Yam68dc 0 Postad 10 Augusti , 2021 (redigerade) Hej ! Har en 68dc yamarin med En Yama f200 cetx 3,3lit funderar lite på om nån har koll på propellrar ? Har testat lite olika kör nu med en yamaha performance 14 1/4 x 20 får då toppfart på ca 37kn och jag borde passera 40kn vilket håll går jag åt med propeller om jag fattat rätt så har jag slip på 17,36 % vilket håll går jag för att få ex 400rpm å högre fart tacksam för svar Redigerad 10 Augusti , 2021 av Yam68dc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 10 Augusti , 2021 Vad har du för maxvarv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yam68dc 0 Postad 10 Augusti , 2021 Det glömde jag skriva får 5500rpm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 11 Augusti , 2021 Ja, du ligger lågt i varv och fart. Slip på 17% är dåligt. Jämför med 68C som är tyngre och har större prop i detta test (slip på 10%). Smutsig båtbotten? Monteringshöjd på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Munkish 1 Postad 24 September , 2021 Känns som du har en rätt liten propeller vilket ökar slip. Jag har också en Yamarin 68 DC med en 200hk men den är lite optimerad. Har några proppar jag testat en tror jag är 15" med 19 i pitch. Bor du i Sthlm så kan du få låna och testa den, borde öka varvet lite och kanske minska slip. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 26 September , 2021 Om jag minns rätt är CETX samma maskin som 250hk och går att uppgradera hos Lundins. Jag hade nog i ditt läge börjat där om maskinen är hel (vid vissa fel låser tändningen i felsäkert läge). Annars är nog första frågan i vilket hål motorn är monterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yam68dc 0 Postad 26 September , 2021 Hej ! är monterad i hål 3 alltså ganska högt . Lundins gjorde en optimering på en 200cetx åt mig för några år sen men tyckte inte det gjorde nån skillnad så jag skickade ecu till de igen å de flashade om den men gav inget ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser