B-O 4 Postad 12 Augusti , 2021 Hej! Hoppas jag är i rätt forum nu. En av mina trimplan har delat sig. Inuti själva cylindermotorn (som fungerar som den ska, alltså snurrar) sitter det en skruv som ju på nåt vis ska vara fäst inuti "röret" som är fäst i själva trimplanet. Jag har försökt fota så bra det nu gick. Är det någon som vet vad det är för reservdel jag ska skaffa? Är det ett nytt "rör" eller ny "skruv" eller är det kört? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 Augusti , 2021 42 minuter sedan skrev B-O: Hej! Hoppas jag är i rätt forum nu. En av mina trimplan har delat sig. Inuti själva cylindermotorn (som fungerar som den ska, alltså snurrar) sitter det en skruv som ju på nåt vis ska vara fäst inuti "röret" som är fäst i själva trimplanet. Jag har försökt fota så bra det nu gick. Är det någon som vet vad det är för reservdel jag ska skaffa? Är det ett nytt "rör" eller ny "skruv" eller är det kört? Fabrikat? Lenco? För några veckor sedan fanns det en väldigt lik fråga här på forumet, bilderna såg i princip likadana ut fast utan havstulpaner. Jag gav då rådet att försöka att finna reservdelar, försöka att reparera, eller att köpa nya kolvar från Lenco, iofs ser det ut som om du har Lenco... så det borde ju finnas reservdelar att tillgå kan jag ju tycka. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B-O 4 Postad 12 Augusti , 2021 Jag hittar inget märke alls på grejerna men jag ska kolla in Lenco. Jag tycker det verkar som att jag har tappat någon typ av koppling mellan skruven och röret. Kanske går att bara byta de delarna, som du säger. Tack för tipset! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 Augusti , 2021 58 minuter sedan skrev B-O: Jag hittar inget märke alls på grejerna men jag ska kolla in Lenco. Jag tycker det verkar som att jag har tappat någon typ av koppling mellan skruven och röret. Kanske går att bara byta de delarna, som du säger. Tack för tipset! Ja, gör så. Din ser ju rätt så havererad ut, det har ju läckt in vatten i den som orsakat korrosion. Funktionen bygger ju på att omvandlar en roterande rörelse till en linjär. Detta med en skruv och en slags mutter som flyttar sig när skruven roterar. Det är skruven man ser inuti den svarta cylindern, ”muttern” utgörs ju av den nedre blanka delen. Mellan elmotorn och skruven finns det en slags växellåda med en slirkoppling istället för ändlägesbrytare, och man kan ju undra hur den klarat vatteninteängning...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser