Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Brunnsviken

Mente Marin ACS-R vs RP och motortrim

Rekommendera Poster

Jag funderar på att installera Mente ACS efter att så många verkar positiva, men undrar om jag ska ha ACS-R eller ACS-RP.

 

RP ska ju kompensera i längdplanet, men gör man inte det med motorns trim ändå? Jag kommer redan snabbt upp i plan, så det behöver jag inte hjälp med. Däremot kör jag gärna med trimplanen helt nere i 7 knop och under så att båten inte ålar så mycket (tack @Kane för det tipset), men det verkar ju RP inte tillåta utan tvingar upp trimplanen.

 

Så ni med ACS: är Pitch nåt att ha eller är det egentligen Roll som gör den stora skillnaden? Och hur funkar motortrim om man har RP, slutar man helt enkelt använda det eller låter man ACS kompensera Pitch och så trimmar man själv motorn ovanpå det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft RP på två båtar som båda kom snabbt upp i plan och P är helt meningslöst ur den synvinkeln. Jag tror det gör bäst nytta på tunga båtar som står på häcken när de skall kolla upp i plan.

 

för en båt som hoppar upp i plan direkt hinner systemet ändå inte göra något innan det är för sent. I lägre farter, säg om man vill åka mellan 7-12 kn brukar jag ändå sätta den i manuellt läge och trycka ner trimplanen.

 

är det prisskillnad skulle jag valt en R modell ifall jag hade en båt som hoppade upp i planing på direkten.

 

R funktionen är grym. Dessutom tycker jag panelen är mer logisk än de som är original vid manuell hantering.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Däremot kör jag gärna med trimplanen helt nere i 7 knop och under så att båten inte ålar så mycket (tack @Kane för det tipset), men det verkar ju RP inte tillåta utan tvingar upp trimplanen.

När man går ner under 5 knop tycker ACS att man är i hamn och drar upp trimplanen efter en stund.

 

11 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Och hur funkar motortrim om man har RP, slutar man helt enkelt använda det eller låter man ACS kompensera Pitch och så trimmar man själv motorn ovanpå det?

Eftersom man själv lär systemet vilket läge man tycker båten går bäst i (normalt planande i marschfartsområdet) så har man ju normalt motorn uttrimmad för lättare gång. Därför använder man ju fortfarande trimmen när man kör även med ACS. Det är väldigt sällan man ser att den drar ned båda trimplanen för pitchkompensering, om man har en snabbplanande båt, utan oftast bara ett för rollen. Men det är för liten prisskillnad tycker jag för att man inte skall välja RP.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

När man går ner under 5 knop tycker ACS att man är i hamn och drar upp trimplanen efter en stund.

 

Eftersom man själv lär systemet vilket läge man tycker båten går bäst i (normalt planande i marschfartsområdet) så har man ju normalt motorn uttrimmad för lättare gång. Därför använder man ju fortfarande trimmen när man kör även med ACS. Det är väldigt sällan man ser att den drar ned båda trimplanen för pitchkompensering, om man har en snabbplanande båt, utan oftast bara ett för rollen. Men det är för liten prisskillnad tycker jag för att man inte skall välja RP.

Enig, jag var också lite fundersam på hur pitch och trim skulle lira men Kane påtalar är det mest ena trimplanet som som aktiveras när man kör för att justera roll. 
 

man trimmar båten som vanligt med andra ord. 
 

att sen stänger ned runt 5kn är orsaken till att jag kör den i manuellt läge då 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input. Jag fattade inte riktigt hur ACS-RP arbetade med Pitch i planingsfart och om trimning med motorn förvirrade Pitch-automatiken. Jag vill ju inte att automatiken överkompenserar för mina manuella ingrepp i grov sjö etc. Men då låter det som att Pitch håller sig lugn när man väl har planat.

 

Även om det bara är 800 kr skillnad mellan R och RP så känns det kanske fortfarande konstigt att betala extra för en funktion som man aldrig behöver, men det är ju en smaksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade -RP på min tidigare båt men giilade inte pitch funktionen, tex när man ville hålla stäven uppe i hög medsjö så måste jag ha i manuellt läge och då förlorades den suveräna roll kompenseringen. H.Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bajlarn:

Hej,

Hade -RP på min tidigare båt men giilade inte pitch funktionen, tex när man ville hålla stäven uppe i hög medsjö så måste jag ha i manuellt läge och då förlorades den suveräna roll kompenseringen. H.Joakim

Tack för den insikten, precis det jag var orolig för. Eftersom jag inte har några problem att gå upp i plan så kändes det som en risk att Pitch går in när man inte vill det.

 

Vilken båt hade du RP på Bajlarn?

 

@Kane @johan_sjobjorn känner ni igen det som Bajlarn skriver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Bayliner Trophy 2460 ett evigt trimmande innan jag skaffade Mente Marin. Blev som ny båt, även att trimplanen automatiskt gick i översta läget när man stannat var praktiskt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-26 vid 19:51 skrev Brunnsviken:

 

@Kane @johan_sjobjorn känner ni igen det som Bajlarn skriver?

Nja, det kan jag inte säga. Å andra sidan är kanske inte hög medsjö den vanligaste  typen av vatten man råkar ut för. Känns mest som man sitter och parerar svall i Sthlms skärgård.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Kane:

Nja, det kan jag inte säga. Å andra sidan är kanske inte hög medsjö den vanligaste  typen av vatten man råkar ut för. Känns mest som man sitter och parerar svall i Sthlms skärgård.......

Haha, sant. Jag har ofta stark sydvästlig vind över en fjärd som jag behöver korsa sydost ut och nordväst hem. Det innebär att jag ofta får vind i sidan om jag håller rak kurs. Medsjö blir ett angenämt problem…

 

Håhåjaja. Det kanske får bli RP ändå då.

Redigerad av Brunnsviken
Fel på vindriktningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...