olinden 0 Postad 10 Augusti , 2021 Hej. Har en 2-takt Mercury 5 hk från ca år 2000. Funkar bra att puttra runt med till bad och fiske längs västkusten. Hittills har jag tankat 95 oktan och blandat i 2-taktsolja. Vad tror ni om den nya E10. Funkar det i en ca 20 år gammal 2-taktsmotor eller bör jag göra annorlunda? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 Augusti , 2021 Tanka 98 oktan eller alkylatbensin istället, det mår motorn bättre av. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olinden 0 Postad 10 Augusti , 2021 Tack! Detta måste gälla fler motorbåtsägare - hur har ni andra resonerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 10 Augusti , 2021 Jag kör alltid med 98 i alla 2-taktare jag har för värmetålighetens skull (självantändning dvs mindre spikning). Nu har etanol högre oktan men är mer "korrosiv" mot "gummi" så 98 blir det även i fortsättningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 Augusti , 2021 Jag skulle köra på 98 oktan och blanda in rätt mängd olja. Skulle ite köra på nya 95 oktan E10, på en äldre 2-taktare som din. Läste om Yamaha utombordare för att ta ett exempel och de rekommenderade inte 95 E10 på sina äldre utombordare. Har antagligen med gummitätnigar, gummislangar osv som kan få problem med 95 oktan E10. Eller kör på 2-takt alkylatbensin som visserligen är dyr, om du inte kör så ofta. Exempel på vad Yamaha säger (kolla om Mercury har nån motsvarande rekommendation på sin hemsida):https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/service-maintenance/bensinkvalitet-E10/#/ /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser