Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Lyxlan

Byte instrumentpanel

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag köpte nyligen en Uttern 5402 styrpulpet med några år på nacken.

 

Jag skulle vilja fixa till instrumentpanelen då instrumenten är slitna och skall bytas + el, men även den svarta mattan/plattan som är under är sprucken.

 

Bifogar en bild nedan på nuläget.

 

Någon som vet vad det är för svart material som instrumenten runt ratten sitter på?

 

Har ni tips på andra material, funderade på borstad aluminium?

fördelar/nackdelar?

lättarbetat med gemenemans verktyg?

 

Tackar ödmjukast för hjälp!

C72090CB-A748-4A53-A69F-F4D90A1C2F84.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Borstad aluminium kommer att oxidera fort som attan och se skabbigt ut nästan direkt. Svarteloxerad aluminium kan vara en idé, men jag skulle nog använda narvad ABS.

AFCE27B8-9260-4CD0-918D-CA3CCB907586.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa fundering:

 

Jag har köpt nya instrument, cog, hastighet och  nivåmätare till tanken samt en ny strömbrytarpanel.

 

Strömbrytarpanelen har lysdioder och jag skulle vilja att dessa endast lyser när brytaren är på för respektive brytare/instrument/lanternor.

 

Jag undrar om du eller någon här på forumet vet hur dessa bör kopplas?

 

Ex:

Från förbrukaren: röd (plus) samt orange (för bakgrundsljus i mätaren) till strömbrytaren?

Svart till minus.

 

Från strömbrytaren: röd (plus) till plus på plinten. Dock finns här även en gul och blå utgång, vart skall dessa gå?

Svart till minus.

 

Bifogar bild på strömbrytarpanelen.

 

Tacksam för all hjälp!

ADD6E3BA-F8D3-4391-B951-BA072CF66DF4.png

A1A6EAF4-EA39-491D-BF74-3EDCBA057D13.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. strömbrytarpanelen så väl blå och gul kabel är plus och minus för den smala strimman i botten på brytarna och lyser hela tiden de är strömsatta, och det övre kvadratiska lyset lyser när brytaren är påslagen.

 

Här kan du se en film på en liknande brytarpanel men med lite fler brytare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh tack!

Måste ju till och med vara samma tillverkare då designen är väldigt lik, då vet jag vad blå/gul gör för nått.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om lysdioderna alltid lyser, även när strömbrytaren är i läge off, beror detta på att du kopplat litet fel.

Byt plats på strömbrytarens ingående och utgående kabel så fixar det sig.

 

Jag ville en gång få alla lysdioderna släckta under mörkernavigering, kopplade då en liten strömbrytare till lysdiodernas minuskabel, men det sket sig, det blev små krypströmmar så att lysdioderna lyste ändå men svagare och litet hursomhelst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om lysdioderna alltid lyser, även när strömbrytaren är i läge off, beror detta på att du kopplat litet fel.

Byt plats på strömbrytarens ingående och utgående kabel så fixar det sig.

 

Jag ville en gång få alla lysdioderna släckta under mörkernavigering, kopplade då en liten strömbrytare till lysdiodernas minuskabel, men det sket sig, det blev små krypströmmar så att lysdioderna lyste ändå men svagare och litet hursomhelst.

Det är faktiskt så den där typen av brytarpaneler är kopplade från fabrik, det smala lyset i nederkant på knapparna är strömsatt konstant med blå (+) och gul (-), jag antar att tanken är att man skall se var man skall trycka, men om man har en knapp för instrumentbelysning så skulle dess kunna kopplas via den. Det kan vara värt att tänka på så att inte batteriet lattas ur på sikt.

 

Det är även så att USB , cigguttag och voltmeter också är är inkopplade konstant, vilket också är en strömtjuv 

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytaren ligger ”innan” denna strömbrytarpanel och den har jag i princip bara på när båten körs (styrpulpet). Så jag tror det inte borde vara någon fara om dioderna samt USB + cigguttag är på under den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lyxlan:

Huvudströmbrytaren ligger ”innan” denna strömbrytarpanel och den har jag i princip bara på när båten körs (styrpulpet). Så jag tror det inte borde vara någon fara om dioderna samt USB + cigguttag är på under den tiden.

Så är det ju, men det är ju ganska lätt att glömma slå huvudströmbrytaren.

Sen är det ju inget måste att koppla in de nedre lyset i knapparna det är ju bara att ta bort all gula och blåa kablar om så önskas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev No_jah:

Det är faktiskt så den där typen av brytarpaneler är kopplade från fabrik, det smala lyset i nederkant på knapparna är strömsatt konstant med blå (+) och gul (-), jag antar att tanken är att man skall se var man skall trycka, men om man har en knapp för instrumentbelysning så skulle dess kunna kopplas via den. Det kan vara värt att tänka på så att inte batteriet lattas ur på sikt.

 

Det är även så att USB , cigguttag och voltmeter också är är inkopplade konstant, vilket också är en strömtjuv 

Ok, då kan du ju koppla en liten strömbrytare på den blåa, eller koppla till båtens ordinarie instrumentbelysning, den brukar ju kunna tändas/släckas med en knapp på instrumenttavlan.

 

Jag har ju viss överproduktion på el ombord så länge solen skiner litet grann, så jag har en del olika USB-uttag kopplade konstant, men nya digitala voltmetern är ansluten via en treläges omkopplare, F-0-S där F betyder förbrukarbatterierna och S är startbatteriet.

Klart att de där USB-uttagen drar ju några mA, kan ju vara bra att kunna stänga av dessa om man behöver spara på elen ombord. Om man köper en panel med onödig många brytare kan ju en av dem användas internt till belysning, voltmeter och USB.

 

Själv har jag en rätt tråkig panel från Roca med små strömbrytare och säkringshållare med glasrörssäkringar, jag gillar inte den typen av säkringar. Så jag har kollat på den typen du har och andra liknande. Men jag bygger nog en själv, en 2 mm  aluminiumplåt, eller möjligen 1 mm rostfritt klädd med svart konstläder. Då det är mycket lättare att borra runda hål, än att ta upp rektangulära väljer jag gammaldags vippströmbrytare och omkopplare avsedda att monteras i runda hål. Möjligen skippar jag ”kontrollampor” alltså lysdioder.

 

55C6AD00-E58B-47DB-9BB2-2096260AD43A.jpeg.cc37ff018dd3724b9aff171e59896f2c.jpeg

 

Jag har även tittat och funderat över denna typen, antingen med vrid-vred som på bilden, eller platta med dubbeltryck, men då med LED. Så kanske röd belysning som inte stör mörkerseendet, Automatsäkringar blir det i vilket fall som helst.

 

Så går mina funderingar, men när dessa realisera vet man ju inte, hela min instrumentpanel är väldigt ”plottrig” med olika sorters strömbrytare, och en nu rätt gammal plotter som kanske skall bytas ut i nån framtid, och det blir ju storleken på den som avgör hur jag gör med olika manöverorgan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-09 vid 16:06 skrev Lyxlan:

Tack, narvad ABS inköpt!

Vart köpte du det? Är på jakt efter det jag med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev joxxe:

Vart köpte du det? Är på jakt efter det jag med.

Här: https://www.friluftstyger.se/sv/material/plastfilm-stoppning-mm/styv-plastskiva-abs-2-mm-pl103.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Våren är här och jag har ägnat helgen till bottenmåla, polera och vaxa men självklart även arbetet med instrumentpanelen.

 

Den nya ABS plattan är utskuren, borrad och redo för montering.

 

De nya mätarna är COG, hastighet(varv) & tankmätare. Samma uppställning som innan.

 

COG & tankmätaren har jag nog koll på hur jag kopplar in, däremot hastighets(varvräknaren) undrar jag vad som är vad.

 

Den gamla varvräknaren hade 3 ingångar från motorn eller växelreglaget . Se bild.
Lila = IGN

Svart = GNB

Grå = SEND

 

Växelreglaget är ett äldre quicksilver/mercury förmodligen från 1998.

 

Den nya mätaren har bara 1 ingång, se bild på manual.

 

Vilken av ovan 3 bör gå till denna ingång på mätaren?

 

Tackar ödmjukast för guidning och utlovar lite före/efter bilder om det önskas.

3CE9DF11-43E3-4EE1-8888-B6FFF4343186.jpeg

294B7216-4B03-458C-9839-71A742DA2B95.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Röd till plus över tändningslåset.

Blå till minus.

Svart till motorn, det som heter "send" på ditt gamla instrument.

 

Om du vill ha belysning i instrumentet kopplar du plus till orange om du vill ha röd belysning, eller gul om du vill ha gul belysning, om du kopplar in båda dessa får du orange belysning.

 

Så får vi hoppas att det nya instrumentet lirar ihop med motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Georg_Ohm!

 

Okej, så de två övriga kablarna från växelreglaget (lila=IGN & svart=GNB) är överflödiga med det nya instrumentet?

 

/ Lukas

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Lyxlan:

Tack @Georg_Ohm!

 

Okej, så de två övriga kablarna från växelreglaget (lila=IGN & svart=GNB) är överflödiga med det nya instrumentet?

 

/ Lukas

 

 

Jaha... lila "ignition", sannolikt ger den plus när tändningen är påslagen.

Den andra svarta, det står väl "GND" på den? det som alla utom vi kallar för "ground", "jord" alltså minus. Så dom kanske du kan använda som strömförsörjning till nya instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men det låter ju logiskt!

@Georg_Ohm


Då skulle jag istället för att koppla mätarens +\- till strömbrytarpanelen, koppla + till IGN & - till GND?

 

Det skulle innebära att mätaren först får ström när jag startar motorn, vilket är bra.

 

Mätarens belysning kopplar jag sedan separat till strömbrytarpanelen på instrumentbrädan.

 

Förstår jag rätt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Lyxlan:

Ja men det låter ju logiskt!

@Georg_Ohm


Då skulle jag istället för att koppla mätarens +\- till strömbrytarpanelen, koppla + till IGN & - till GND?

 

Det skulle innebära att mätaren först får ström när jag startar motorn, vilket är bra.

 

Mätarens belysning kopplar jag sedan separat till strömbrytarpanelen på instrumentbrädan.

 

Förstår jag rätt?

Ja det har du fattat rätt!

Om du har andra instrument med belysning så kan du koppla in dig på instrumentbelysningen till dessa. Å andra sidan är det ju lysdiodsbelysning, den drar ju väldigt litet ström, så den kan ju också vara kopplad på "ign" så slipper du en extra strömbrytare, men då lyser den hele tiden som tändningen är påslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super!

 

Ja jag har några andra mätare av samma märke med lysdiodsbelysning, så jag tänkte dra alla dessa till samma vippströmsbrytare på instrumentpanelen.

 

tack för all hjälp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka efter några timmars pill i båten.

ABS-panelen och alla mätare är installerade, blev väldigt bra rent utseende-mässigt och mätarna fungerar med gamla sändare(tank&varvräknare).

 

Men…

När jag kopplade på batteriet, till min förvåning så är allt ständigt strömfört.

Detta trots att de två kablar som går från batteriets + går via en Huvudströmbrytare som är AV, och sedan vidare till startmotor och plint framme i cockpit och sedan förbrukare.

 

Jag har med vilja kopplat det så att mätarna skall bli strömförda när Huvudströmbrytaren är PÅ, och den strömbrytarpanel på instrumentbrädan som nämns ovan endast kontrollerar bakgrundsbelysning i mätarna samt lanternor.

 

Vad kan detta bero på?

Enda jag kan tänka på är att huvudströmbrytaren inte fungerar och behöver bytas ut?

 

Bifogar ett elschema, inte mitt men väldigt likt.

Förutom:

1. Även strömförsel till motor går via Huvudsäkring

2. Inga strömbrytare efter huvudströmbrytare och mätare/förbrukare. Dvs batteri-huvudströmbrytare-plint-förbrukare

92D5A7D3-B627-4AA2-A9BE-CD4810B5D712.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att lossa tåten mellan huvudbrytaren och plinten och sedan mäta var du har spänning. Dvs på utgången från brytaren respektive plinten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej,

 

Jag har tyvärr inte verktyg för att mäta spänningen, några tips på alternativa sätt att mäta?

 

Jag kan dock inte förstå hur plinten skulle kunna bli strömförande, alla andra kopplingar går från plint till batteriets minus pol.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade felet, förre ägaren hade kopplat + till huvudströmbrytarens båda lägen, vilket rörde till det i mina kopplingar längre fram.

 

tackar ödmjukast för all hjälp och utlovar en efterbild imorgon!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har vi resultatet, tack för all hjälp!

29E7DD0D-C659-45E1-B4EE-8A8DCDDED591.jpeg

F5A2F201-22A8-4578-BF2D-7C6F3D5A9984.jpeg

E545E8DD-5955-485C-B495-8707914B82FF.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Går det att byta ut instrumentpanelen som sitter överst på styrpulpeten? Den vita avlånga plastpanelen med de tre instrumenten på. Var kan jag i så fall köpa en sådan plastpanel? Är det bara att lyfta av instrumenten från den och klämma fast på en ny?

instrumentpanel.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-01 vid 15:07 skrev Lyxlan:

Här har vi resultatet, tack för all hjälp!

29E7DD0D-C659-45E1-B4EE-8A8DCDDED591.jpeg

F5A2F201-22A8-4578-BF2D-7C6F3D5A9984.jpeg

E545E8DD-5955-485C-B495-8707914B82FF.jpeg

Hej, 

blev riktigt bra får jag säga, tänkte göra något liknande och funderar på hur var materialet att arbeta med? Sågade du ut formen eller hur gick du tillväga? 2mm använde du, det blir stabilt nog tycker du eller sviktar materialet?

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kul att denna tråd livas upp.

 

Ja ABS plasten sviktar vid 2mm, men är ändå rätt stiff att jobba med. För min del var det optimalt givet att den är böjd över panelen (se bilderna). Den vinkel gick precis att få till med 2mm plast utan att forma med ex värmepistol.

 

Sågade ut allt själv mha multiverktyg från Biltema (finns såklart bättre verktyg) men körde slipen på max vilket skar genom plasten väldigt enkelt. 
 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...