Figge7 4 Postad 22 Augusti , 2021 Hejsan, kanske någon därute som kan hjälpa mig förstå lite bättre skillnaden prestandamässigt mellan den 3-cylindriga Evinrude 150 hk Etec G2 och versionen med V6 (ej HO)? Har en båt på 7m som väger ca 750 kg fulltankad utan motor. Idag sitter en Johnson-99 150 V6 och ger ca 36-37knop. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 4 September , 2021 Ingen som vill hjälpa mig förstå skillnaden 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 4 September , 2021 Finns det en 150 hk tre cyl? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 4 September , 2021 Det hoppas jag verkligen 🙂. Både från Blocket och googlat så att säga. Lägger med ett screenshot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 4 September , 2021 Det finns ett antal evinrude 150hk, jag gissar att du vill ha en jämförelse med din nuvarande v6a? Prestandarden för den 3-cylindriga som brukar kallas evinrude g2 i3 (inline 3 cyl) påminner prestandardmässigt mycket om moderna 150hästre som är fyrtaktare, dvs det är lite mindre vridmoment på mellan och lägre varvtal. Det finns vridmomentsgrafer om man söker efter "evinrude g2 i3" Om du lyckas söka fram grafen för din äldre motor är det lätt att jämföra. Tror inte att du skulle bli besviken på i3'an, även om jag gissar att din nuvarande motor har bättre vrid i de lägre varvtalen, iaf som ny. Däremot om man jämför med v6an g2 som då är HO så är det ganska mycket mer att köra med. De stora fördelarna med i3'an är den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden, den lättaste och så finns det med inbyggd servostyrning, super trevlig motor! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 4 September , 2021 Evinrude.com (där bilden är tagen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 34 Postad 4 September , 2021 (redigerade) Lite förenklat så har antalet cylindrar en viss betydelse för vridmomentet och responsen. Fyrtaktare kör tändning på vartannat TDC, medans tvåtakt kör tändning vid varje TDC. En fyrcylindrig fyrtakt har lite förenklat "bara kraft" varje 180 grad, medans en fyrcylindrig tvåtakt har "kraft" var 60 grad. Delvis därför som Mercury introducerat 600hk V12, för att vridet har betydelse.Tycker denna video talar sitt tydliga språk med cylindrar (Dock Evinrude 150 G2 H.O V6) Så svar på din fråga, om du har en tung båt, mycket last så tror jag att V6:an är bättre. Men annars för toppfarten, så räknas huvudsakligen toppeffekten och där kan en I3 prestera bra. Din båt verkar vara relativt lätt (750kg), så det talar för I3. Men om du redan nu upplever att den är lite svår och få upp i planing, hade jag nog satsat på V6:an, då motorvolymen är mindre för I3 än Johnson V6. Lycka till Redigerad 4 September , 2021 av Busteri 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 6 September , 2021 Tack erikeriksson och Busteri! Uppskattar era kommentarer och känner att jag lärt mig något 😀. Nu är det bara att börja fundera, drömma och tillslut bestämma sig för hur nästa säsong ska ut på akterspegeln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser