Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
nicHal732

Vatten i bensintanken

Rekommendera Poster

Hej. 

Gjorde en riktigt klantig grej och glömde skruva tillbaka tanklocket när jag slog i reservdunken efter senaste färden. 

Detta var cirka 10 dagar sedan och har regnat en hel del sedan dess. 

Tanken är fast och det är cirka 30-40 liter i den nu, 90 vid full. 

Det är ju omöjligt att sia om hur mycket vatten som hittat ner men antar att det är mer än obetydligt. Är en DC och tanköppningen är riktad mot himlen, tyvärr.

Sitter ett vattenavskiljningsfilter innan motorn men oklart hur mycket det tar/har tagit sedan innan då det är slutet. 

Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömt tanken och framförallt, inte provat att starta motorn för det blir nog dyrare då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att pumpa ur. Vill du kan du låta bensinen stå i dunkar och låta det separera, och därefter försiktigt pumpa ur utan att få med vattnet i botten. Eller så offrar du 400-500 kr och lämnar det till miljöstation, i dunk. Dunkar som varit spolarvätska i tycker jag är bra

Sen blåser/suger du rent bränsleledningarna från tank till motor. Därefter bör det vara ok igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Hur blåser/suger jag enklast rent bränsleledningarna mellan tank och motor? Startade motorn och i samma sekund såg jag tanklocket och stängde då av, men behöver ändå kanske blåsa rent mellan tank och motor?

Offrar gärna en femhundring för att slippa problem framöver så orkar inte krångla med separering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...