Georg_Ohm 4 833 Postad 21 Augusti , 2021 Jag har en etikett på mina förbrukarbatterier som anger ett cca-värde och ett cc-värde, cca vet jag vad det betyder, men cc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 21 Augusti , 2021 charge current? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 21 Augusti , 2021 20 minuter sedan skrev Mackey: charge current? Om jag nu inte minns fel är cc 800 och cca 880. Nej, jag vet inte heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 21 Augusti , 2021 CC = Cold crank, dvs startström. Finns säkert någon norm för hur det ska mätas, olika beroende på vilken sida Atlanten man bor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 21 Augusti , 2021 5 minuter sedan skrev Gausafeten: CC = Cold crank, dvs startström. Finns säkert någon norm för hur det ska mätas, olika beroende på vilken sida Atlanten man bor. Tack för det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 21 Augusti , 2021 2 timmar sedan skrev Mackey: charge current? Sluta gissa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 21 Augusti , 2021 1 timme sedan skrev Kaj_Bjorkhagen: Sluta gissa! Oj, kände inte till att det var gissningsförbud på MG. 2 timmar sedan skrev Gausafeten: CC = Cold crank, dvs startström. Finns säkert någon norm för hur det ska mätas, olika beroende på vilken sida Atlanten man bor. Vad är skillnaden på CCA som ju är strömmen som ett -18°C batteri kan leverera de första 15 eller 30 sekunderna och CC (startström)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
superpin 35 Postad 21 Augusti , 2021 Det står inte CCA och CA? Cold cranking amp (-18) resp cranking amp (vid nollgradigt). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 22 Augusti , 2021 2 timmar sedan skrev superpin: Det står inte CCA och CA? Cold cranking amp (-18) resp cranking amp (vid nollgradigt). 4 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen: Sluta gissa! Nää! Det kanske står GC = Golf Cart Man får bara ut max 800 x 6 = 4 800 W = 6,5 hk i golfbilen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 22 Augusti , 2021 7 timmar sedan skrev superpin: Det står inte CCA och CA? Cold cranking amp (-18) resp cranking amp (vid nollgradigt). Troligen gör det inte det, eftersom CCA är högre än CA. Men CCA är ju omgärdat av vissa tidskrav också, kanske inte CA är. Då skulle värdena kunna bli "omkastade". Men oj, nu gissar jag ju också. Eller kanske kalla det "spekulerar". Vi får invänta facit från han som vet 😀 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 22 Augusti , 2021 6 timmar sedan skrev Mackey: Nää! Det kanske står GC = Golf Cart Man får bara ut max 800 x 6 = 4 800 W = 6,5 hk i golfbilen. Kanske det, det är ju golfbilsbatterier. När jag matar in CCA-värdet i batteritestaren blir det ”replace” och om jag matar in CC-värdet visas ”good battery” ja det finns några olika värden också som jag inte skrev upp. Jag ser nu att jag behöver några olika batterier, till bilar och till båten, så jag får väl också vända mig till Autobatterien Billinger. Var det fri ”till dörren leverans” med DHL? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 22 Augusti , 2021 9 timmar sedan skrev superpin: Det står inte CCA och CA? Cold cranking amp (-18) resp cranking amp (vid nollgradigt). Jo det gör det, på samma etikett, fast med väldigt många mellanslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 22 Augusti , 2021 (redigerade) 25 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Kanske det, det är ju golfbilsbatterier. När jag matar in CCA-värdet i batteritestaren blir det ”replace” och om jag matar in CC-värdet visas ”good battery” Testaren begriper nog att det är ovanligt att man spelar golf i -18°C, så för det ändamålet duger det halvdåliga batteriet ett tag till Redigerad 22 Augusti , 2021 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 22 Augusti , 2021 42 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Var det fri ”till dörren leverans” med DHL? Nej, tyvärr inte. Har för mig att jag betalade 200:- i frakt för ett batteri. Levererades till dörren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser