Henke6969 0 Postad 19 Juli , 2005 Hej alla !! Det är så att min motor en Johnson 50 VRO -87 har ett tomgångsproblem som jag inte blir klok på. Jag har bytt bränsle-slangar , tändstift , gjort rent förgasarna m.m. Idag var jag på en marinaffär och talade med en reparatör , och han sade till mej att göra rent förgasarna för att trottlarna kanske varskitiga med mera. Han var nästan bergsäker på det. Funkade inte. Han sa även att bränslepumpen eller membranet inte var ngt problem för då hade den inte funkat på höga varv , eller överhuvudtaget. Jag har bifogat en bild. Är det någon som vet en grundinställning för dessa tre relän. Vore mycket tacksam för svar. Den går som sagt bra på höga varv , och skit på låga. Spelar ingen roll om den är kall eller varm. Han sade även att jag kunde återkomma nästa år med motorn...Sådan jävla väntetid var det. Fast faktum är att jag vill kunna fixa det själv , fast med eran hjälp så klart. MVH :Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jullle 0 Postad 19 Juli , 2005 Jag har också en johnson 50 VRO -87.Även min går lite surt på tomgången. Men vid högre varv går den bra. ! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 19 Juli , 2005 hej prova att höja tomgången lite se bara till att det inte smäller till när du lägger i växel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 19 Juli , 2005 vad menar du med dessa tre relän ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst John Postad 20 Juli , 2005 Halvmånen som rör vid rullen där när du gasar får absolut inte röra vid varandra vid tomgång!! Då blir den helknäpp hade samma problem tills igår då jag fick det tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke6969 0 Postad 20 Juli , 2005 Hej alla! Har lokaliserat problemet!!! Jag har blivit lurad!!! Fanskapet är skuren på en cylinder , det är därför den bara funkar på toppvarv. Nu blir det att riva isär den skicka den på borrning köpa ny kolv ringar..... att eventuellt åka och slå sönder den jäveln som sålde den till mej. Har en bra båtsommar ni som kan. Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 20 Juli , 2005 Hej det var tråkigt att höra. har nyss köpt båten så kräv pengar till baka för vad rep kostar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Juli , 2005 Dolt fel? Upplysningsplikt för säljaren. Undersökningsplikt för köparen. Några kronor borde du kunna kräva tilbaka av säljaren. Försök resonera förnuftigt med säljaren. Utgå inte från att han kommer att blåneka att han kände till motorns skick. Men märker du att du har att göra med en knasboll så ta det lite lugnt. Överväg dina möjligheter innan du agerar. Att skälla på säljaren ger dig ingen fungerande motor. Som tröst: det blir vanligen inte så jättedyrt att borra om en cyl och köpa en ny kolv. Men det är väl risk att du inte får igång motorn på ett tag nu. Många har semester som kan tänkas utföra jobbet på din motor. I Praktiskt båtägande nr 1 2004 renoverade de en skuren (två cylindrar) Yamaha tror jag det var, 60 hk 1992. Kostnaden blev i det fallet: Två kolvar med kolvringar: 3600 kr Borrning av två cylindrar: 600 kr Honing av en cylinder: 150 kr Nya packningar (viktigt!): 1200 kr Viktigt att vid ihopmonteringen dra bultar/skruvar/muttrar med rätt kraft(moment) så motorn blir tät. Runt 6 tusen blev det i detta fall men bör väl hamna närmare hälften eftersom bara en cylinder är paj på din. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke6969 0 Postad 21 Juli , 2005 Tack för svaren!!! Det värsta är att jag köpte den för över ett år sedan. Förra ägaren sade att tomgången kunde krångla lite. I mina öron lät ju det som en skitsak , bara att justera...Har hållt på med det rätt länge nu........Kunde aldrig tro att den kunde vara skuren och fungera ändå tyvärr. Frågan är ju om man vågar köpa begagnade saker överhuvudtaget igen.....Jag har alltid trott att folk är ganska så ärliga , men nu vetefan. Jag skulle då aldrig ha mage till att svina så in i helvete för ngn. Särskilt inte när min fru och nyfödda son dessutom var med när jag köpte den.....Han borde väl för fan sett att vi var en liten familj som väldigt gärna ville ha en båt vi kunde åka runt och ha mysigt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 21 Juli , 2005 Han kanske inte visste om det heller.. När du river motorn. Kolla och känn efter noga så det inte finns nåt metallspån eller att nedre lagret för vevaxeln hackar. Det brukar bli så, och är inte bra på sikt. Skit i lager och dom skär ihop på en kvart. Isåfall är det byta det också. Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 21 Juli , 2005 Det är väldigt svårt för en lekman att avgöra om en motor är skuren eller ej. Begreppet skuren motor är ju dessutom ganska luddigt. Exempelvis räknas ju repor i cylindrar/kolv som om motorn är skuren, men detta innebär faktiskt inte med automatik att motorn går märkbart sämre. Dock kommer man inom snar framtid att märka det, när kolvringar brister, och kompressionen försvinner. Att köpa begagnat är alltid ett lotteri, båt, bil, hus, det är ju använda grejer, och man kan aldrig vara säker förrän man plockat ner prylen i detalj. Mitt råd är att om man står i begrepp att köpa begagnat, är att på plats innan man köper, plocka ut och kontrollera stiften, samt göra ett kompressionsprov, då detta avslöjar rätt mycket om motorns skick. Lyssna även efter spikningar under last, då detta kan skada kolvarna rätt ordentligt. Givetvis har inte en tio år gammal motor samma kompression som ny, men det skall vara jämn komp över cylindrarna, och inte lägre än 90% av angivet i motorspecifikationen. Det är trist att upptäcka att man köpt något som är trasigt, men det händer oss alla någon gång. Jag har själv gått på rejäla minor, trots 25 års skruvande med allt från Nuffield dieslar till BMW V8'or. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke6969 0 Postad 21 Juli , 2005 Repor och repor. Cylindern är jävligt söndertuggad. Detta visste han garanterat om. Den har garanterat nypit. Topplocket är lossat innan. Det ser man på bultarna. Dom har säkert knackat på kolven tills den har lossnat. Sedan haft en jävla tur med att få motorn att funka såpass bra som den ändå gör på höga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 22 Juli , 2005 Bara o borra om o dit med nya prylar...nästa år har du en motor som du har glädje av i 10 år till! Fast om jag vore dig så skulle jag borra alla cylindrar ...inte bara en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser