katarina_bodin80 4 Postad 13 Augusti , 2021 Hej, Har precis köpt knap eftersom det inte finns någon förtöjningsanordning bak på båten. Då Kapellet är iväg en för "vanlig" montering återstår bara att montera dessa på akterspegeln. Frågan är nu om de bör placeras Lodrätt ↕️ Eller Vågrätt ↔️ Vad ser Ni som fördel respektive nackdel med de olika alternativen? Båt: Marina M17 days cruiser, super deluxe (= syskon till Marina GT16) Årsmodell : någon gång under 70-talet, 1972? Vikt: 396 kg? Räknar på att fästanordningar ska klara 1 tons dragpåkänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 362 Postad 13 Augusti , 2021 Menar du verkligen knap? Jag hade monterat öglor på akterspegeln. En knap förutsätter en dragriktning ungefär i linje med knapens längdriktning. Det verkar svårt att få till på akterspegeln. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katarina_bodin80 4 Postad 13 Augusti , 2021 https://www.seasea.se/pollare-original-rf-205mm Lämnade tillbaka U-byglar då jag kände osäkerhet kring vilken dimension som krävs för att det ska hålla. Läste någonstans att u-bygel/Stävögla fungerar på båtar upp till 200 kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 Augusti , 2021 (redigerade) Ok en sedvanlig och stabil pollare. Dessa monteras vanligen parvis i båtens längdriktning en på varje sida, längst akterut på en horisontell yta, vanligen däcket/gångbordet. Mycket viktigt är att man monterar en förstärkningsplåt eller -järn på insidan som kan ta upp de stora krafter som kan uppkomma även på små båtar då man belastar denna pollare. Det kan vara så att sådana förstärkningjärn medföljer pollaren, liksom passande syrafasta maskinskruvar och brickor. Om det inte medföljer det jag kallar för förstärkningsjärn, skall du absolut montera sådana här underläggsplattor, som är den korrekta benämning. Citat Redigerad 13 Augusti , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katarina_bodin80 4 Postad 14 Augusti , 2021 (redigerade) Ja Georg, förstärkningsjärn ska jag absolut se till att få tag i - fanns inte i butiken just då. Jag har köpt 2, men kan tyvärr inte fästa dem på horisontell yta då det skulle innebära att de hamnar mitt på båten. Därav frågan hur jag gör på alterspegeln. Utifrån era svar kanske det är direkt olämpligt att använda dessa på akterspegeln? I så fall behöver jag lämna tillbaka dessa och satsa på något helt annat som är bättre för montering på alterspegel? Om jag väljer något annat alternativ är frågan vilken dimension jag behöver ha så att det inte blir för klent. Redigerad 14 Augusti , 2021 av katarina_bodin80 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 14 Augusti , 2021 Men går kapellet alltså ut över motorbrunnen? Det kanske är en dum fråga, men det går inte att modifiera på något sätt? Det ser ju ut att finnas lite horisontell yta där det vore vettigt att sätta knapar om bara kapellet vore lite kortare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 14 Augusti , 2021 Jag skulle montera en ring på akterspegeln, med "förstärkningsjärn", helst i rostfritt, under. Akterspegeln är ofta kraftigare dimensionerad och bör klara påfrestningarna bättre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Augusti , 2021 4 timmar sedan skrev katarina_bodin80: Ja Georg, förstärkningsjärn ska jag absolut se till att få tag i - fanns inte i butiken just då. Jag har köpt 2, men kan tyvärr inte fästa dem på horisontell yta då det skulle innebära att de hamnar mitt på båten. Därav frågan hur jag gör på alterspegeln. Utifrån era svar kanske det är direkt olämpligt att använda dessa på akterspegeln? I så fall behöver jag lämna tillbaka dessa och satsa på något helt annat som är bättre för montering på alterspegel? Om jag väljer något annat alternativ är frågan vilken dimension jag behöver ha så att det inte blir för klent. Då kanske du istället skall ha en stävögla att skruva fast på akterspegeln. Även där är det viktigt att det finns en underläggsplatta, eller en väldigt stor bricka, med bara mutter och liten bricka drar du sönder laminatet då du belastar öglan eller beslaget. Sådana här stävöglor, som finns i olika storlekar och olika utföranden kan man ju montera på akterspegeln, en del av dem levereras med underläggsplatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 14 Augusti , 2021 Svaret har du fått från raol - du kan inte ha en knap på akterspegeln, för dragriktningen blir fel. Personligen skulle jag inte heller vilja ha en ring på akterspegeln att fästa i heller, det blir krångligt när man skall efterspänna ankret, eller behöver släppa snabbt. Jag hade personligen satt en knap på kanten någonstans, och modifierat kapellet så det fanns en flärp så linan gick ut, eller helt enkelt bara släppt på ett kapellvred eller två när jag låg för ankare så linan kom ut. . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katarina_bodin80 4 Postad 14 Augusti , 2021 (redigerade) Daniel, Kapellet går ned till den svarta listen på vardera sida om motorn. Vid motorn går den in så att motorn hamnar utanför Kapellet (man kan se några fastsättningar för kapellet på det blå området i hörnet till vänster om motorn). George, Frågan vid stävögla - Vilket jag först köpte för jag tänkte att det vore det bästa vid montering på akterspegel - Vilken dimension jag behöver ha så att det inte blir för klent. Från broschyren "Förtöjning av fritidsbåtar" "Båtar med en vikt av högst 200 kg kan förtöjas i bygelbultar av rostfritt stål med en minsta godstjocklek av 8 mm. För tyngre båtar krävs grövre dimension på bygelbulten." Skulle vara intressant att få reda på vilken dimension man bör ha om jag räknat på att den ska klara 1 ton. (båten väger knappt 400 kg). Förstår även att de brickor (eller den underläggsplattan man använder) blir en avgörande faktor för hållfastheten så det ska jag absolut köpa och ser över samtliga sådana på hela båten för tillfället. Peter, Absolut att jag ska kunna använda det även för ankaret, Men behöver även användas vid förtöjning vid Y-bom (och annan tillfällig förtöjning). Redigerad 14 Augusti , 2021 av katarina_bodin80 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 460 Postad 14 Augusti , 2021 Jag skulle göra så här. En knap monters på lätt åtkomlig plats så att man inte behöver sträcka sig för att använd den, men också sår att man inte slår ihjäl sig på den. Ovanpå sargen eller på insidan, där den gör minst skada. Bra att välja en knap som inte gör så ont at slå i... En halkip monterad så att den inte skaver på kapellet och så att linan skaver så lite som möjligt på båten. En ögla inte en ring (ringar skramlar) på akterspegeln som kan användas vid förtöjning i hemmahamn där man kan ha en förberedd lina med en karbinhake. Då behöver man inte ha kapellet lite öppet om man inte vill det. Jag tycker också att du ska försöka på plats med en räddningsstege på akterspegeln så att du kan ta dig upp i båten om du ramlar i eller om du blir badsugen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 460 Postad 14 Augusti , 2021 17 timmar sedan skrev katarina_bodin80: Räknar på att fästanordningar ska klara 1 tons dragpåkänning. En M6 skruv + mutter i stål med måttlig kvalitet har brottlast på runt ett ton om jag inte minns fel, så själva skruvarna kommer inte att vara något problem. Du har redan fått tips om brickor etc. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katarina_bodin80 4 Postad 14 Augusti , 2021 (redigerade) Tack för dina tips om placeringar och sakligt svar om dimensioner Mackey! Får fundera på det med halkip och knape på insidan. Det är nämligen luft mellan det blåa och utsidan av båten där du ritade knapen och det är ca 1 cm tunnt material där, så behöver I så fall stärka upp. Men det är smart eftersom jag då även skulle kunna få upp dragen lättare Redigerad 14 Augusti , 2021 av katarina_bodin80 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Augusti , 2021 2 timmar sedan skrev katarina_bodin80: Daniel, Kapellet går ned till den svarta listen på vardera sida om motorn. Vid motorn går den in så att motorn hamnar utanför Kapellet (man kan se några fastsättningar för kapellet på det blå området i hörnet till vänster om motorn). George, Frågan vid stävögla - Vilket jag först köpte för jag tänkte att det vore det bästa vid montering på akterspegel - Vilken dimension jag behöver ha så att det inte blir för klent. Från broschyren "Förtöjning av fritidsbåtar" "Båtar med en vikt av högst 200 kg kan förtöjas i bygelbultar av rostfritt stål med en minsta godstjocklek av 8 mm. För tyngre båtar krävs grövre dimension på bygelbulten." Skulle vara intressant att få reda på vilken dimension man bör ha om jag räknat på att den ska klara 1 ton. (båten väger knappt 400 kg). Förstår även att de brickor (eller den underläggsplattan man använder) blir en avgörande faktor för hållfastheten så det ska jag absolut köpa och ser över samtliga sådana på hela båten för tillfället. Peter, Absolut att jag ska kunna använda det även för ankaret, Men behöver även användas vid förtöjning vid Y-bom (och annan tillfällig förtöjning). M8 räcker. Men det bästa är ju en knape/pollare, då har du 2 x M8. Läste inte att det var ankring, ja då är stävöglan totalt värdelös, svår att använda. Knap/pollare är det enda som duger, halkip är bra om den hamnar rätt i dragriktningen, om halkipen får ta upp sidobelastningar kommer den antagligen att ryckas upp ur däcket, då är det bättre att vara utan halkip. Bad/räddningsstege ligger ju utanför detta ämnes fråga, men är nu väldigt bra som redan påpekats. En sådan skruvar man fast med minst M6, genomgående skruv, med en stor bricka och låsmutter på insidan. Stegen skall kunna fällas ned av en person som befinner sig i vattnet, en kort lina i en stegpinne kan underlätta att dra i för den nödställde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 14 Augusti , 2021 Jag har haft knap monterat på insidan av kapellet typ på den platta delen på ditt akterdäck utan halkip och det va inga problem med att tamparna nötte på gelcoaten eller kapell, lämnade kapellvreden öppna precis vid tampen. Va förtöjd vid y-bommar så aktertamparna fick vinkel snett bakåt.. Har man förtöjning så att tamparna får en vinkel uppåt med en liknande förtöjning så är risken stor att kapellet får stryk, så det rekommenderar jag inte. Kanske skulle tänka till en o annan gång till om jag ägt en dyr båt, men på en äldre båt spelar det inte så stor roll tycker jag men alla är vi olika i vårt tyck o tänk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katarina_bodin80 4 Postad 15 Augusti , 2021 Wildeside, Du har möjligen inte någon bild på hur det såg ut? Alla idéer är välkomna eftersom det är lätt att fastna och inte komma på fler lösningar själv. På insidan av akterspegeln har jag två sittplatser (golvet är inte ilagt ännu). Bakom det blåa har jag bara luft i några cm innan båtens ytterhölje kommer (jag kommer därför åt att kunna skruva fast ett beslag på akterspegeln). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 460 Postad 15 Augusti , 2021 (redigerade) Nu kanske jag blir tjatig, men... Om du har ett par millimeter tjockt material så kan du absolut montera en knap där jag föreslog. Det blir starkare än man kan tänka sig iom. att det är diverse vinklar hit och dit. En liten nätt knap som inte bygger så mycket, typ denna, som dessvärre inte finns på Hansen Marin längre. Jo, den finnsm men är svindyr... https://www.hansenmarine.se/Product/Knap-568550 Då skulle jag köpa en infällbar knap istället, så är det minimal risk att göra sig illa. Eller denna??? Lite leksaksaktig kanske, men finns säkert andra liknande. Redigerad 15 Augusti , 2021 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 460 Postad 15 Augusti , 2021 (redigerade) Här var ju en smart. Jag hade ingen aning om att det fanns infällbara knapar, men nu ska jag montera ett par stycken... Tillägg: Endast 300 pund. https://www.force4.co.uk/item/Force-4/Aqualine-Wing-Cleat/I6S Redigerad 15 Augusti , 2021 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 15 Augusti , 2021 6 timmar sedan skrev katarina_bodin80: Wildeside, Du har möjligen inte någon bild på hur det såg ut? Alla idéer är välkomna eftersom det är lätt att fastna och inte komma på fler lösningar själv. På insidan av akterspegeln har jag två sittplatser (golvet är inte ilagt ännu). Bakom det blåa har jag bara luft i några cm innan båtens ytterhölje kommer (jag kommer därför åt att kunna skruva fast ett beslag på akterspegeln). Tyvärr unga bilder det va några år sen jag ägde den båten typ 30 år sedan, långt innan digital kameran/mobilkameran va tillgänglig för allmänheten. Men jag kluddra lite i din bild, hoppas det klargör hur mina halskip va monterade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katarina_bodin80 4 Postad 15 Augusti , 2021 Tack för alla era tips! Trodde faktiskt inte att det skulle gå att säga fast något i den några millimeter tunna inredningsplasten som ska hålla båten eller ankaret på plats, så mycket intressant att du säger att det skulle fungera Mackey. En Infällbar hade ju varit toppen i så fall 😄 Tack Wildeside för skissandet! Kommer starta ny tråd ang. pollare fram strax och hoppas få ta del av er kunskap där också. Återigen, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 460 Postad 15 Augusti , 2021 29 minuter sedan skrev katarina_bodin80: Trodde faktiskt inte att det skulle gå att säga fast något i den några millimeter tunna inredningsplasten som ska hålla båten eller ankaret på plats, så mycket intressant att du säger att det skulle fungera Mackey. Högre upp och längre bak är bättre/starkare än längre ner och längre fram. Med en infällbar kan du ju faktiskt montera den nära sittplatsen - men så att man når den lätt - utan att man kommer att göra sig illa när knapen är infälld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser