Georg_Ohm 4 840 Postad 18 Augusti , 2021 2021-08-15 vid 22:36 skrev ChristerN: Jag kanske drar iväg tråden till något som inte är i linje med TS fråga men vår toa luktar inte i sig men det luktar förfärligt utanför båten när man spolar lite i toan. Detta händer i mitten/slutet av sommaren. Jag tror det är unken lukt från det tomma utrymmet i tanken som trycks ut genom avluftningen när vatten kommer in. Jag brukar använda Biltemas Rengöring för avfallstank https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584 någon gång under sommaren. Då blir det bättre. Inte så konstigt alls, det bekräftar ju att avluftningen fungerar som den skall. Det är precis detsamma i min båt. Som jag tidigare skrivit blir det ju en bottensats kvar i tanken när man tömt, det är ju den som luktar illa. I år skall jag skölja ur tanken med däckspolningspumpen när jag ligger vid sugtömningsbryggan i höst. Jag har samma medel, tror jag, i en större förpackning, den brukar räcka i två säsonger. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 553 Postad 18 Augusti , 2021 (redigerade) 44 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag har samma medel, tror jag, i en större förpackning, den brukar räcka i två säsonger. Tror du har denna: https://www.biltema.se/bat/vvs/sanering/saneringsvatska-2000019039 som också finns i 4l förpackning. Den jag har, finns bara i 1l förpackning, funkar bra för rengöring men man ska fylla tanken helt med den blandat med vatten och sedan låta det stå och ge effekt några timmar/dagar innan man tömmer och sköljer tanken flera gånger. När tanken är rengjord luktar det klart mindre eller inte alls. Ska nu köra i lite av Saneringsvätskan och se om den kan användas mellan ”stor-rengöringarna”. Redigerad 18 Augusti , 2021 av ChristerN 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 214 Postad 29 Augusti , 2021 Apropå saneringsvätskor och annat att hälla i tanken, har någon provat produkter från Oxyg? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 30 Augusti , 2021 18 timmar sedan skrev Makro: Apropå saneringsvätskor och annat att hälla i tanken, har någon provat produkter från Oxyg? Japp, men tveksam funktion tycker jag. Något mindre lukt i avslutningen, men inte varje gång medlet används. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 214 Postad 30 Augusti , 2021 1 timme sedan skrev Mackey: Japp, men tveksam funktion tycker jag. Något mindre lukt i avslutningen, men inte varje gång medlet används. Tack. Då kan man lika gärna hålla sig till Biltemas grejer som nämnts i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser