Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Gino

b20 motorn

Rekommendera Poster

Hej på er finna grabbar!

vet någon var ligger avtapningsskruven på b20 motor? mvh Gino

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det avtappning till kylvatten du tänker på och är det en färskvattenkyld motor eller sjövattenkyld?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På motorn någon sa till mig att det räcker inte bara med glykol igenom kranen till sjövattenkyld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du köra igenom glykol för att konservera motorn inför vintern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det vill jag göra men hur för att en kille sa till mig att det måste finnas någonstans nere på motor en avtapsskruv. Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det många år sedan jag mekade B20, men vill minnas att det finns 2st avtappningsskruvar i mässing. En på blocket, långt bak under limpan och en på oljekylaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men saknas värmeväxlare och den är sjövattenkyld så kör du in glykolblandningen via kylvattenintaget och stänger av motorn igen när glykolen börjar komma ut med avgaserna igen.
På 280-290/SP kan man ju lossa kylvattenslangen på drevet för att skarva på en slang ner i en dunk men det kanske är likadant på 100 och fram till 270 också?

@sanktanna är en forummedlem bland flera som jag tror har bra koll på de äldre motorerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Makro:

Men saknas värmeväxlare och den är sjövattenkyld så kör du in glykolblandningen via kylvattenintaget och stänger av motorn igen när glykolen börjar komma ut med avgaserna igen.

…efter du tagit ut termostaten…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Peter_K:

…efter du tagit ut termostaten…

Ja precis, om man inte varmkör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Ja precis, om man inte varmkör.

Det räcker inte att varmköra om du inte har varm (>85 grader) glykol som du tillsätter. Annars stänger termostaten direkt. 

Ta ur termostaten eller töm motorn på vatten genom avtappningskranarna före glykolkörning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack till alla och ha en trevlig dag 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten behöver inte tas ur, är en myt att det är ett måste.

Däremot MÅSTE motorn tömmas helt på vatten innan glykolblandningen körs in. Gör man inte detta så spelar man rysk roulett med motorn.

Är motorn helt tom på vatten så fyller den sig själv även med termostaten på plats.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och glykol i avgassystemet inte att förglömma. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...