Pellen75 12 Postad 12 Augusti , 2021 Hej, Håller på att förbereda inför bygge av vattenburenvärme i båten. Kommer att bygga med radiatorer för kylning av dator samt datorfläktar. Finns en del trådar om det men jag har kört fast med kopplingar och gängor... Radiatorn har anslutning G1/4, invändigt (dvs ett hål), se bild. Till denna tänkte jag ansluta en så kallad Push-Fit koppling med BSP1/2, också den invändig, se bild. Behöver således en adapter/övergång -> men här kör jag fast bland alla bedämningar. Förstår jag rätt att BSP och G är samma sak? Har någon tips på övergång, vart man köper? Jag har redan köpt kopplingar och radiator så änvänder helst detta men är mycket öppen för andra förslag. Vattnet skall gå i PEX rör så klämringskopplingar är alternativ, men då återstår frågan i lite annan form... Vilka kopplingar behövs från G1/4 till 15 eller 16mm PEX rör? Mycket tacksam för hjälp Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 479 Postad 13 Augusti , 2021 Du behöver en nippel (övergångsnippel) G15 x G8 eller Ģ1/2 x G1/4. Finns bla. på esska.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 13 Augusti , 2021 Ta kontakt med en rörläggare så löser han detta för dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellen75 12 Postad 13 Augusti , 2021 Tack Mackey! Janne1, jo det är nog enklast. Vilken djungel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 479 Postad 13 Augusti , 2021 Jag har jobbat några år i anslutning till rörbranschen och det finns miljoner varianter att lösa ditt och liknande problem på, bildligt talat. Beroende på vem man frågar får man en helt ny och väl fungerande lösning. Sedan finns det miljoner rördelar och det är nära nog bokstavligt talat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellen75 12 Postad 15 Augusti , 2021 Jag har kollat lite mer med hjälp av Mackeys inlägg och tror mig ha koll nu Tack för svar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser