C är en rimlig inställning). Även om elpatronens termostat ställs ner, kan vattnet komma upp i över 70°C via uppvärmning av motorns kylvatten. Och som redan nämnts bör även patronen vara ställd på minst 60°C just för att ta död på otäcka bakterier. För mig är det en gåta hur man kan sälja VVB utan blandningsventil, vilket faktiskt inte är standard på t ex Quicks beredare. Ändå mer förvånande hur en båttillverkare kan låta bli att eftermontera detta om man envisas med just fabrikatet "Quick".....som på vår nya båt ☹️. (Givetvis nu eftermonterad av undertecknad). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 25 Augusti , 2021 (redigerade) 31 minuter sedan skrev Makro: Ja så har jag gjort och det funkar utmärkt, fast jag satte dit en t-koppling 😁 Både motorn och doppvärmaren värmer upp ordentligt men däremot har jag sänkt tempen ut i systemet med blandarventilen på VVB till kanske 50° Jag har också gjort likadant. T- eller Y-koppling eller -rör spelar ingen roll. Tänk på att utgående varmvatten på beredaren är ganska varmt, jag ser att du har en gummislang där, det är bra! Plastslangar pallar inte detta dom kalvar av från anslutningsröret. Om du skall ha en plastslang till duschens varmvatten så kopplar du in T- eller Y-röret så lång bort från beredaren som möjligt. Eller ja, omkring 50 cm räcker. Så här ser det ut i min båt. Den något mörkare gummislangen i förgrunden går utanför bilden och där sitter det ett T-rör, den röda plastslangen i vänster nederkant kommar från den kopplingen och går till ett vit Y-rör. Röd och blå slang som försvinner uppåt (bakåt) går båda till duchblandaren, den andra röda går in under beredaren och framåt till byssan, toalettens slangar syns inte, då löper på båtens andra sida, och har fått egna kopplingar då det inte gick att dra slang från byssan på bb-sidan till toan på sb-sidan, men det hoppas jag att du slipper. Du har en blandningventil på beredarens utgång, det är bra, så skall det vara, du ställer in temperaturen så att det blir för varmt för legionellabakterien och inte för varmt så att man skållar sig. Jag har en precis likadan beredare, och när jag har landström blir varmvattnet betydligt varmare än då bara motorn värmt det. Men det kanske mer beror på motorns kylvattentemp än på beredaren. Denna vv-breredare är väldigt bra och välisolerad, jag har duschbart varmvatten minst 36 timmar efter det att motorn eller elpatronen värmde vattnet senast. Redigerad 25 Augusti , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 25 Augusti , 2021 (redigerade) 7 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Du har en blandningventil på beredarens utgång, det är bra, så skall det vara, du ställer in temperaturen så att det blir för varmt för legionellabakterien och inte för varmt så att man skållar sig. Ett förtydligande: Man blir skållad eller i vart fall bränner sig vid lägre temperatur än legionellabakterierna dör, så ekvationen går inte ihop - om man bara ställer tempen på blandningsventilen. Det man gör är att tillse att VVB:s interna temperatur är minst 60°C (motorkylvattentemp och inställningen på termostaten för elpatronen). Då växer inga bakterier till sig inne i VVB. Sedan ställer man blandningsventilen till t ex 50°C, och dess enda funktion är alltså säkra mot skållning. Vattnet som står i slangarna kommer ändå inte hålla bakteriedödande temperatur så länge, och dessutom kommer vattnet där antingen från kallvattentanken (=för kallt för att växa till sig) eller VVB (dödade av det varma vattnet). Edit: Håller f.ö. med, denna VVB är riktigt bra. Hade Isotemp innan och nu Quick (varvsmonterat, inget eget val). Men "quick" är den inte i uppvärmningen (jämfört med Isotemp) och den håller inte värmen alls lika bra. Redigerad 25 Augusti , 2021 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 25 Augusti , 2021 Kul att så många har koll på varmvatten, temperaturer, legionella och skållning. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/vatten-och-avlopp/legionella-i-vatten/ Sedan ska man inte överdriva risken med legionella när det gäller yngre friska personer, men det förekommer årligen runt 500 fall i Sverige och cirka 50 får dödlig utgång. Hittar du något sådant här så håll dig undan! Kanske svårt att se, hela bilden är ca. 0,02 mm bred. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JacobHelenius 0 Postad 25 Augusti , 2021 Stort tack för alla bra och tydliga svar!! Då tänker jag att jag kapar slangen från beredaren, sätter en t-koppling med invändig gänga och kopplar till tre stycken slangnipplar (en från, en ut I båten och en till duschen). Såg att seasea har gummislang för varmvatten så det måste ju bli kanon. Några synpunkter på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 25 Augusti , 2021 Ok! på förtydligarna ang legionellabakterierna. Huvudsaken är att man har dödlig temp för dessa i beredaren, och då har omsättning på varmvattnet så att det blir stående i slangarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 25 Augusti , 2021 Nu är det ju dusch och varmvatten som man kanske inte dricker, men man bör ha livsmedelsgodkänd slang till färskvattnet ombord. Gummislangen på bilden är det inte. Sedan är problemet med de för ändamålet avsedda plastslangarna minimalt vid upp till 50°C (dvs att de skulle lossna), och du har ju en blandningsventil. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 25 Augusti , 2021 2 minuter sedan skrev JacobHelenius: Stort tack för alla bra och tydliga svar!! Då tänker jag att jag kapar slangen från beredaren, sätter en t-koppling med invändig gänga och kopplar till tre stycken slangnipplar (en från, en ut I båten och en till duschen). Såg att seasea har gummislang för varmvatten så det måste ju bli kanon. Några synpunkter på detta? Det blir säkert jättebra, bra med kopplingar och rör i mässing. Som du ser på bilden har jag sådana av plast, det funkar, men plast är inte lika gediget som riktiga rörbitar, men det är billigt....🤑 Dessa gummislangar ger en viss smak i från sig, men du dricker ju inte varmvattnet iallafall, jag lurade väl mig själv på något vis och köpte en gummislang men livsmedelskvalitet, men det var onödigt, men kostade inte mer än en svart slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 25 Augusti , 2021 3 minuter sedan skrev IngemarE: Nu är det ju dusch och varmvatten som man kanske inte dricker, men man bör ha livsmedelsgodkänd slang till färskvattnet ombord. Gummislangen på bilden är det inte. Sedan är problemet med de för ändamålet avsedda plastslangarna minimalt vid upp till 50°C (dvs att de skulle lossna), och du har ju en blandningsventil. Jag köpte min slang av Erlandssons. Jag bytte till gummislang då plastslangen lossnade och varmvattnet spolades ut över generatorn, det var ju väldigt obra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 25 Augusti , 2021 6 minuter sedan skrev IngemarE: Ett förtydligande: Man blir skållad eller i vart fall bränner sig vid lägre temperatur än legionellabakterierna dör, så ekvationen går inte ihop - om man bara ställer tempen på blandningsventilen. Det man gör är att tillse att VVB:s interna temperatur är minst 60°C (motorkylvattentemp och inställningen på termostaten för elpatronen). Då växer inga bakterier till sig inne i VVB. Sedan ställer man blandningsventilen till t ex 50°C, och dess enda funktion är alltså säkra mot skållning. Vattnet som står i slangarna kommer ändå inte hålla bakteriedödande temperatur så länge, och dessutom kommer vattnet där antingen från kallvattentanken (=för kallt för att växa till sig) eller VVB (dödade av det varma vattnet). Edit: Håller f.ö. med, denna VVB är riktigt bra. Hade Isotemp innan och nu Quick (varvsmonterat, inget eget val). Men "quick" är den inte i uppvärmningen (jämfört med Isotemp) och den håller inte värmen alls lika bra. Man kan skålla sig på av vatten på 50°C också, särskilt barn. Legionella finns naturligt i vattendrag och grundvatten. Det innebär att man nästan alltid har legionella i sina vattensystem och vid lämplig temperatur börjar bakterien föröka sig. Vill du undvika legionella så... Tänk på att inte låta vattenslangar gå genom varma delar i båten, tex. motorrum, längs avgasslang eller längs slang från värmare. Tillväxt sker från 20°C till 45°C. Undvik "buskiga" kopplingar med diverse avstick där vattnet kan bli stillastående. Hetta upp VVB till 70°C innan du använder vattnet om den kallnat. En avsvalnad varmvattenberedare som värms upp bara litegrann är ingen bra lösning. Sedan tror jag (obs, min åsikt) att användning av vattenbehandlingsprodukter typ Aqua Clean förhindrar legionellabakterierna att föröka sig, eller tom. tar död på dem. Men, legionella är oftast inte farligt för unga och friska. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 25 Augusti , 2021 Jag funderar ofta på varför man envisas med att använda "leksaksgrejor" i vattensystem för båtar? Varför inte använda samma rörmateriel i båtar som på landbacken. Kopparrör (De är ju väldigt stela...) Prisolrör (Rätt mjuka och håller formen.) Pex-slang (Helt mjuk, men kräver lite större böjningsradier än slang.) Alupex-rör (Lite styvare och håller formen. Kan bockas enkelt med rörbock för att få snygga installationer.) Någon som ar någon bra förklaring? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 25 Augusti , 2021 (redigerade) 29 minuter sedan skrev Mackey: Jag funderar ofta på varför man envisas med att använda "leksaksgrejor" i vattensystem för båtar? Varför inte använda samma rörmateriel i båtar som på landbacken. Kopparrör (De är ju väldigt stela...) Prisolrör (Rätt mjuka och håller formen.) Pex-slang (Helt mjuk, men kräver lite större böjningsradier än slang.) Alupex-rör (Lite styvare och håller formen. Kan bockas enkelt med rörbock för att få snygga installationer.) Någon som ar någon bra förklaring? I min nya båt är faktiskt installationen generellt gjord med just PEX, eller dess blå/rödfärgade marinmotsvarighet (för dubbla priset). Blandarna är helt vanliga hemmadito, fabrikat Mora o.s.v. Toastolen har mjukstängande, fullstor sits. Men sedan sitter den uppe på en sockel så man får skita med dinglande ben, som det alltid (?) sett ut på många båtar från norska Vestlandet.... För annars är nog förklaringen att båtbranschen är extremt konservativ. Man gör som man alltid gjort, ofta med gamla osanningar eller halvsanningar som försvar. Kopparrör vibrerar ju sönder och PEX är ju inte armerade och kan ju inte hålla o.s.v. Och tillbehörsbutikerna säljer samma "specialare" år ut och år in. Tyvärr säger jag. För om något ligger och vibrerar så det går sönder är det nästan aldrig röret/slangen/kabeln det är fel på, utan uppfästningen. Vilket ofta är snabbt åtgärdat med buntband, som faktiskt är ganska vanligt sedan 30-40 år tillbaka 😜. Sedan var ju husvagnssidan ett tag nästan ännu värre när det gäller att vara konservativa. Taklampor med tofsar (som överallt annars blev omoderna på tidigt 70-tal) monterades ju från fabrik ännu på sent 80-tal och har först nyligen börjat försvinna från tillbehörskatalogerna. (Har f.ö. just gjort en VVS-fördelare av hemrördelar som ikväll skall ersätta ett riktigt skatbo av nipplar, slangstumpar, T-rör i plast och ett tjog slangklämmor i min nya båt). Redigerad 25 Augusti , 2021 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 25 Augusti , 2021 1 timme sedan skrev IngemarE: Kopparrör vibrerar ju sönder och PEX är ju inte armerade och kan ju inte hålla o.s.v Kopparrör kan jag ju förstå delvis, men då är det ju konstigt att man vågar använda kopparrör på (äldre?) marinmotorer. På fartygsmaskiner ska man - om jag minns rätt (vilket jag kanske inte alls gör - glödga kopparrören var tionde år, dvs. efter sådär 60 000 drifttimmar. Hur många fritidsbåtar skakar runt på våra hav i 60 000 timmar? Det är ju vibrationer som gör att kopparen deformationshärdas, så när man ligger i hamn eller seglar lär ju inget hända. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 25 Augusti , 2021 Hur är det med backventiler i moderna varmvattenberedare? Jag var tvungen att sätta en backventil på ingående kallvatten till min gamla VVB för att inte varmvatten skulle gå ut i kallvattensystemet när vattnet i VVB expanderade. Problemet blev akut (nåja) när jag installerade en expansionstank på kallvattensidan, då gick överskottsvattnet ut på kallvattensidan, inte i övertrycksventilen, och man fick lite nu och då en skvätt varmvatten i kallvattenkranen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 25 Augusti , 2021 (redigerade) 8 timmar sedan skrev Mackey: Sedan ska man inte överdriva risken med legionella när det gäller yngre friska personer, men det förekommer årligen runt 500 fall i Sverige och cirka 50 får dödlig utgång. Bara 50, som går bort. Bra, då drabbar det förmodligen inte mig🤣 I o f s fyllda 66. Men vi finns inte med i statistiken enligt ovan, så varför bekymra mig? Inte Corona heller! Och jag kommer säkert inte att köra ihjäl mig när jag åker hem i morgon. Har bestämt mig att leva 10 år till... . Redigerad 25 Augusti , 2021 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 25 Augusti , 2021 3 timmar sedan skrev Hybro: Bara 50, som går bort. Bra, då drabbar det förmodligen inte mig🤣 I o f s fyllda 66. Men vi finns inte med i statistiken enligt ovan, så varför bekymra mig? Inte Corona heller! Och jag kommer säkert inte att köra ihjäl mig när jag åker hem i morgon. Har bestämt mig att leva 10 år till... De som nått 65 års ålder har i medeltal 20 år kvar att leva så 10 år till borde ju vara lätt som en plätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser