Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
coderbob

Trasigt relä och andra nybörjarfrågor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kylskåpet i båten jag köpte fungerade inte alls, det var helt dött så jag bestämde mig för att felsöka själv innan jag kallar in proffs. Det satt en brytare med lysdiod intill skåpet som tändes och släcktes som det skulle. Jag kunde höra ett relä knäppa till och lyckades hitta det. Det satt en 20A säkring mellan kylskåpet (isotherm nånting) Efter lite mätning kunde jag konstatera att det var felkopplat, både plus och minus från kylet gick till jord på 2 olika plintar! Då vet jag att norrmannen som jag köpte båten måste ha ljugit när han sade att den funkade någon dag innan jag fick båten, men det är en annan historia.

 

Hur som helst så kopplade jag om så att relät matades med 12V+ och kylskåpet kickade igång! Glädjen blev dock kortvarig, efter 3-4 minuter lägger kylskåpet av och nu är det relät som är dött (inget knäppande ljud och ingen kretsslutning). Jag är rätt säker att det var ett sånt här relä (1-polig 14V/30A):

 

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/relaer/fordonsrela-1-pol-14-v-30-a-12-v-p36108

 

Så vad gör jag nu? Byta relä är den första tanken men kanske gick den sönder av en anledning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket ovanligt att reläspolen ger upp på dessa relän så länge de inte utsätts för extrem överspänning. Har du mätt på det och har stenkoll på vilka anslutningar som är reläspole och brytfunktion ?

 

Men varför relä ? 

Isotherm har inget sådant - mig veterligen - i original, utan kylskåpet ansluts rakt av till en plus och minus. Ett dylikt relä har man för att styra saker med en liten ström som drar mycket, och även om du skulle vilja bryta kylskåpet med en brytare så är dess förbrukning (3-4A när det går) inget som kräver ett relä. Snarast bör det vara så få kontaktpunkter som möjligt på vägen dit.

Är 20A-säkringen bara för kylen så är den alldeles för stor. 10A räcker.

 

Kolla upp ordentligt hur allt är kopplat, och anslut kylen direkt till 12V (Isotherms manualer finns på nätet). Tror nämligen du missat något, ev. kan reläet haft en annan funktion än bara styra matningen till kylen (fjärrstart, överbryggande av termostat och, ja, fantasin sätter gränsen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt säker på hur allt hänger ihop men kanske så enkelt att någon kabel lossnade när jag sköt in kylskåpet. Men tack för lektionen och bra att veta att det är osannolikt att relät är trasigt. Jag fortsätter felsöka nästa besök i båten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då vet du ju också vad reläet har för funktion. Och varför du måste ha det kvar.

Nyfiken 😉

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev IngemarE:

Men då vet du ju också vad reläet har för funktion. Och varför du måste ha det kvar.

Nyfiken 😉

 

Även jag har ett relä kopplat till mitt kylskåp, ett växlande relä som kan spänningssätta kylen även om batterifrånskiljaren är avskild, det relät styrs av larmet via SMS-kommando.

Jag sätter igång kylen samtidigt som jag packar ner kylvaror i en kylväska hemma i köket, då är kylskåpet i båten kallt när jag kommer ombord i båten. 

Kan det vara en sådan funktion  i @coderbob har?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minutes ago, IngemarE said:

Men då vet du ju också vad reläet har för funktion. Och varför du måste ha det kvar.

Nyfiken 😉

 

Det var ju felkopplat från början, så relät hade ingen funktion alls. Så som det var kopplat kan kylskåpet omöjligen ha fungerat. När jag skriver att jag är säker på hur det hänger ihop menar jag att jag kan upprätta ett diagram med alla kompontenter relevanta för kylskåpet, inte att jag förstår varför det är kopplat på ett visst sätt, i synnerhet då när det inte ens fungerar.

 

Pol 30 på relät gick till jord, inte till plus. Felkopplingen är följden av någon som inte visste vad de höll på med eller slarvade och inte kontrollerade kylskåpets funktion. Varför det öht fanns ett relä är svårt att svara på, brytaren är märkt 25A, sitter alldeles intill kylskåpet och allt är ca 1 meter från batteriet. Så ingen uppenbara anledning till varför det finns ett relä.. Om det har funnits någonting annat där tidigare som styr relät är lite svårt att gissa sig till.

 

Jag anslöt pol 30 till + och då kickade kylskåpet igång, men tyvärr lade det igen efter en stund och jag hade inte tid för ytterligare felsökning just då. Men "gör om gör rätt" verkar vara den rätta vägen fram här...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minutes ago, Georg_Ohm said:

Kan det vara en sådan funktion  i @coderbob har?

Det finns ingen sån funktion nu men det kan inte uteslutas att det funnits tidigare även om det verkar osannolikt på en så gammal båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev coderbob:

Det var ju felkopplat från början, så relät hade ingen funktion alls. Så som det var kopplat kan kylskåpet omöjligen ha fungerat. När jag skriver att jag är säker på hur det hänger ihop menar jag att jag kan upprätta ett diagram med alla kompontenter relevanta för kylskåpet, inte att jag förstår varför det är kopplat på ett visst sätt, i synnerhet då när det inte ens fungerar.

 

Pol 30 på relät gick till jord, inte till plus. Felkopplingen är följden av någon som inte visste vad de höll på med eller slarvade och inte kontrollerade kylskåpets funktion. Varför det öht fanns ett relä är svårt att svara på, brytaren är märkt 25A, sitter alldeles intill kylskåpet och allt är ca 1 meter från batteriet. Så ingen uppenbara anledning till varför det finns ett relä.. Om det har funnits någonting annat där tidigare som styr relät är lite svårt att gissa sig till.

Jo, men min poäng var varför du fortsätter bråka med ett relä som du dels inte får att fungera, dels som du är övertygad om inte verkar ha något vettigt berättigande ?

Koppla då bort det och säkerställ att skåpet får 12V på enklast möjliga och överskådliga sätt, på de anslutningar som är avsedda att kopplas till matningen: Två sladdar, en plus och en minus ! 

 

Sedan har jag lärt mig (den hårda vägen) att man skall vara lite försiktig innan man dömer vad tidigare ägare gjort eller har synpunkter på deras kompetens. I alla fall innan man har fått hela bilden klar för sig, så slipper man pudla. I alla fall offentligt 😉.

 

Edit:

Vet inte om detta stämmer på din (modell med extrafläkt), men som sagt - ta bort reläet, koppla in spänningen med minst "krafs" emellan (Googla) för att testa kylskåpet och kontrollmät så det verkligen finns spänning fram.

image.png.a6b1a67399e469faded442b80f4796ac.png

 

Edit2:

31 minuter sedan skrev coderbob:

Pol 30 på relät gick till jord, inte till plus. Felkopplingen är följden av någon som inte visste vad de höll på med eller slarvade

#30 på ett relä kan egentligen kopplas vart man vill då det är en fri del av omkopplaren. Ponera att man satt reläet på minussidan för att....ja, styras någonstans ifrån. Det går ju alldeles utmärkt att bryta minussidan/jord också.

Sedan lär ju inte inkopplingen av #30 påverka om reläet klickar eller inte, då den anslutningen inte har med manöverspolen att göra (även om du skall ha fått det att klicka genom att koppla om #30). Får inte riktigt ihop det, eller kanske missuppfattat något ?  Men som sagt - koppla in skåpet direkt, om inte annat så för ett test.

image.png.9f9ffe3365d50ed5f6b59db8d3494ef4.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coderbob:

Det finns ingen sån funktion nu men det kan inte uteslutas att det funnits tidigare även om det verkar osannolikt på en så gammal båt.

Min båt är snart 50 år gammal och har en liknande funktion för start av värmaren och snart möjlighet att fjärstyra kylen. Men en annan är väl inte som dom flesta andra.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, IngemarE said:

 

Sedan lär ju inte inkopplingen av #30 påverka om reläet klickar eller inte, då den anslutningen inte har med manöverspolen att göra (även om du skall ha fått det att klicka genom att koppla om #30). Får inte riktigt ihop det, eller kanske missuppfattat något ?  Men som sagt - koppla in skåpet direkt, om inte annat så för ett test.

 

Det är nog jag som skriver lite trasigt. Jag köpte en båt. Kylskåpet fungerade inte och därför började jag felsökning. Jag drog ut det och efter mätning kunde se att det inte fanns spänning fram. Det sitter en extern strömbrytare med lysdiod alldeles intill kylskåpet och när jag vippade på den kunde jag höra ett relä  slå till och från. När jag väl hittade relät kunde jag konstatera att 30 var anslutet till en jordplint och 87 gick (via en 20A inline plattsäkring) till kylskåpets plus. kylskåpets minus gick också till en jordplint. Så när förra ägaren, som säger sig använt båten som stuga, förklarar att den här knappen slår på och av kylskåpet, då är min slutsats att den knappen omöjligen kan slå på och av kylskåpet även om något skulle ha gått sönder efter att jag köpt båten. Alltså är det något som inte stämmer med säljarens berättelse, eller så lider jag av svår dunning kruger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser hela kretsen ut. brytare, relä, säkring, kylskåp.

IMG_20210824_163939.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev coderbob:

Alltså är det något som inte stämmer med säljarens berättelse, eller så lider jag av svår dunning kruger.

Visst, säljaren kan nog ha haft otur när denne tänkte....

Du inledde tråden med att fråga om det länkade reläet kunde passa. Hoppas att den frågan inte är aktuell längre, utan att du släppt relätänket och ansluter nu kylskåpet direkt på brytarens plus 🙂.

 

Var sedan öppen för att det kan vara något "annat" eller "mer", t ex inte kopplat som du tror eller glapp/okontakt någonstans, just eftersom reläet slutat dra när brytaren slås på. Att du tror något kan ha lossnat av det du kopplade om när du tryckte in kylskåpet (som ger ett glapp så det lägger av efter 4-5 min) är inte bra. Kablar skall sitta fast i en båt så de tål detta och mycket mer därtill. Och gör de inte det skall man åtgärda med en gång (t ex bunta fast dem). Annars riskerar du snart att sitta med mer mystiska problem än säljaren hade...

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Jag släpper det gamla nu och ser fram emot att göra om och göra rätt. Jag har sett en del YT-klipp där de använder marine-grade kabel, löder allt och skyddar med krympplast. Är det overkill i en cabinbåt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev coderbob:

Ok, tack. Jag släpper det gamla nu och ser fram emot att göra om och göra rätt. Jag har sett en del YT-klipp där de använder marine-grade kabel, löder allt och skyddar med krympplast. Är det overkill i en cabinbåt?

Ja, det tycker jag.

Vanlig standardkabel duger gott, och en bra klämning (dvs tång med utväxling, ingen simpel "Abiko-tång") ger fullgod förbindelse. Lagom (=rätt) grovlek på kablar, rent, snyggt och fastbuntat så är du hemma, även om det finns många religioner även inom båtelsystem som förespråkar det mer extrema.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke som slog mig var om det var ett sådant kylskåp som jag har, Isotherm med ASU.

Detta skåp har en extern manöverpanel, med en omkopplare, ett vred och tre lysdioder. Denna är ansluten till skåpets styrbox med en ”datakabel” om den kabeln losnar funkar ingenting, jo föresten lampan inne i skåpet lyser när na öppnar dörren, inget mer.

 

Sedan sitter den där styrboxen med ”snabbfäste” på kontaktstift, den är (alldeles för) lätt att ta bort. Och tro det eller ej, när denna styrbox inte kan få kontakt med skåpets kompressor, fläkt och temp.givare, blir det heller ingen kyla. Även skåp utan ASU har sin styrbox monterad på samma sätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mysteriet löst!

Det visade sig att tändtråden från brytaren hade lossnat. Kräm och jord satt kvar och därför lyste den. Det är lite svårt att säkra kablarna då det behövs slack för att kunna dra ut skåpet eftersom jag inte kommer åt bakom.

 

En anna fundering angående den a typ av relä.. om inte alla 4 poler är anslutna kan det omöjligen ha någon funktion, sant eller falskt? Har hittat ett antal sådana och tänker att jag kan ta bort dem.

 

IMG_20210830_090343__01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coderbob:

En anna fundering angående den a typ av relä.. om inte alla 4 poler är anslutna kan det omöjligen ha någon funktion, sant eller falskt? Har hittat ett antal sådana och tänker att jag kan ta bort dem.

 

Ja, ett relä av denna typ behöver fyra tåtar anslutna för att var till någon nytta.

Om det är lämpligt att ta bort dem, eller om det är bättre att leta efter den saknade kabeln får du nog avgöra från fall till fall.

 

Jag vet inte vart man ska dra gränsen, men prylar som drar under 10A hade jag inte satt reläer om inte strömbrytaren hamnar väldigt långt från förbrukaren. De minsta fordonsreläerna ligger väl där nånstans vid 25-30A medan vanliga vippbrytare brukar maxxa nånstans 16-20A.

 

Men mest troligt är det väl att de en gång haft en funktion som sedan plockats bort men man har låtit elen sitta kvar, känns rätt normalt :)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8B12FF34-1638-45CE-8C94-544194A13071.jpeg.d7937954ab77c29f6587c33605db0541.jpegFA264FB3-598D-4933-91CA-150704D87D3A.jpeg.9e449785d467e4557e8f7f8c862ddfd1.jpeg

 

Jag kanske skulle lagt in dessa bilder tidigare i diskussionen...?

Jag misstänker att det kanske blivit missförstånd eller feltolkning angående reläts anslutningar...?

84 och 86 är anslutningar till reläts manöverspole, plus och minus, det spelar ingen roll vilket, men 86 brukar vara plus.

30 är ingången till kontaktparet, 30 och 87 är slutande då relät drar, om det finns en 87a är 30 och 87a slutande kontakt då relät är i viloläge.

Observera att det ibland kan finnas två 87, sannolikt är det ett relä avsett för dubbla extraljus eller dimljus i personbil eller någonting sådant.

310870AA-AAB9-41FF-A8A6-528BD1C10351.webp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Georg_Ohm de bitarna hade jag bra koll på men bra med bilder för den som läser tråden i efterhand. Jag undrar hur mycket ström drar den över 85-86, det kanske du vet? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coderbob:

Tack @Georg_Ohm de bitarna hade jag bra koll på men bra med bilder för den som läser tråden i efterhand. Jag undrar hur mycket ström drar den över 85-86, det kanske du vet? 

Inte speciellt mycket.

Spolen brukar vara på omkring 80 ohm, det blir väl sisådär 1,8 watt vid 12 volt, om jag nu inte räknade allt för galet, det vill säga cirka ungefär 0,15 A...

Jag skulle tro att de kraftigare modellerna som klarar att bryta 40 A drar litet mer.

Sedan drar väl antagligen spolen mer ström precis när den drar, litet mindre som ”hållström” alltspå för att hålla relät i draget tillstånd.

 

Relän som stått dragna mer än cirka 15 minuter brukar bli lätt varma, ungefär kroppstemperatur, 37°, eller så. 
 

3A50E95D-5D1B-4191-9BAE-D260A09CCAB7.jpeg.1ab23d476110c46afaaaf1d9a8b875cb.jpeg

 

Om relät har en skyddsdiod som det på bilden, är det ju viktigt att man kopplar rätt, annars blir det kortis, och dioden går sannolikt sönder.

Plus till 86 i detta fall. Skyddsdioden tar hand om oönskade ”spikar” som uppstår då relät släpper, eller mer korrekt ”faller”.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...