Brunnsviken 296 Postad 21 Augusti , 2021 Jag håller på med planerna på förbättrad täckning av båten inför hösten och tänkte be om tips av MGs smarta människor. Jag har en A-ställning som står i marken och fungerar relativt bra. Det enda problemet är att jag inte får tillräckligt bra fall vid vindrutan på skrovsidorna. Där samlas snö, se bilden. Jag har funderat på olika typer av extra stag vilande antingen mot marken eller durken, för att få fall precis vid rutan. Däremot har jag inte kommit på bästa lösningen för infästning mot nocken, som är 38 mm alu-rör. Jag vill inte ha något som vilar på själva rutan, för att undvika skador. Press & Son har ett fäste som de kallar nockhake som nog var precis vad jag letade efter, men det är gjort för 35 mm rör och de kunde inte tillverka för 38 mm. Jag har inte lyckats hitta något annat som påminner om den haken. Så vad skulle ni gjort med hjälp av trä och enkla konstruktioner? Öppen tävling för alla hemmaingenjörer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 514 Postad 21 Augusti , 2021 (redigerade) Jag skulle knackat till en egen nockhake efter ett besök på skroten där jag hittat en lämplig rostfri bit eller åkt till byggvaruhuset och köpt en passande förzinkad eller rostfri spikplåt/hålplatta som jag knackat till. Troligen är byggvaruhuset den snabbaste vägen att gå. Redigerad 21 Augusti , 2021 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 22 Augusti , 2021 Jag kan inte riktigt tolka din bild. Dålig syn förmodligen. Men jag tycker det ser ut som på mina båtar innan jag började dra ett tunnare rep över nocken på ställningen och ner till pullpit/pushpit under pressen. Drar det så det är ca 30-40 cm emellan på nocken. Då får pressen en slät yta och det bildas inte sjok av snö som på din bild. (Det krånglar till själva täckningen men lönar sig för mig efter ett antal havererade pressar, trots att jag besöker båten minst varannan vecka på vintern.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 22 Augusti , 2021 4 timmar sedan skrev ChristerN: Jag kan inte riktigt tolka din bild. Dålig syn förmodligen. Ingen fara. Den är ganska otydlig. Fören ligger åt höger. Under snön på presenningen sitter vindrutan. 4 timmar sedan skrev ChristerN: Men jag tycker det ser ut som på mina båtar innan jag började dra ett tunnare rep över nocken på ställningen och ner till pullpit/pushpit under pressen. Drar det så det är ca 30-40 cm emellan på nocken. Då får pressen en slät yta och det bildas inte sjok av snö som på din bild. (Det krånglar till själva täckningen men lönar sig för mig efter ett antal havererade pressar, trots att jag besöker båten minst varannan vecka på vintern.) Bra tips! Tack! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 23 Augusti , 2021 Jag har sett folk använda grova plastslangar som används för bevattning. Om du lägger en sådan i en båge över nocken och ned förbi båtens gummilist just där det är bekymmer bör du få en bättre profil som håller snön borta? // Mats W 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 296 Postad 23 Augusti , 2021 50 minuter sedan skrev Wergis: Jag har sett folk använda grova plastslangar som används för bevattning. Om du lägger en sådan i en båge över nocken och ned förbi båtens gummilist just där det är bekymmer bör du få en bättre profil som håller snön borta? // Mats W Aha, smart! En grov PEM-slang eller nåt. Det gäller att få den att ligga kvar på nocken, men får man till det så bör den hålla ut presseningen tillräckligt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser