mackankw 0 Postad 12 Augusti , 2021 Tjena, har ingen erfarenhet med forumet så är inte helt säker på om jag är på rätt ställe och om taggarna osv är korrekta så ni får gärna säga till om nåt är fel. Hursomhelst har jag en 50-hästars mercury från 70-talet (tror att det antingen är en 500 eller classic 50 men har inte hunnit dubbelkolla) och en varvräknare som egentligen kommer från en annan motor (Johnsson Stinger "The mean machine" 65 hästar) och jag skulle helst annvända denna varvräknare då den är väldigt snygg. Problemet är att Mercury motorn har 4 pins i kontakten till varvräknaren och Stingern hade bara två. Jag har haft väldigt svårt att hitta information om detta online så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta. Jag vet inte om det är relevant med på undersidan av varvräknaren finns det fyra skruvar, nummer 1 och 2 är ihopkopplade och jag är inte helt säker på vad det betyder då Stingern har 3 cylindrar. Om det hjälper kan jag skaffa fram bilder på kontakter och baksidan på varvräknaren osv. Om det inte går att kombinera motorn och varvräknaren skulle det vara väldigt hjälpsamt om någon vet vart man kan köpa nya som inte ser ut som biltemas eller liknande eller vad kontakttypen eller varvräknartypen kallas. Tack i förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 13 Augusti , 2021 Detta med varvräknare på utombordare är ett kapitel för sig. Allmänt brukar man mäta varvtalet genom att mäta frekvensen på generator som laddar batteriet, från jord (bat minus) till den ena anslutningen till växelströmsspolen. Antalet pulser per varv blir då poltalet/2. Antalet cylindrar är vid denna inkoppling helt ointressant. Stingern som nog mest var en dekaltrimmad 60 hk, hade säkert ingen specialvarvräknare annat än möjligen till utseendet. Försöka att hitta info om den varvräknare du vill koppla in så går det säkert att få råd om hur du skall koppla om det ö.h.t. går. Du kan ju t.ex. fota den och lägga in här. De ledningar du har i Mercurykontakten är: 1. Jord (Bat minus) (Svart) 2. Puls från generatorn (Grå) 3. + 12 när tändningen är påslagen (Lila) 4. Tempgivare eller tempkontakt (beige) finns nog ingen på din motor som nog saknar termostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 13 Augusti , 2021 Kollade upp lite mer. Stingern hade CDI tändning och därmed är det nästan helt säkert att varvräknaren var kopplad till generatorn som jag beskrivit ovan. Det verkar också vara så att båda motorerna har 12-pols generator. Kopplar du bara in Stingervarvräknaren rätt så bör det funka out of the box. Det är tänkbart att den är konstruerad så att pulsingången har dubbel funktion så att den både strömförsörjer instrumentet och bistår med pulsen för frekvensmätningen. Därmed behövs bara två anslutningar, jord och puls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mackankw 0 Postad 13 Augusti , 2021 Tack så mycket! Jag ska försöka mäta mig fram till om kontakten ger ström så får vi se om jag kommer någon vart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser