Gino 0 Postad 24 Augusti , 2021 Hej på er finna grabbar! vet någon var ligger avtapningsskruven på b20 motor? mvh Gino Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 24 Augusti , 2021 Är det avtappning till kylvatten du tänker på och är det en färskvattenkyld motor eller sjövattenkyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gino 0 Postad 24 Augusti , 2021 På motorn någon sa till mig att det räcker inte bara med glykol igenom kranen till sjövattenkyld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 24 Augusti , 2021 Ska du köra igenom glykol för att konservera motorn inför vintern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gino 0 Postad 24 Augusti , 2021 Ja det vill jag göra men hur för att en kille sa till mig att det måste finnas någonstans nere på motor en avtapsskruv. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 24 Augusti , 2021 Nu var det många år sedan jag mekade B20, men vill minnas att det finns 2st avtappningsskruvar i mässing. En på blocket, långt bak under limpan och en på oljekylaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 25 Augusti , 2021 Men saknas värmeväxlare och den är sjövattenkyld så kör du in glykolblandningen via kylvattenintaget och stänger av motorn igen när glykolen börjar komma ut med avgaserna igen. På 280-290/SP kan man ju lossa kylvattenslangen på drevet för att skarva på en slang ner i en dunk men det kanske är likadant på 100 och fram till 270 också? @sanktanna är en forummedlem bland flera som jag tror har bra koll på de äldre motorerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 25 Augusti , 2021 53 minuter sedan skrev Makro: Men saknas värmeväxlare och den är sjövattenkyld så kör du in glykolblandningen via kylvattenintaget och stänger av motorn igen när glykolen börjar komma ut med avgaserna igen. …efter du tagit ut termostaten… 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 25 Augusti , 2021 42 minuter sedan skrev Peter_K: …efter du tagit ut termostaten… Ja precis, om man inte varmkör. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 25 Augusti , 2021 2 timmar sedan skrev Makro: Ja precis, om man inte varmkör. Det räcker inte att varmköra om du inte har varm (>85 grader) glykol som du tillsätter. Annars stänger termostaten direkt. Ta ur termostaten eller töm motorn på vatten genom avtappningskranarna före glykolkörning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gino 0 Postad 25 Augusti , 2021 Tusen tack till alla och ha en trevlig dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 25 Augusti , 2021 Termostaten behöver inte tas ur, är en myt att det är ett måste. Däremot MÅSTE motorn tömmas helt på vatten innan glykolblandningen körs in. Gör man inte detta så spelar man rysk roulett med motorn. Är motorn helt tom på vatten så fyller den sig själv även med termostaten på plats. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 25 Augusti , 2021 Och glykol i avgassystemet inte att förglömma. 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gino 0 Postad 25 Augusti , 2021 Tack grabbar! Mvh.Gino Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser