Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
MickeWic

odör på toaletter

Rekommendera Poster

2021-08-15 vid 22:36 skrev ChristerN:

Jag kanske drar iväg tråden till något som inte är i linje med TS fråga men vår toa luktar inte i sig men det luktar förfärligt utanför båten när man spolar lite i toan. Detta händer i mitten/slutet av sommaren. Jag tror det är unken lukt från det tomma utrymmet i tanken som trycks ut genom avluftningen när vatten kommer in.

Jag brukar använda Biltemas Rengöring för avfallstank https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584 någon gång under sommaren. Då blir det bättre.

Inte så konstigt alls, det bekräftar ju att avluftningen fungerar som den skall.

Det är precis detsamma i min båt. Som jag tidigare skrivit blir det ju en bottensats kvar i tanken när man tömt, det är ju den som luktar illa. I år skall jag skölja ur tanken med däckspolningspumpen när jag ligger vid sugtömningsbryggan i höst. Jag har samma medel, tror jag, i en större förpackning, den brukar räcka i två säsonger.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har samma medel, tror jag, i en större förpackning, den brukar räcka i två säsonger.

Tror du har denna:

https://www.biltema.se/bat/vvs/sanering/saneringsvatska-2000019039 som också finns i 4l förpackning. 

Den jag har, finns bara i 1l förpackning, funkar bra för rengöring men man ska fylla tanken helt med den blandat med vatten och sedan låta det stå och ge effekt några timmar/dagar innan man tömmer och sköljer tanken flera gånger. När tanken är rengjord luktar det klart mindre eller inte alls.

Ska nu köra i lite av Saneringsvätskan och se om den kan användas mellan ”stor-rengöringarna”.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå saneringsvätskor och annat att hälla i tanken, har någon provat produkter från Oxyg?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Makro:

Apropå saneringsvätskor och annat att hälla i tanken, har någon provat produkter från Oxyg?

Japp, men tveksam funktion tycker jag. Något mindre lukt i avslutningen, men inte varje gång medlet används.

46023079_Screenshot_20210830-141026_SamsungInternet.jpg.e0e267fb93f2a602cdcceb49cd796ad6.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

Japp, men tveksam funktion tycker jag. Något mindre lukt i avslutningen, men inte varje gång medlet används.

46023079_Screenshot_20210830-141026_SamsungInternet.jpg.e0e267fb93f2a602cdcceb49cd796ad6.jpg

Tack. Då kan man lika gärna hålla sig till Biltemas grejer som nämnts i tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...