Seglamera 14 Postad 24 Augusti , 2021 Hej! Hittade dom här små järnstavarna i en liten brun papperspåse. De är lätt magnetiska, c:a 3 cm långa 2-6 mm i diameter. Vad är det? Är egentligen bara nyfiken... Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 24 Augusti , 2021 Är dom magnetiska? Är dom av järn? Om du håller en kompass över dem, indikerar den då att den röda ändan är norr? Det kan vara olika kompassers deviationsstvar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stelben 18 Postad 24 Augusti , 2021 Jag tror det är plutonium stavar till en kärnreaktor 😊 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 25 Augusti , 2021 (redigerade) Plutonium är inte magnetiskt så det är troligen något annat. Redigerad 25 Augusti , 2021 av Raceboat 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 Augusti , 2021 Min gissning är att det är ferritstavar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 14 Postad 28 Augusti , 2021 Tack för svaren. Har någon tips på var man kan söka vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 28 Augusti , 2021 Kontakta närmaste kompassjusterare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 28 Augusti , 2021 Du kanske kan kolla med denna firman: Flotec Marin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 14 Postad 28 Augusti , 2021 Tack för tipsen, jag har skickat en fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 14 Postad 28 Augusti , 2021 Håkan på Flotec marin bekräftade att det är magnetstavar som används när man justerar kompasser. Man lever så länge man lär eller om det var tvärtom... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser