Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
grevpost

Återanvända gamla Nexusgivare?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett Nexus vind/lod/logg-system som installerades av förra ägaren 2012. Det är den enklare varianten som inte har NMEA. Nu undrar jag om det går att byta ut de två instrumenten och styrbox men behålla den trådlösa vindgivaren och transducern som båda fungerar klanderfritt? Skulle en möjlighet vara att bara köpa nya instrument och komplettera befintlig styrbox/server med någon listig manick som ger mig NMEA?

Det känns överambitöst att köpa ett helt nytt paket bara för att kunna få in lite sköna vind- och djupdata i plottern så försöker hitta en budgetlösning. Systemet ska prata med en Gpsmap 722 (har NMEA 2000 och 0183) och en autopilot Raymarine ST6002 (har Seatalk och Nmea 0183). Ingenting är sammankopplat än för jag vill först klura ut hur totallösningen ska se ut. 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bra skrift som förklarar de olika nexussystemen och vad de kan och inte kan, http://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=10

Borde ju finnas något liknande fast modernare.

Insåg även att du behöver NMEA 0183, så då blir det kanske att fixa en konverter till.

Frågan är om det inte blir billigare att köpa allt nytt paket än att komplettera befintligt med två omvandlare och två nya instrument. Lösa instrument verkar dyrt.

Ett paket verkar kosta 10 000:- kronor på rea, https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/instrument/garmin-instrument

Finns säkert liknande erbjudanden på flera båttillbehörsaffärer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Har läst på nu och inser att det räcker med att hitta en begagnad NX2-server. Då kan jag behålla givare och instrument men kunna skicka vind- och djupdata till plottern via NMEA 0183. Verkligen inte intresserad av att köpa ett helt paket bara för att få över dessa data...

Någon som sitter på en gammal NX2-server? 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev grevpost:

Någon som sitter på en gammal NX2-server? 🙂

Finns ibland på blocket, men det var väl självklart egentligen... 🙃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

🙂

Har letat på Blocket, Tradera, Ebay och Amazon. Får lägga lite bevakningar och hugga när det dyker upp något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...