Gå till innehåll
måndag 08 juli 2024
FinaKillen

TMD30 saknar 500 varv efter klåfingrighet

Rekommendera Poster

Vilken fantastisk båtsommar det har varit, åtminstone här på ostkusten där jag håller till. Båten har nyttjats mer än jag vågade hoppas på i våras.

 

Men lite smolk i glädjebägaren. I våras upptäckte jag att dieselpumpen läckte diesel.  Denna tråd hjälpte mig att lösa problemet utan att behöva lämna in pumpen: 

Läckande insprutningspump TMD40A - Mek & Teknik - Maringuiden

Tyvärr var jag lite väl ivrig när jag upptäckte läckaget, så jag lossade fästmuttrarna till pumpen innan jag visste att det fanns en töjbar o-ring som gjorde bytet möjligt på plats utan att lossa pumpen. När pumpen är lossad från sitt läge bör (måste) den ställas in med indikatorklocka för att timingen ska bli rätt. Det visste jag om när jag skruvade dit pumpen igen, men tänkte att "vafan, jag testar utan indikatorklocka". Jag kunde ju se i vilket läge den suttit i 37 år, så jag passade in den så gott jag kunde. 

Så långt allt frid och fröjd. Båten låg fortfarande på land och jag provstartade. Den gick fint och inget dieselläckage.

 

Väl i vattnet upptäckte jag sedan att den varvade som mest 2900 varv, mot 3500 förra sommaren. Båten gjorde knappt 10 knop, mot förra årets toppnotering på 12,8 knop. Den gick också lite dåligt på tomgång, jag behövde justera upp varvet en aning på tomgångsskruven för att den skulle gå rent och fint. Självklart tolkade jag detta som att insprutningsvinkeln inte var rätt, vilket inte var helt oväntat efter min chansning. Det var bara att köpa indikatorklocka och adapter för att sedan dyka ner i motorutrymmet igen.

 

Döm av min förvåning när det visar sig att insprutningsvinkeln är rätt. Klockan ska ge ett utslag på 1mm när svänghjulet står 2-3 grader efter övre dödläge. Svänghjulet stod på  prick 3 grader. Jag gjorde då ett försök att vrida pumpen för att närma mig 2 grader istället för 3. Någonting behövde bevisligen ändras då den inte gick som den skulle. Efter många försök hamnade jag på drygt 2 grader.

 

image.png.2efbb6c1c614365d02a6d1c3aa4118c4.png 

 

Direkt efter detta provkörde jag. Jag kom upp i 3400 varv. Det ansåg jag vara godkänt. Man får inte vara så knusslig som glad amatörmeck. Dessutom finns det annat som kan påverka och göra att man tappar 100 varv tänkte jag.

 

Så långt kan jag förklara beteendet känner jag, men nu börjar det spöka. Nästa gång jag använder båten kommer den som mest upp i 3200 varv, gången efter det 3100. Det var i juni. Sen har det hela sommaren legat mellan 3000 och 3100. Jag har också testat att vrida pumpen lite på plats, med insprutningsrör och allt på plats, både åt höger och åt vänster. Inget gjorde någon skillnad. Min tolkning av det är att det inte är "så petnoga" hur den står trots allt. 

 

I vanliga fall åker jag såklart inte runt på maxvarv, men eftersom det strulat så har jag testat med ojämna mellanrum i år. Jag har testat att byta alla bränslefilter, jag har kört med öppen motorlucka, testat utan luftfilter. Ingenting gör någon skillnad. Det finns ingen påväxt på båten. Sista biten med gasreglaget ger helt enkelt ingenting, trots att jag såklart kollat att pumpen rör sig sista biten.

 

Nästa steg kanske får bli att lämna in bränslepumpen på renovering, men det är dyrt och kanske gör det ingen skillnad. Jag vet ju inte ens om det är bränslepumpen som här problemet. 

Är det någon mer kunnig här på MG som kan försöka sig på att ge något tips?

 

 Båten är en Nidelv 26 med TMD30 från 1984. Motorn har gått 950 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara så att du fått påväxt på propeller och/eller botten så att motorn helt enkelt inte orkar varva som i våras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev FinaKillen:

Det finns ingen påväxt på båten.

 

5 timmar sedan skrev ABC:

Det är inte bara så att du fått påväxt på propeller och/eller botten så att motorn helt enkelt inte orkar varva som i våras?

Jag tror TS har rätt eftersom 300 till 400 rpm försvann tidigt på säsongen (innan det börjat växa så mycket) och sedan dess har maxvarvet legat stabilt.

 

Tyvärr har jag inte ens någon gissning på vad som kan vara orsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ABC:

Det är inte bara så att du fått påväxt på propeller och/eller botten så att motorn helt enkelt inte orkar varva som i våras?

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tror TS har rätt eftersom 300 till 400 rpm försvann tidigt på säsongen (innan det börjat växa så mycket) och sedan dess har maxvarvet legat stabilt.

 

Det stämmer som @Mackey skriver. Problemet fanns redan första veckan i vattnet. Jag har sedan varit under båten flertalet gånger i sommar för att dubbelkolla detta. Ingen påväxt.

 

Jag har i år avverkat ca 250 distans, vilket för mig är väldigt mycket. Motorn går jämt och fint, men saknar som sagt de sista 400-500 varven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att en dieselmotor skall gå riktigt behöver den diesel i rätt mängd vid rätt tid och luft. Då dieselmängden och tiden verkar rätt så återstår luft, hur är det med turbon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berättigad fråga. 

 

Jag glömde skriva det, men den byttes förra våren och har gått knappt 100 timmar. Den bör vara i prima skick, men jag har inte känt på den. Borde jag det, trots att den är nästan ny?

Det går ju fort att kontrollera, så det kanske jag ska göra. Dock varken ryker motorn eller luktar särskilt mycket avgaser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde idag en ny kontroll och justering av insprutningsvinkeln med indikatorklocka. Jag skaffade en ny adapter till klockan då den förra jävlades med mig en hel del.

 

Nu går båten som ett skott! 👍.

Nåja, den går i alla fall så som den ska. Jag fick den att varva de 3800 som det står i manualen att den ska göra, och då sköt ”snipan” iväg i över 13 knop. 
 

Nu längtar man till nästa sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...